Welk merk en model voor mij met lengte 1.99 (en binnenbeen 99cm)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

Kijkt er niemand naar de "stack" zeker zo belangrijk, of je moet heel diep willen zitten :winkie:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

RickyG schreef: za 21 september 2019, 20:41 Ik heb namelijk even gekeken naar het mogelijke XXL-voordeel van Specialized. De Specialized XXL is op veel meetpunten iets groter dan de XL van Canyon, maar het verschil is heel klein. De Cube XL is qua wielbasis zelfs iets groter dan de wielbasis van de Specialized XXL. Waarin zie jij het voordeel precies van de Specialized XXL t.o.v. bijvoorbeeld de Cube of Canyon XL modellen?
De reach en de toptube maat zegt meer dan de wielbasis. Dat maakt voor een groot deel uit hoe slack de balhoofdhoek is.

Maar de reachmaat heb je nodig om fatsoenlijk te kunnen staan op je fiets. En dan is met jouw lengte ruim boven de 500 echt wel prettig. Om een indicatie te geven, de Nicolai XL zit op 530 en de XXL op 550. Alles onder de 515-520 gaat eigenlijk in die zin al te klein zijn wil jij fatsoenlijk op je pedalen kunnen staan...

Trek is redelijk lang, Kona , Starling, Nicolai ook en zo nog wel een paar...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stokje schreef: wo 2 oktober 2019, 13:12 Kijkt er niemand naar de "stack" zeker zo belangrijk, of je moet heel diep willen zitten :winkie:
Hoge stack en weinig reach schiet niet zoveel op. Je hebt ook meestal niet veel keuze, maar inderdaad is die balhoofdbuis wel iets dat bij veel merken eens aangepakt moet worden... .

Nu kun je aan de voorkant wel zelf het 1 en ander 'redden' met spacers, stuurpennen en sturen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RickyG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 september 2019, 15:50

Lars TB schreef: wo 2 oktober 2019, 16:47
Stokje schreef: wo 2 oktober 2019, 13:12 Kijkt er niemand naar de "stack" zeker zo belangrijk, of je moet heel diep willen zitten :winkie:
Hoge stack en weinig reach schiet niet zoveel op. Je hebt ook meestal niet veel keuze, maar inderdaad is die balhoofdbuis wel iets dat bij veel merken eens aangepakt moet worden... .

Nu kun je aan de voorkant wel zelf het 1 en ander 'redden' met spacers, stuurpennen en sturen.
Bedankt voor jullie tips de afgelopen tijd!

Na nog heel wat gezoek op Marktplaats en wat uitproberen in een paar winkels (waar ze helaas maar weinig XXL-mtb's hebben staan), ga ik voor één van deze twee:

Optie 1: Trek X-caliber 9 XXL (2020)
- Stack 626 mm
- Reach 480 mm (volledige geometrie)
- Shimano SLX/XT afgemonteerd
- remmen Shimano MT 401
- RockShox Judy Silver voorvork
- Nieuw, 1150 euro

Optie 2: Specialized Rockhopper Expert XXL
- Stack 672 mm
- Reach 464 mm (volledige geometrie)
- 2 x 10 SRAM X5
- remmen Gemini Tektro
- SR Suntour voorvork
- Tweedehands 485,- (zgan)

Belangrijkst voor mij is dat ie goed bij mijn lengte (1.99m, binnenbeenlengte 99cm) past.
En dat ik er 5-10 jaar mee kan doen, 1-2 keer in de week, in de bossen en op de singletracks.
Ik heb nog geen voorgevoel welke er het beste bij past, ook vanwege de opmerkelijk grote stack/reach verschillen! :~

Wat is jullie advies?

Dan maak ik dit weekend m'n keuze...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Voor de prijs is de Rockhopper toch wel aantrekkelijk en er is prima op te fietsen. Maar hij is wat aan de krappe kant, nu je keuze hebt. Twee jaar terug was het een no-brainer... . Dus fout zit je er niet mee en je kunt nog eens zeggen over 2 jaar dat je toch voor een nieuwe, grotere, duurdere fiets wil gaan :winkie:


Maar ik zou nu toch zeggen de Trek.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RickyG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 september 2019, 15:50

Lars TB schreef: vr 18 oktober 2019, 13:06 Voor de prijs is de Rockhopper toch wel aantrekkelijk en er is prima op te fietsen. Maar hij is wat aan de krappe kant, nu je keuze hebt. Twee jaar terug was het een no-brainer... . Dus fout zit je er niet mee en je kunt nog eens zeggen over 2 jaar dat je toch voor een nieuwe, grotere, duurdere fiets wil gaan :winkie:


Maar ik zou nu toch zeggen de Trek.
De Trek is groter qua reach (480 vs 464), maar qua stack een stuk kleiner (626 vs 672). Begrijp ik het goed dat de reach doorslaggevend is in deze?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat ik in mijn berichtje 3 posts terug schreef, de stack kun je makkelijk aanpassen met andere sturen, stuurpennen en spacers.


Dus ja, de reach is doorslaggevend.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

Zelf ben ik 1.98m.

Reach kan je makkelijk oplossen met een langere stuurpen. Ga je in de hoogte rommelen omdat je een te lage Stack hebt ga je ook het stuurgedrag beïnvloeden.

Rij zelf met een Reach van 451mm en een Stack van 653mm met spacers van ca. 2cm onder de stuurpen. Heb een redelijk diepe zit. Ken jou zit natuurlijk niet maar zou een keer vragen naar een proefrit :-).

Je kan ook nog iets met een riser expermiteren....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stokje schreef: zo 20 oktober 2019, 21:03 Reach kan je makkelijk oplossen met een langere stuurpen. Ga je in de hoogte rommelen omdat je een te lage Stack hebt ga je ook het stuurgedrag beïnvloeden.
Uhm, normaal ben ik slechts lichtjes bot, maar deze opmerking hier boven valt onder de ronduit domme opmerkingen. Onwaarheden.


Het is namelijk precies andersom. Die langere stuurpen gaat je stuurgedrag enorm beïnvloeden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Langere stuur- en zadelpen vallen in de categorie "sorry, ik heb een te kleine fiets gekocht".

Verder zelf geen evaring met xl en xxl frames, maar als het erg lastig wordt kan je altijd een frame op maat laten maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maatje van mij is 2.05 .. en heeft de Trek Superfly. Let wel op de lengte van de zadelpen. Hij heeft al 2x (onder garantie) een nieuw frame gekregen ivm breuk door te korte zadelpen. Nu heeft die een extra lange en hoopt hij dat het niet meer gebeurd.

Trouwens wel grappig dit te lezen. Ben zelf denk een van de kleinste op dit forum. Altijd op zoek naar maatje XS en stack zo laag mogelijk .. binnenbeenlengte van 78 ☺️
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

hanjovdberg schreef: ma 21 oktober 2019, 14:43 Maatje van mij is 2.05 .. en heeft de Trek Superfly. Let wel op de lengte van de zadelpen. Hij heeft al 2x (onder garantie) een nieuw frame gekregen ivm breuk door te korte zadelpen. Nu heeft die een extra lange en hoopt hij dat het niet meer gebeurd.

Trouwens wel grappig dit te lezen. Ben zelf denk een van de kleinste op dit forum. Altijd op zoek naar maatje XS en stack zo laag mogelijk .. binnenbeenlengte van 78 ☺️
Heeft hij wel eens een Shannon 500mm zadelpen overwogen? Tenminste als hij niet met een dropper rijdt natuurlijk. :wink:

https://www.bike-components.de/en/Shann ... m-o210161/
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hij heeft de laatste keer een extra lange pen via zijn dealer gekregen. Het kan dus wel goede service en oplossingen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

hanjovdberg schreef: vr 25 oktober 2019, 22:46 Hij heeft de laatste keer een extra lange pen via zijn dealer gekregen. Het kan dus wel goede service en oplossingen.
Ja de meeste zadelpennen zitten rond de 400. Met een dropper zijn ze meestal al een heel stuk langer. Shannon heeft dus 500 mm zadelpennen en dat is ideaal als alternatief als je een vaste pen wilt en lengte nodig hebt om de juiste hoogte te halen, en toch voldoende buis in je frame hebt.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Lars TB schreef: zo 20 oktober 2019, 21:12
Stokje schreef: zo 20 oktober 2019, 21:03 Reach kan je makkelijk oplossen met een langere stuurpen. Ga je in de hoogte rommelen omdat je een te lage Stack hebt ga je ook het stuurgedrag beïnvloeden.
Uhm, normaal ben ik slechts lichtjes bot, maar deze opmerking hier boven valt onder de ronduit domme opmerkingen. Onwaarheden.


Het is namelijk precies andersom. Die langere stuurpen gaat je stuurgedrag enorm beïnvloeden.

Ja, die 1,6 cm verschil in reach en eventueel langere stuurpen ga je echt enorm merken :roll:

Gelukkig heb je de keuze al gemaakt of is voor je gemaakt: de speci is verkocht op MP.
Plaats reactie