Rem olie

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
pierre1972
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 09:38

Hoi allemaal

Ben pierre en doe eigenlijk te kort fietsen maar me fiets dient wel onderhoud :D
Nu wil ik me rem olie of vloeistof gaan bij vullen ontluchten.
Maar klopt het dat er verschillende soorten zijn en dan dus niet door elkaar gemengt kunnen worden lijkt mij?
Fiets op een giant talon aluxx 6000 .
En op me rem staat shimano deore
En lees nu ook dat er mineral olie in zit op het kapje dus zal dat eerst google en veemoed dat ik een onnodige vraag heb gesteld :~

Gr.pierre
julianadorp
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

pierre1972 schreef: do 10 oktober 2019, 11:43 Hoi allemaal

Ben pierre en doe eigenlijk te kort fietsen maar me fiets dient wel onderhoud :D
Nu wil ik me rem olie of vloeistof gaan bij vullen ontluchten.
Maar klopt het dat er verschillende soorten zijn en dan dus niet door elkaar gemengt kunnen worden lijkt mij?
Fiets op een giant talon aluxx 6000 .
En op me rem staat shimano deore
En lees nu ook dat er mineral olie in zit op het kapje dus zal dat eerst google en veemoed dat ik een onnodige vraag heb gesteld :~

Gr.pierre
julianadorp
Dat is een speciale soort olie. Dus absoluut geen Dot remvloeistof uit auto's gebruiken. Gewoon bij de fietsenmaker Shimano minerale remolie halen en die gebruiken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

pierre1972 schreef: do 10 oktober 2019, 11:43 Hoi allemaal

Ben pierre en doe eigenlijk te kort fietsen maar me fiets dient wel onderhoud :D
Nu wil ik me rem olie of vloeistof gaan bij vullen ontluchten.
Maar klopt het dat er verschillende soorten zijn en dan dus niet door elkaar gemengt kunnen worden lijkt mij?
Fiets op een giant talon aluxx 6000 .
En op me rem staat shimano deore
En lees nu ook dat er mineral olie in zit op het kapje dus zal dat eerst google en veemoed dat ik een onnodige vraag heb gesteld :~

Gr.pierre
julianadorp
Haha leuk he , eerst de vraag stellen en later ook het antwoord geven :P

Maar Shimano heeft mineraal olie , dus koop ook shimano mineraal olie , geen twee soorten door elkaar mengen , ontluchten en bijvullen hoeft normaal niet , want het is een gesloten systeem , maar daar zijn de mede forummers het niet over eens .

Ontluchten is vaak wel iets wat je kan doen bij aanschaf nieuwe bike of remsetje , maar dat gaat op verschillende manieren , als je gaat ontluchten en er komt lucht uit je systeem zal je het ook weer moeten bijvullen , en dat ontluchten(bv. schroefje eruit en flipperen met je hendel) gaat wel maar bijvullen moet je toch gereedschap kopen in de vorm van een bekertje wat op de ontluchting/bijvul schroef moet plaatsen . En natuurlijk olie , bv :

https://www.mantel.com/shimano-bleeding-kit-new

https://www.mantel.com/shimano-schijfremolie-mineraal

en JIJBUIS staat vol met filmpjes hoe je remsysteem te ontluchten en vullen

LEESVOER :

https://www.mantel.com/blog/schijfremme ... techcenter

suc6 :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
pierre1972
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 09:38

Ja stond dus gewoon op kapje :bier: .
Maar moet zo en zo iets er aan doen want zit veelste veel ruimte er in voor hij wat doet dus of is lek of wat anders maar zal zo spullen halen of bestellen wat nodig is .
Thanks voor de.reacties even.goed :-q
Kom dus misschien met.nog wel meer vragen als het.niet.lukt :lol:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

pierre1972 schreef: do 10 oktober 2019, 15:31

Kom dus misschien met.nog wel meer vragen als het.niet.lukt :lol:
Die kans lijkt mij groter dan de kans dat Pagani een advies opvolgt. :winkie:

Succes. :-q
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Dice Oldskool schreef: do 10 oktober 2019, 18:22

Die kans lijkt mij groter dan de kans dat Pagani een advies opvolgt. :winkie:

Succes. :-q
Die snapt hij niet ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
pierre1972
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 09:38

Snelle Buffer schreef: do 10 oktober 2019, 18:34
Dice Oldskool schreef: do 10 oktober 2019, 18:22

Die kans lijkt mij groter dan de kans dat Pagani een advies opvolgt. :winkie:

Succes. :-q
Die snapt hij niet ...
Klopt :-D :lol: :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar misschien zijn je remblokjes gewoon versleten.
Die remmen zijn zelfstellend, slijtage wordt automatisch gecompenseerd.
Maar het laatste stukje slijtage niet meer, dan moet je steeds verder knijpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef: do 10 oktober 2019, 19:32Maar het laatste stukje slijtage niet meer, dan moet je steeds verder knijpen.
Da's inderdaad een handige feature...
... om je te vertellen dat je eens een nieuw stel remblokken uit de kast moet pakken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: do 10 oktober 2019, 14:32...want het is een gesloten systeem , maar daar zijn de mede forummers het niet over eens ....
Dat is geen kwestie van eens of oneens zijn, dan zouden we het over een mening hebben.
De meeste mtb schijfremmen maken echter gebruik van een open systeem.

Uitzonderingen bijvoorbeeld (vroeger) Giant MPH, en recenter BrakeForce One.
Kenmerkend voor een gesloten systeem is dat je bij slijtage van de remblokken handmatig de boel moet bijregelen door aan een stelknop te draaien.

Een open systeem is zelfstellend, de term slaat op het feit dat het remgedeelte een open verbinding met het reservoir heeft. Maak dus niet de fout te denken dat omdat er geen remvloeistof uit kan lopen het een gesloten systeem zou zijn ;-)

Zo, dat was een klein beetje off-topic info over schijfremmen ;-)

Voor de ts: probeer je eigen vaardigheden en grenzen een beetje realistisch in te schatten.
Remmen zijn wel dingetjes die behoorlijk invloed op je veiligheid op de fiets hebben, ga daar niet aan rommelen als je niet weet wat je doet. Dan beter laten doen en meekijken bij een goede monteur (en vragen stellen), dan weet je het voor de volgende keer zelf.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
pierre1972
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 09:38

Komt.goed :~
En ga eerst maar eens ontluchten en volgens de bike handel gaat het.vermoedelijk om paar druppels en was heel simpel als je.maar geduld hebt.
Zeg ook altijd iedereen kan timmeren als je maar geduld hebt en niet te snel wil en zal met een fiets ook zo wezen :~ :D
Plaats reactie