Beginner MTB voor een student

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Hallo allemaal!

Ik ben twee weken geleden gaan MTB'en bij Austerlitz. Ik wilde het een keer proberen om een buitensport te hebben naast gewichtheffen en ik vond het fantastisch! Ik ben een student dus het geld groeit niet bij mij op de rug. Iedere keer een fiets huren tikt nogal aan en daarnaast ben ik dan nogal afhankelijk van de beschikbaar van fietsen, die zijn vaak allemaal al verhuurd.

Daarom ben ik op zoek naar een eigen fiets met een budget van maximaal €200. Ik ben 1.71m en weeg rond de 76kg. Ik heb in mijn tienertijd veel geskateboard en vind stunts doen erg leuk, ik heb ook veel gebunnyhop't over heuvels tijdens mijn Austerlitz rit.

Ik heb zelf wat gescout op het internet en ben de volgende fiets tegen gekomen op marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618

Een Merida Matts 100 TFS uit 2012. Met wat Googlen krijg ik het idee dat dit een prima merk is. De fiets beschikt zelfs over remschijven en volgens wat maat-tabellen is het 18-inch frame prima voor mijn lengte (alhoewel 17" optimaal zou zijn). Met mijn budget lijkt dit een goede fiets, ik kan natuurlijk niet heel veel verwachten.

De fiets is te koop in Limburg, vlakbij mijn ouders. (Alle fietsen in regio Utrecht zijn een stuk duurder) Mijn vader zou hem e.v.t. kunnen kopen en ik kan hem dan meenemen in de trein als ik op bezoek kom tijdens kerst. Ik kan hem dus niet zelf passen. Mijn pa doet zelf aan wielrennen en kan de staat van de fiets beoordelen ter plekke. Op de foto's ziet die er prima uit. Alleen hebben hij en ik geen verstand van MTB's.

Wat denken jullie? Is dit een prima fietsje om mee te beginnen?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Voor je budget kun je natuurlijk geen topmateriaal verwachten maar om zo nu en dan een rondje te rijden prima fietsje.
Mocht je het leuker gaan vinden en de fiets intensiever gaan gebruiken zul je snel merken dat de onderdelen niet mee kunnen komen met je wensen of eisen. Dan kom je toch in een andere klasse terecht.

Daarnaast weet ik niet wat je onder stunten verstaat maar ik zou met een fiets als deze Merida geen al te gekke dingen doen. Daar is ie simpelweg niet voor gebouwd en ik ben bang dat je binnen no time met brokken staat.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

ChapDDR schreef: wo 4 december 2019, 16:56
Daarom ben ik op zoek naar een eigen fiets met een budget van maximaal €200. Ik ben 1.71m en weeg rond de 76kg. Ik heb in mijn tienertijd veel geskateboard en vind stunts doen erg leuk, ik heb ook veel gebunnyhop't over heuvels tijdens mijn Austerlitz rit.

Als je al over heuvels kunt bunnyhoppen dan is deze fiets misschien wat beneden je nivo. :wink:

Zonder gekheid, lijkt me niks mis met genoemde fiets, zeker voor dat geld. ( behalve de maat misschien) Als je vader dan ook nog de staat van de onderdelen die het meest verslijten kan beoordelen is dat helemaal mooi meegenomen.
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Bedankt voor de snelle reacties!

Qua stunten valt het nu nog mee, ik kom niet hoger dan 10cm van plattegrond maar het is wel wat. Het is niet dat ik binnen korte tijd enorme airtime ga maken :p

Maar voor mijn budget is dit dus een goede deal of zou ik makkelijk iets beters kunnen krijgen?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Voor € 140,-- ga je niet snel iets beters vinden denk ik. En dan ga ik ervan uit dat alles nog goed functioneert aan deze fiets.
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Idd, als de fiets technisch in orde is, is dat een hele nette prijs.

Het enige wat me opvalt op de foto's is dat de voorvork te ver naar achteren lijkt te staan, kan ook gezichtsbedrog zijn of de foto.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Op de tweede foto lijkt dat inderdaad het geval te zijn. Voor de zekerheid je vader vragen om de stuurpen los te maken en de vork even uit het balhoofd te halen wanneer hij de fiets gaat bekijken.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Zo op de foto's lijkt het een goed onderhouden, nette fiets te zijn.
Leuke instapper hoor; basic afmontage en een schakelgroepje die vaak al snel minder goed gaat werken als je die niet netjes op zn tijd een onderhoudsbeurt geeft.
Niet teveel bagger en pekelritten mee maken scheelt al veel.

In hoeverre de aandrijflijn versleten is, is lastig te zien maar dat kan je pa wel beoordelen als hij de bike gaat bekijken.
Als ik zo op MP kijk dan hebben zo'n beetje alle bikes een voorvork die een zware aanvaring met een boom gehad heeft, zal waarschijnlijk vertekening van de foto zijn.
Maar inderdaad wel heel belangrijk om je ervan te overtuigen dat dit in orde is, check op lakscheurtjes vooral rond het balhoofd.

Al met al lijkt het een heel beste fiets te zijn voor dat geld.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Afbeelding
Lijkt inderdaad naar achter te staan.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als het inderdaad zo erg is, geen seconde over nadenken maar lekker laten staan.
Ter plekke uitsluiten en die lijn checken zoals Brul78 intekent.
En de bike met ingeknepen voorrem, voor- en achterwaarts bewegen om te checken of er ergens iets in voorvork (kroon, binnen- en buitenpoten) of balhoofd kan bewegen.
Balhoofdspeling kan heel goed in de lagers zitten of wanneer de topcap niet goed aangedraaid is.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bovendien is 18" echt wel aan de grote kant voor 1.71m.
Ik ben zelf 1.70m en heb nog nooit echt goed gezeten op een frame boven 17". Ja, er is best mee te rijden maar het gaf mij altijd het gevoel dat alle speelsheid en het gevoel te kunnen "gooien en smijten" met een fiets eruit was. Het rijden voelde daarmee al snel saai en ik heb die te groot gekochte fietsen allemaal relatief snel weer verkocht.

Nu is de lengte van een fiets feitelijk belangrijker dan de hoogte, dus het is lastig keiharde uitspraken te doen omtrent een "beste" maat. Maar ik denk dat je vooral naar 17" moet kijken, of een niet te kort gebouwde 16".
De langste (goed passende) fiets die ik gehad heb was volgens de fabrikant zelfs een 15"... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Nog een aanvulling, ik zou nooit een fiets kopen zonder deze met eigen ogen gezien te hebben, maar nog belangrijker, zonder erop gefietst te hebben. Dit vanwege de maat en/of houding, en ook om de fiets technisch te beoordelen, maar dat laatste kan je vader mogelijk doen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dan doe ik ook nog een aanvulling. Je hebt een krap budget, bedenk je wel dat er ook een helm en wat kleding gekocht moet worden. Nu hoeft dat ook niet de hele wereld te kosten (Lidl, Aldi en natuurlijk de eindejaarsopruimingen bij de bekende internetters) maar het hoort er wel degelijk bij.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Brul78 schreef: do 5 december 2019, 10:00 Afbeelding
Lijkt inderdaad naar achter te staan.
Mijn vork staat ook iets naar achter dus het hoeft niks te betekenen.
ChapDDR
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 4 december 2019, 16:06

Wow, bedankt voor alle reacties! Wat een enthousiasme :D
Dice Oldskool schreef: do 5 december 2019, 17:03 Dan doe ik ook nog een aanvulling. Je hebt een krap budget, bedenk je wel dat er ook een helm en wat kleding gekocht moet worden. Nu hoeft dat ook niet de hele wereld te kosten (Lidl, Aldi en natuurlijk de eindejaarsopruimingen bij de bekende internetters) maar het hoort er wel degelijk bij.
Ja klopt, daarom ben ik ook blij met deze prijs. Nu heb ik nog budget over voor een helm, pedalen en mtb-vignet.

Wat betreft de voorvork, ik heb aan de verkoper gevraagd of het aan de foto lag of niet. Ze zegt dat ze zojuist haar man met de fiets langs de fietsmaker heeft gestuurd en dat die fietsmaker zei dat het zo hoorde. Tevens zei die dat de fiets 'goed veerde, de lockout werkt en het ballhoofd soepel is'. Ik vind dit wel erg veel moeite voor een fietsverkoop van deze prijs maar misschien is het wel echt een net persoon. (Laten we het hopen!) Ik ga regelen dat mijn pa z.s.m. de fiets kan ophalen. Bedankt voor al het advies!
kermit schreef: do 5 december 2019, 10:55 Bovendien is 18" echt wel aan de grote kant voor 1.71m.
Ik ben zelf 1.70m en heb nog nooit echt goed gezeten op een frame boven 17". Ja, er is best mee te rijden maar het gaf mij altijd het gevoel dat alle speelsheid en het gevoel te kunnen "gooien en smijten" met een fiets eruit was. Het rijden voelde daarmee al snel saai en ik heb die te groot gekochte fietsen allemaal relatief snel weer verkocht.

Nu is de lengte van een fiets feitelijk belangrijker dan de hoogte, dus het is lastig keiharde uitspraken te doen omtrent een "beste" maat. Maar ik denk dat je vooral naar 17" moet kijken, of een niet te kort gebouwde 16".
De langste (goed passende) fiets die ik gehad heb was volgens de fabrikant zelfs een 15"... :)
Ja, ik denk ook dat een 16" of 17" frame MTB beter past. Helaas ben ik geen degelijke bike tegengekomen binnen mijn budget op marktplaats met die framemaat in Limburg of Utrecht. Ik denk dat ik gewoon hier lekker mee begin en als het een blijvende hobby is, ik upgrade naar een betere fiets met de juiste frame-maat.
Jan Willem schreef: do 5 december 2019, 09:59 Zo op de foto's lijkt het een goed onderhouden, nette fiets te zijn.
Leuke instapper hoor; basic afmontage en een schakelgroepje die vaak al snel minder goed gaat werken als je die niet netjes op zn tijd een onderhoudsbeurt geeft.
Niet teveel bagger en pekelritten mee maken scheelt al veel.

In hoeverre de aandrijflijn versleten is, is lastig te zien maar dat kan je pa wel beoordelen als hij de bike gaat bekijken.
Als ik zo op MP kijk dan hebben zo'n beetje alle bikes een voorvork die een zware aanvaring met een boom gehad heeft, zal waarschijnlijk vertekening van de foto zijn.
Maar inderdaad wel heel belangrijk om je ervan te overtuigen dat dit in orde is, check op lakscheurtjes vooral rond het balhoofd.

Al met al lijkt het een heel beste fiets te zijn voor dat geld.
slapbandje schreef: do 5 december 2019, 09:28 Op de tweede foto lijkt dat inderdaad het geval te zijn. Voor de zekerheid je vader vragen om de stuurpen los te maken en de vork even uit het balhoofd te halen wanneer hij de fiets gaat bekijken.
Ik heb het doorgegeven, bedankt!
Plaats reactie