korte fietsbroek gekocht

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
cosox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 27 november 2019, 17:50

Hallo, ik heb de Nalini Squadra gekocht, een korte fietsbroek met bretels. Helaas niet de green label, voor de mountainbikers, maar wel de black label voor de professionele fietser/crosser. Ik kon namelijk de green labels nergens vinden. Wat is het verschil tussen mountainbike broek en een broek voor professionele fietsers/crossers? Ik dacht weinig verschil, een broek met zeem is een broek met zeem, denk dat de mountainbike broek eerder waterdicht is, maar ik maak mij daar niet druk over.

De broek zit wel heel goed, maar nog niet getest bij het mountainbiken. Ik denk dat ik beter was met een maatje groter voor extra speling. Te laat natuurlijk... tenzij de broek strak mag zitten? Maar het was wel een verademing dat ik weer mijn normale broek aan had. Is dat wel normaal? Misschien moet ik er nog aan wennen?

Verder vroeg ik mij ook nog af of het wel goed is om onder de broek bijvoorbeeld een hardloop tight te dragen. Het is namelijk koud buiten en het is een korte fiets broek met bretels. :roll:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Al is het een zwembroek, als het maar prettig zit.
Beetje strak is niet erg, maar moet niet afknellen.
Ik zelf doe niets onder de fietsbroek (ook geen boxer) gaat schuren en omhoog kruipen.
Voor extra warmte met de korte broek heb ik beenstukken.

Maar neem aan dat je het toch nog terug kan sturen als je het niet prettig vind zitten ?
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

:roll:
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

cosox schreef: wo 27 november 2019, 18:17 Verder vroeg ik mij ook nog af of het wel goed is om onder de broek bijvoorbeeld een hardloop tight te dragen. Het is namelijk koud buiten en het is een korte fiets broek met bretels. :roll:
De broek met zeem is de onderste laag. Uiteraard kan je hier van alles overheen doen, een langte tight kan, een korte baggy broek, of je favo lederhosen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Zelfs je favo skinny jeans kunnen als de fietsbroek lekker strak zit.
:-q
cosox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 27 november 2019, 17:50

Ok, jullie houden van blote billen in de fietsbroek. Mocht het dan toch anders zijn, dus geen blote billen, zouden jullie het dan misschien wel overwegen met een nike pro shortje mocht je iets anders willen als basislaag? Of zou het net zo aanvoelen als met een boxershort?

Zie zalando:
zalando.nl/nike-performance-pro-hipster-n1242i02u-q11.html

Ik stel deze vraag omdat ik wil kunnen omkleden in de kleedkamers zonder even mezelf te verstoppen om broek aan/uit te doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, altijd met je blote aars in de fietsbroek.
Anders kan je de fietsbroek net zo goed over je zadel trekken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik zou daar niet zo,n probleem van maken, volgens mij zijn daar kleedkamers voor.
Wat onder je fietsbroek aandoen geeft plooien, verminder de ventilatie en daarmee het effect van je dure broek teniet.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En het vocht blijft ook nog eens in die laag hangen en het materiaal gaat dan schuren. Dan is het inderdaad wat TSTM zegt: functionaliteit is weg.


Het verschil tussen een mtb en een race versie is de vorm en de positie van de zeem. Bij een mtb zit je rechter op en de zeem zal breder zijn en iets verder naar achteren doorgetrokken zijn.

Maar als je het idee hebt goed te zitten, dan maakt het allemaal niet zo veel uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

cosox schreef: do 28 november 2019, 17:48 Ik stel deze vraag omdat ik wil kunnen omkleden in de kleedkamers zonder even mezelf te verstoppen om broek aan/uit te doen.
In bovenstaande scenario wil je ook die extra onderbroek uit doen na het fietsen, dat ding is waarschijnlijk kletsnat geworden. Maar op zich is een onderbroek geen probleem, je moet alleen zorgen dat je de fietsbroek er overheen doet zonder de onderbroek op te frommelen. Die plooien gaan aardig irriteren na verloop van tijd. Dat heeft alleen wat extra aandacht nodig bij het aankleden. Maar over het algemeen vindt men het fijnst om te rijden zonder ondergoed in de fietsbroek.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

zonoskar schreef: ma 9 december 2019, 17:16
cosox schreef: do 28 november 2019, 17:48 Ik stel deze vraag omdat ik wil kunnen omkleden in de kleedkamers zonder even mezelf te verstoppen om broek aan/uit te doen.
In bovenstaande scenario wil je ook die extra onderbroek uit doen na het fietsen, dat ding is waarschijnlijk kletsnat geworden. Maar op zich is een onderbroek geen probleem, je moet alleen zorgen dat je de fietsbroek er overheen doet zonder de onderbroek op te frommelen. Die plooien gaan aardig irriteren na verloop van tijd. Dat heeft alleen wat extra aandacht nodig bij het aankleden. Maar over het algemeen vindt men het fijnst om te rijden zonder ondergoed in de fietsbroek.
Dat lijkt me toch gewoon onvermijdelijk, dat het gaat plooien als je iets ónder je fietsbroek aan doet. Je zit toch nooit helemaal stil op je zadel dus die laag er onder (om het even wat voor stof dat is) gaat onherroepelijk schuiven gedurende de rit.

En zoals Jurf al schreef, daar is een kleedkamer toch voor, om je om te kleden en ja, dan sta je soms in je nakie... so what. Dat is in een kleedkamer toch vrij gebruikelijk; waar is het anders een kleedkamer voor?

Wil je optimaal gebruik maken van een fietsbroek, dan is dat gewoon je eerste laag. Verder kan er van alles overheen zoals al geschreven..lange hardloopbroek enz. waarbij polyester materialen toch het prettigst en warmst zijn. Of je koopt een lange fietsbroek met zeem, dan ben je van deze dilemma's af.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ach, we hebben zelfs een forumlid die in zijn onderbroek rijdt :winkie: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus dit gaat eigenlijk over de nieuwe preutsheid?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Lars TB schreef: ma 9 december 2019, 18:51 Ach, we hebben zelfs een forumlid die in zijn onderbroek rijdt :winkie: :bier:
...maar is dat ook iets om op te proosten?

:D
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 9 december 2019, 21:16 Dus dit gaat eigenlijk over de nieuwe preutsheid?
Zou het?
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

ThaSingleTrackMastah schreef: do 28 november 2019, 18:14 Nee, altijd met je blote aars in de fietsbroek.
Anders kan je de fietsbroek net zo goed over je zadel trekken.
[pubermode aan]

Hihi, hij zei aars :D

[/pubermode uit]
Plaats reactie