Voorstellen en wat kledingadvies nodig

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

yo-eddy schreef: wo 2 oktober 2019, 10:29 Beenstukken vind ik persoonlijk echt drie keer niets, rij veel liever met een 3/4 bibshort met daarover een 3/4 Baggy (Endura).
Bibshort met bretels zodat het niet knelt rond je middel en je rug altijd bedekt is.
Merino onderlaag en een fietsshirt erover (met of zonder windstopper op de voorkant) en een regenjasje in de rugzak :-q
Interessante reactie. Jij draagt dus een normaal bibshort met een baggy broek eroverheen. Dat zou voor de winter prima zijn. Zomers dan een onderbroek met zeem en een kort short. Goeie, hou wel van de bretels, houdt alles op de plaats en wat je zegt, altijd je rug bedekt. Met een paar wat hogere sokken heb je dan je benen bedekt.

Kan ik wel wat mee!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Konabud schreef: wo 2 oktober 2019, 13:01
yo-eddy schreef: wo 2 oktober 2019, 10:29 Beenstukken vind ik persoonlijk echt drie keer niets, rij veel liever met een 3/4 bibshort met daarover een 3/4 Baggy (Endura).
Bibshort met bretels zodat het niet knelt rond je middel en je rug altijd bedekt is.
Merino onderlaag en een fietsshirt erover (met of zonder windstopper op de voorkant) en een regenjasje in de rugzak :-q
Interessante reactie. Jij draagt dus een normaal bibshort met een baggy broek eroverheen. Dat zou voor de winter prima zijn. Zomers dan een onderbroek met zeem en een kort short. Goeie, hou wel van de bretels, houdt alles op de plaats en wat je zegt, altijd je rug bedekt. Met een paar wat hogere sokken heb je dan je benen bedekt.

Kan ik wel wat mee!

In de zomer voor mij ook een korte bibshort met bretels Ik kan zelden vriendjes worden met die (al dan niet vastgeknoopte) binnenbroeken met zeem.

In de winter inderdaad lange sokken en als het echt heel extreem koud is heb ik nog een lange bib met windstopper en bretels .... maar als ik die 1x per jaar draag is het veel.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Konabud schreef: wo 2 oktober 2019, 12:56
Wiel-Maat schreef: wo 2 oktober 2019, 08:21

Ik denk dan nog aan een bril (bv met verwisselbare glazen zodat je ook een transparant setje glazen hebt) tegen opspringende takjes, modderspetters en vliegen - dat laatste zal in de komende maanden wel minder worden maar toch... 8)

Ik rij eigenlijk nooit zonder en merk tijdens ritten ook regelmatig dat er weer iets tegen de glazen komt wat dus anders in mijn oog zou zijn gekomen.
Ben brildrager, heb nog wel een bril die smerig kan/mag worden!
OK dan ontkom je er eigenlijk sowieso niet aan.... dat scheelt ergens al weer en dat is zodoende dus ook geen item dat je dan vergeet mee te nemen lijkt me. ;)
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

Helm, Camelbak, sokken en handschoenen besteld.
Thermoshirt is niet zo moeilijk, decathlon of Hema, dat komt goed.
Ik heb nog een zwarte softshell van craft, kan prima op de fiets.
Wat rest is nog een shirt en broek. Mij lijkt de endura hummvee wel wat. Zag de camo-versie maar is niet meer te krijgen in mijn maat....

We komen er wel!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die Hummvee is een prima broek en redelijk geprijsd. De binnenbroek is eenvoudig maar voor sommigen prima, zelf heb ik toch een wat dikkere/stevigere zeem nodig, ik draag er net als Yo-Eddy altijd een bibshort (met bretels dus) onder .
De Hummvee is er ook in driekwart lengte en die gebruik ik in dit seizoen enorm vaak.

Onder pakweg 15 graden is het beter je kniegewrichten tegen teveel kou te beschermen en zo'n driekwart is daar perfect voor. Warme knieën zonder het gevoel te warme kleding aan te hebben :)

Wordt het nog wat kouder komt een lange broek in beeld en daar is een hele goedkope oplossing voor, mits je het geen probleem vindt om in een lycra broek te rijden: een hardloopbroek van winkels als Kruidvat of Lidl. Die heb ik weleens gekocht voor €7,50...
Gaat het vriezen is zoiets misschien ook niet warm genoeg, dan is iets wat de wind wat beter tegenhoud wel lekker.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik ben een gevoelig typje en heb snel koude voeten en handen.
Sokken van Merino wol of de medium sokken van Sealskins (waterdicht!) helpen behoorlijk.
Qua handschoenen: koop een paar voor de zomer met lange vingers een een goed warm paar voor de winter en je bent het hele jaar gedekt.

Heb je het snel koud/zweet je veel: ik heb op advies van de mannen hier een keer een ondershirt van Byrne gekocht, en dat bevalt mij extreem goed.
rug blijft droog en ik warm: https://www.brynje-shop.com/index.html?language=en
Allerlei andere goedkopere en duurdere shirts geprobeerd, maar dat is bij koud weer voor mij de topper.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

kermit schreef: ma 7 oktober 2019, 08:10 Die Hummvee is een prima broek en redelijk geprijsd. De binnenbroek is eenvoudig maar voor sommigen prima, zelf heb ik toch een wat dikkere/stevigere zeem nodig, ik draag er net als Yo-Eddy altijd een bibshort (met bretels dus) onder .
De Hummvee is er ook in driekwart lengte en die gebruik ik in dit seizoen enorm vaak.

Onder pakweg 15 graden is het beter je kniegewrichten tegen teveel kou te beschermen en zo'n driekwart is daar perfect voor. Warme knieën zonder het gevoel te warme kleding aan te hebben :)

Wordt het nog wat kouder komt een lange broek in beeld en daar is een hele goedkope oplossing voor, mits je het geen probleem vindt om in een lycra broek te rijden: een hardloopbroek van winkels als Kruidvat of Lidl. Die heb ik weleens gekocht voor €7,50...
Gaat het vriezen is zoiets misschien ook niet warm genoeg, dan is iets wat de wind wat beter tegenhoud wel lekker.
Rij je in een normaal bibshort onder je Hummvee? Die je 's zomers ook gebruikt? Ik vraag me af of een normaal bibshort icm de Hummvee warm genoeg is. Hummvee is winddicht en waterafstotend, dat helpt al wat.

Ik heb ook een paar kniehoge sealskinz besteld dus aan de onderkant zit het wel goed haha.
RuudM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 10:27
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CS

Ik vind Fox mtb broeken erg prettig zitten vanwege de ratelsluiting, voorheen had ik ze met drukknoopjes poppen nog wel eens los tijdens het rijden.
succes met shoppen :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Konabud schreef: di 15 oktober 2019, 03:13
kermit schreef: ma 7 oktober 2019, 08:10 Die Hummvee is een prima broek en redelijk geprijsd. De binnenbroek is eenvoudig maar voor sommigen prima, zelf heb ik toch een wat dikkere/stevigere zeem nodig, ik draag er net als Yo-Eddy altijd een bibshort (met bretels dus) onder .
De Hummvee is er ook in driekwart lengte en die gebruik ik in dit seizoen enorm vaak.

Onder pakweg 15 graden is het beter je kniegewrichten tegen teveel kou te beschermen en zo'n driekwart is daar perfect voor. Warme knieën zonder het gevoel te warme kleding aan te hebben :)

Wordt het nog wat kouder komt een lange broek in beeld en daar is een hele goedkope oplossing voor, mits je het geen probleem vindt om in een lycra broek te rijden: een hardloopbroek van winkels als Kruidvat of Lidl. Die heb ik weleens gekocht voor €7,50...
Gaat het vriezen is zoiets misschien ook niet warm genoeg, dan is iets wat de wind wat beter tegenhoud wel lekker.
Rij je in een normaal bibshort onder je Hummvee? Die je 's zomers ook gebruikt? Ik vraag me af of een normaal bibshort icm de Hummvee warm genoeg is. Hummvee is winddicht en waterafstotend, dat helpt al wat.

Ik heb ook een paar kniehoge sealskinz besteld dus aan de onderkant zit het wel goed haha.
Ja, gewone bibshorts onder de Hummvee. Totdat ik het te koud vind worden, dan gaat er een lange broek aan. Soms ook een baggy, soms een lycra, al dan niet met windstopper voorkant.
Maar in voor- en najaar gebruik ik die driekwart baggy echt enorm vaak, zou niet meer zonder willen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

ThaSingleTrackMastah schreef: di 1 oktober 2019, 22:03 Cyclewear.eu in Budel.
In de shop krijg je een hele interessante korting op Endura kleding.
In de webshop of de fysieke shop?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De interessante korting krijg je in de fysieke shop.
Dus op zaterdag naar het zuiden om te biken en op de heenweg bij Budel even van de A2 af .
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

ThaSingleTrackMastah schreef: do 17 oktober 2019, 22:33 De interessante korting krijg je in de fysieke shop.
Dus op zaterdag naar het zuiden om te biken en op de heenweg bij Budel even van de A2 af .
Check, als ik in de buurt ben ga ik zeker even langs
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

Zo, bedankt voor alle tips en adviezen. Inmiddels onderweg:

Sportful Vuelta lange fietsbroek
Futurum proformance 2-pack ondershirts
Endura fietsshirt korte mouw
Sealskinz mid hydrostop sokkies
Topeak racerocket pompke
Lezyne rap 14 tooltje

Eerder al besteld:

Endura Hummvee helm
Gripgrab handschoenen
Camelbak rogue
Gripgrab merino sokkies
FiveTen Element DLX schoenen
Endura Hummvee Camo 3/4 broek baggy

Ik heb ook nog een Craft softshell jasje liggen, deze kan ik mooi gebruiken op de fiets.

Schiet mooi op dus, nu de fiets nog!
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Toen ik net een tondeuzekapsel had is er eens een ijskoude hagelbui op m’n helm gevallen, de hagel bleef tussen de luchtgaten zitten op m’n blote hoofdhuid. Nog nooit zo’n kou op m’n hoofd gehad!
Sindsdien een helmmutsje gekocht, bleek de oplossing: ik heb daarna nooit meer in een hagelbui gereden..

Buff vind ik zelf wat overdreven..

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

hotdog schreef: za 19 oktober 2019, 14:03 Toen ik net een tondeuzekapsel had is er eens een ijskoude hagelbui op m’n helm gevallen, de hagel bleef tussen de luchtgaten zitten op m’n blote hoofdhuid. Nog nooit zo’n kou op m’n hoofd gehad!
Sindsdien een helmmutsje gekocht, bleek de oplossing: ik heb daarna nooit meer in een hagelbui gereden..

Buff vind ik zelf wat overdreven..
Goeie, ik heb een scheermeskapsel en een helm vol hagel hoef ik ook niet per sé :tong
Plaats reactie