Veel vragen bij aankoop nwe MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Ik wil een MTB kopen om de wintermaanden (en zomers ook natuurlijk op de veluwe ofzo) grotendeels mee op asfalt te rijden in de duinen en af en toe een parcours en verharde paadjes te pakken. Ik ga niet het zand in, das fysiek te zwaar voor mij. Ik wil een MTB en geen gravelfiets vanwege het normale stuur, en hybride heb ik overwogen maar een MTB vind ik gewoon leuker. Ik had ooit een oudere Trek 8500 SLR met XTR en die zat mooi gestrekt en diep, perfect eigenlijk. Maar die is gejat.

Ik ben 1.83, BBL 88, 85kg

Nu heb ik 2 essentiele vragen. Ik weet best wel wat van fietsen maar vandaag wilde ik eens wat fietsen testen en eigenlijk vond ik alleen de Scott Scale lekker zitten. Die is wat langer en agressiever. Alhoewel de cijfers zeggen dat de Trek dat ook zou zijn maar dat voelde aan als een veel lompere fiets. De Grand Canyon lijkt me nog de beste qua geo gezien zn lange reach maar ik heb geen goede ervaringen met dat merk en kan ze niet proberen (ja, proeftijd maar dat liep dus niet zo lekker de laatste keer).

Vraag 1: op de Scale zit sram eagle, kun je daarmee uit de voeten als je in de duinen wind mee hebt? Dan haal je makkelijk 45 per uur. Of moet ik dan gaan zoeken naar eentje met 2 voorbladen? Die ik bij Scott nergens kan vinden, overjarig zijn er niet veel.

Vraag 2: die Scale is relatief duur vergeleken met Cube, maar hij zat fijn. Moet nog goed zadel op, pedalen....ik kan wss wel 10% korting krijgen en een Fizik MTB zadel, maar tis best geld voor mijn gebruik. De Scale 980 heeft een Suntour vork en is niet luchtgeveerd, kost 949. Ga je naar een luchtgeveerde RochShocx zit je meteen op 1099 met Shimano 1x12. Met sram is dat 1199.
Zijn jullie. het met me eens dat de goedkoopste wel voldoet? Ik zal de vork toch vaak locken denk ik.

Wat zouden jullie me adviseren? Tweedehands heb ik me rotgezocht en ik kan de btw terugvorderen dus dat scheelt al.

Dank!!!!
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Voor jouw gebruik voldoet een coil vork ook wel, maar hoe zeker ben je ervan dat je er niet meer mee gaat doen? Mijn fiets heeft ook geen luchtgeveerde vork, leek mij ook niet nodig aangezien ik voornamelijk op de weg en zand-/gravelpaden dacht te fietsen, maar ik rij nu inmiddels vnl. op de single tracks in het bos en daar kom je de grenzen dan toch wel snel ( en hard) tegen .. :roll:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij kan je voor je budget een Scott Scale 970 kopen met 2×10 en luchtgeveerde vork.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Lastig is mogelijk wel de leverbaarheid: als ze h niet hebben staan, dan krijgen ze hem ook niet meer. Vanaf 2020 is deze ook 1×12; je kan zelf uitrekenen wel beentempo je nog hebt om bij 32-11 en 29 banden 45 te rijden. Als je zeer soepel rijdt, geen probleem, als je een stoemper bent, wel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De zithouding van een fiets is behoorlijk aan te passen door een andere stuurpen of stuur te monteren. Een centimetertje kan een wereld van verschil zijn in hoe een fiets aan voelt. Maar Cube maakt bijvoorbeeld vrij korte fietsen en dan zou je ook een maat groter kunnen proberen.

En zo zijn er nog wel wat factoren die de rijeigenschappen beïnvloeden, zeker bij een korte proefrit. Uiteindelijk wen je aan alles, maar kun je ook vrijwel iedere fiets aan je wensen aanpassen.


Ook het verzet is vrij eenvoudig te wijzigen als blijkt dat je sneller wilt gaan met wind mee. Gewoon een groter voorblad monteren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je kunt rekenen tot je een ons weegt maar als je een beetje tempo wilt maken ben je altijd beter af met een dubbel voorblad.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Persoonlijk zou ik wel voor een luchtgeveerde voorvork gaan. Kijk bijv. eens naar de Trek X-caliber 9. Die zit in jouw prijsklasse. Ook ik ben vrij lang (1,91 m) en heb gelukkig daarvan een overig jarig model kunnen kopen, maar nieuw kost deze bike volgens mij rond de 1.000 euro.
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Wizzy82 schreef: do 3 oktober 2019, 14:41 Persoonlijk zou ik wel voor een luchtgeveerde voorvork gaan. Kijk bijv. eens naar de Trek X-caliber 9. Die zit in jouw prijsklasse. Ook ik ben vrij lang (1,91 m) en heb gelukkig daarvan een overig jarig model kunnen kopen, maar nieuw kost deze bike volgens mij rond de 1.000 euro.
Ik vond dat ook een goede optie,, want die heb je overjarig voor 999 met SLX, 2 voorbladen, lucht vork, prima eigenlijk. Ik wil ook zo diep mogelijk zitten ivm tegenwind, en de reach van Trek is lang en stack laagste van allemaal. Maar toen ik ging zitten voelde hij zo onsportief aan, nadeel was wel dat er geen pedalen opzaten en dan kun je eigenlijk niet veel zeggen over de fiets. Scott voelde aggressiever, maar ook die had geen pedalen....
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

melandri schreef: do 3 oktober 2019, 15:48

Ik vond dat ook een goede optie, Ik wil ook zo diep mogelijk zitten ivm tegenwind, en de reach van Trek is lang en stack laagste van allemaal. Maar toen ik ging zitten voelde hij zo onsportief aan, nadeel was wel dat er geen pedalen opzaten en dan kun je eigenlijk niet veel zeggen over de fiets.
En dat is nu net verkeerd , op een MTB moet je niet "diep" zitten , als de reach van bv een Trek te lang is , zit je op een verkeerde frame maat ....

melandri schreef: do 3 oktober 2019, 15:48 voelde aggressiever, maar ook die had geen pedalen....
Een ander geometrie , dus ander waarde's , en hoe ervaar jij agressiever ?, lager , meer met je neus op het stuur ? ect ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Snelle Buffer schreef: vr 4 oktober 2019, 09:09
melandri schreef: do 3 oktober 2019, 15:48

Ik vond dat ook een goede optie, Ik wil ook zo diep mogelijk zitten ivm tegenwind, en de reach van Trek is lang en stack laagste van allemaal. Maar toen ik ging zitten voelde hij zo onsportief aan, nadeel was wel dat er geen pedalen opzaten en dan kun je eigenlijk niet veel zeggen over de fiets.
En dat is nu net verkeerd , op een MTB moet je niet "diep" zitten , als de reach van bv een Trek te lang is , zit je op een verkeerde frame maat ....

melandri schreef: do 3 oktober 2019, 15:48 voelde aggressiever, maar ook die had geen pedalen....
Een ander geometrie , dus ander waarde's , en hoe ervaar jij agressiever ?, lager , meer met je neus op het stuur ? ect ...
aggressiever is voor mij dat het stuur lager staat. Ik denk dat ik van alle merken een passende fiets kan maken nu ik er nog een paar gezien heb, met stuur en stuurpen kom ik een eind, maar mijn oude Trek 8500 slr was echt een heel lange fiets. Op een racefiets is dat een ramp maar vond t met bar ends op de mtb lekker. Maar ik ga de trek doen, mss ander stuurtje en spacers eruit, dank voor alle hulp!
Plaats reactie