Heb ik een te groot frame gekocht?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Hayoowat schreef: wo 30 oktober 2019, 16:35 Dit is redelijk herkenbaar, ik moet zeggen dat ik btw gestopt ben met maten vergelijken .
Ik spreek uit praktische ervaring.

Op mijn vorige woonwerk fiets zat ik ook zo en had ik OOK last van de knieën. Om die reden wilde ik bijvoorbeeld geen gazelle belt drive, die zit ook relatief rechtop, de koga en cube hadden en sportievere zit, dus meer voorover.
(Het werd de cube btw)


Mijn oplossing was die sportievere zit, meer gebogen voorover.

Nadeel is dat je (bijvoorbeeld ook met een iets verkeerde zadel strand) meer druk op je handen krijgt... maar ik merk meteen met die zit dat knieën totaal geen probleem zijn.

Ik ben geen ergo therapeut, maar die zou je hierin kunnen betrekken. Ook ik was hopenloos aan het zoeken (En soms nog) om pijnloos te fietsen. En er is geen grotere ergernis..

Ik heb ook op de mountainbike wel eens bijna plat op het stuur omhoog gefietst, en dan ging het nog goed. Dus hoe je lichaam kracht efficiënt overbrengt is soms een raadsel (ergotherapeut dus)... in jou geval lijkt me een langere stuurpen een eerste stap?

Maar de hele geometrie van de fiets lijkt me gewoon op zitcomfort gemaakt... en dat lijkt me lastig te corrigeren.... denk ik.... om die reden viel voor mij de giant geometrie ook af, daar zit ik ook te recht op.
Misschien heb je wat aan deze ervaring
Het gaat bij mij wel om gewone fietsen, geen e- bike
Ik kan best wel eens mijn stuur wat voorover gaan plaatsen, maar waarom zou dat tot minder knieklachten moeten leiden? Ik ga in die houding alleen maar meer kracht uitoefenen.


Rayb81 schreef: do 31 oktober 2019, 04:28 Op basis van de foto's zou ik het eens proberen met het zadel een stukje naar achteren.
Je voelt vanzelf wat goed is en wat niet (waar de meeste kracht op komt en wat niet lekker voelt)

Wat ik apart vind is dat de armen compleet gestrekt lijken te zijn, dan zou het met het zadel een stuk naar achteren nog erger worden.
Of je moet het stuur nog iets meer naar je toe halen (zie dat die al een aardig stuk rechtop staat).
Ik ga het zadel wat naar achteren plaatsen. Ik heb zelf het idee dat ik idd vaak met gestrekte armen fiets, maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
Hayoowat
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 27 oktober 2019, 12:25
Mijn mountainbike: megamo track frame, afgemonteerd trek parts, shimano xt

Over je quote,
Dat lijkt ook onlogisch,
Het werkt alleen bij mij...misschien dat iemand
Met verstand ervan dat kan uitleggen of weerleggen....wat zegt je fysiotherapeut?

Quote
]Ik kan best wel eens mijn stuur wat voorover gaan plaatsen, maar waarom zou dat tot minder knieklachten moeten leiden? Ik ga in die houding alleen maar meer kracht uitoefenen.
freedom is a bike
Gebruikersavatar
Hayoowat
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 27 oktober 2019, 12:25
Mijn mountainbike: megamo track frame, afgemonteerd trek parts, shimano xt

Maar ik ben ook tot treurens toe aan het proberen geweest, met resultaat. En dan hopen dat er iets uitkomt... Ik was zelfs bereid geweest een andere fiets te kopen, want wat voor keus heb je.... uiteindelijk
freedom is a bike
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Een fietsmaat van mij heeft ook een tijd last gehad van zijn knie. Rust houden en een hogere cadans trappen hielpen allemaal niet en hij werd er gek van. We zijn toen eens op hem gaat letten tijdens het fietsen en het viel op dat hij zijn enkels amper bewoog. Zijn tenen wezen over de hele omwenteling naar beneden. We hebben toen bedacht dat hij zijn zadel een klein stukje moest laten zakken om zijn hakken naar beneden te dwingen zodat zijn enkels zouden gaan bewegen. Dit samen met een beetje op zijn traptechniek te letten bleek toen de oplossing te zijn.

Ik ben ook geen ergotherapeut ofzo, maar dit is mijn ongediplomeerde analyse van dat geval:
Als je je voet in 1 stand houd, dan wijst je voet maar op een klein stukje per omwenteling in de juiste richting om je kuiten te kunnen gebruiken. De rest van de trapbeweging kun je dus alleen je bovenbenen gebruiken. Je gaat dan vanzelf (1) stoempen, dus alleen keihard kracht zetten op dat kleine moment dat je voet goed staat. OF 2 je gebruikt je kuit helemaal niet, zet je enkel op slot en laat alle kracht uit je bovenbenen komen (wat mijn fietsmaat deed). Beiden zijn niet echt lekker voor je knieën.

Ik denk dus dat knieklachten vooral voortkomen uit het niet goed uit kunnen voeren van een juiste traptechniek, om wat voor reden dan ook. Het zou aan je zitpositie kunnen liggen zoals in bovenstaand verhaal, maar het zou ook kunnen dat je het jezelf verkeerd heb aangeleerd. Dus zorg dat je je kracht over de hele omwenteling verdeeld en niet alleen op een klein stukje. Dus bovenin begin je al met naar voren duwen, daarna naar beneden en je maakt het rondje af door ook naar achteren druk te houden zodat je andere voet het bovenin weer geleidelijk kan overnemen.

In mijn ervaring is het erg moeilijk om druk op de pedalen te houden als je te rechtop zit, vooral het naar achteren druk houden is dan lastig. Dus die sportievere zit zou kunnen werken. Daarnaast krijg ik van mijn gladde pedalen op mijn stadsfiets ook nooit het vertrouwen dat mijn voet op het pedaal blijft zitten. Dus als je daar moeite mee hebt is een ander pedaal misschien een idee.

Het is best wel een verhaal geworden zo, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Aan alle reacties heb ik wel iets!

Ik heb iig mijn zadel iets lager gezet en wat naar achteren. Maar dat heeft de pijnklachten nog niet verholpen.

Over het stuur lager zetten twijfel ik nog. Als ik MTB voelt een laag stuur altijd heel natuurlijk, maar op deze fiets krijg ik nooit het gevoel dat ik het stuur lager zou willen zetten.
Plaats reactie