Rijden in de blub....welke kleding?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Joppnl
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 18 september 2006, 08:04

Goeden,

vandaag weer een fantastische tocht in bossen bij Groesbeek-Nijmegen gereden, fantastisch leuk.

In de ochtend had 't flink geregend en vanaf 12.00 was t droog althans...het kwam niet meer uit de lucht vallen maar in t bos was het 1 ontzettend BlubberBende, erg leuk om te fietsen.

Maar.... echt alles maar dan ook alles zit van boven tot onder onder en dus ook de kleding.

Nou zal t ook niet erg meehelpen dat mijn overjasje (heet dat Jersey?) voornamelijk wit is maar iedere keer als ik een keer ge MTB'd heb met dit weer kan alles weer de was in en aangezien ik toch probeer 3*/week te fietsen is dit niet handig. En als ik t niet direct in de was doe dan geeft de modder onuitwasbare vlekken....

Hoe doen jullie dit? Zwart overjasje? en zo ja, wat voor 1 aangezien een regenjasje me te warm lijkt... of andere slimme slimmigheden?

Alvast bedankt voor de suggesties!
Mijn fiets is zo snel dat ik alleen nog maar hoef te trappen....
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Hoe minder je aan hebt hoe minder en vies kan worden :wink:
Afbeelding

Maar goed, omdat mijn achterkant beduidend minder spectaculair is heb ik voor natte dagen een Endura MT500 waterdicht short en een waterafstotend shirt met lange mouwen dat redelijk werkt in combi met een ass saver en rugzak

Afbeelding
En soms gewoon accepteren dat je vies wordt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Modder en MTB-en is een combinatie die niet meer bij deze tijd hoort. Hooguit bij ATB veldtoertochten kom je dit fenomeen nog tegen.

Misschien je vraag eens voorleggen op ‘t fiets.nl forum? Daar is de doelgroep toch wat prominenter aanwezig.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Al mijn fietskleren zijn zwart, dat bevalt mij het beste qua schoonmaken, na het fietsen de ergste modder er af spuiten met de tuinslang of in een emmer water en dan kan het zo de wasmachine in.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Dirtlej?
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Vandaag ook een nat ritje gereden maar zelf prima droog gebleven met een jas en short van Altura.
Engels merk, prima spul. https://www.altura.co.uk
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Spatbord voor en achter scheelt heel wat
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

+1 voor waterproof (dus niet waterresistant) kleding. In deze tijd van het jaar rij sowieso met minimaal een waterproof achterkant.
Qua jersey idd iets donkers en tevens een paar sealskin sokken.

Maar goed, da`s allemaal duur spul. Als je 3x in de week gaat, zou ik investeren in een paar donkere jersey`s, een setje sealskin sokken en 1 a 2 water-resistant shorts. Het punt met DWR-coatings is wel dat ze na een aantal keer wassen verdwenen zijn.
Jurf schreef: za 2 november 2019, 21:33 Maar goed, omdat mijn achterkant beduidend minder spectaculair is heb ik voor natte dagen een Endura MT500 waterdicht short en een waterafstotend shirt met lange mouwen dat redelijk werkt in combi met een ass saver en rugzak
Hier een MT500 short en jas, die combi is zelfs Karcherproof. Ook net een Leatt DBX 5.0 jersey gescoord maar die moet ik nog testen.
Ondanks de zwarte pieten-look rij ik ook nog wel eens een lange en dunne lycrabroek eronder, da`s meer om de auto schoon te houden.

Maar, ik kan het mis hebben, de TS lijkt me geen baggy rijder?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Giant-E schreef: za 2 november 2019, 21:39 Modder en MTB-en is een combinatie die niet meer bij deze tijd hoort. Hooguit bij ATB veldtoertochten kom je dit fenomeen nog tegen.
Elk jaar hetzelfde liedje. Ben het volledig met je eens.
Joppnl
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 18 september 2006, 08:04

Bedankt voor de reacties,

nee...geen baggy's hier maar ik ga eens zoeken op de merken/types die jullie adviseren... en een paar waterdichte sokken lijkt me ook niet verkeerd.

Maar hoezo Modder en MTB-en is een combinatie die niet meer bij deze tijd hoort. "" ????

Blijven jullie binnen als t regent of geregend heeft? :o
Mijn fiets is zo snel dat ik alleen nog maar hoef te trappen....
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Joppnl schreef: za 2 november 2019, 23:14

Blijven jullie binnen als t regent of geregend heeft? :o
Ik niet, ik houd me uiteraard aan #trailrespect maar hier op de zuid Veluwe is nog genoeg leuks te fietsen zonder dat je trails aan het slopen bent.
Any riding is better than no riding!! :-q
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Joppnl schreef: za 2 november 2019, 23:14 Maar hoezo Modder en MTB-en is een combinatie die niet meer bij deze tijd hoort. "" ????

Blijven jullie binnen als t regent of geregend heeft? :o
Uhhh... ja. En ik ben niet bepaald de enige.
Joppnl
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 18 september 2006, 08:04

PS @ Jurf: ha, geweldig die mejuffrouw en je opmerking "Hoe minder je aan hebt hoe minder en vies kan worden "

helaas ze zo (nog??) niet tegengekomen :D
Mijn fiets is zo snel dat ik alleen nog maar hoef te trappen....
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Dennisvdb schreef: za 2 november 2019, 21:48Dirtlej?
Bevalt mij super!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Joppnl schreef: za 2 november 2019, 23:14 Bedankt voor de reacties,

nee...geen baggy's hier maar ik ga eens zoeken op de merken/types die jullie adviseren... en een paar waterdichte sokken lijkt me ook niet verkeerd.

Maar hoezo Modder en MTB-en is een combinatie die niet meer bij deze tijd hoort. "" ????

Blijven jullie binnen als t regent of geregend heeft? :o
Niet echt, maar we proberen wel de tracks te ontzien aangezien het meeste door vrijwilligers met bloed, zweet en tranen wordt onderhouden.
De ene track is qua ondergrond ook de andere (zand, klei, leem, puingranulaat, etc) niet en soms is het gewoon voor alles te nat en rij je een hoop kapot.

Dit staat bv bij MTBclub Dirty Hill op de website:

Niet rijden direct na zware regenval

Hoewel de puingranulaatverharding veel regen kan hebben zonder glad of modderig te worden is het geen wondermiddel. Bij veel regen is de hele ondergrond van het gebied zacht en doorweekt. Ga je nu toch rijden dan druk je de verharding de zachte ondergrond in en komt alle modder boven. Het pad wordt helemaal stuk gereden. Kennelijk is het enthousiasme onder bepaalde mountainbikers zo groot dat ze het niet kunnen laten bij dergelijke condities te gaan rijden. Wees je bewust van de schade die je daarbij aanbrengt aan het parcours en probeer het gebruik van het parcours onder deze omstandigheden te vermijden. De parcoursen van Noordwijk en Burg Haamstede zijn, vanwege de duingrond, een prima alternatief tijdens natte periodes en leuk voor de afwisseling.
Plaats reactie