Nieuwe mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Jaws77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 2 januari 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cube Aim SL 2020

Hoi allemaal!

Sinds kort ook aanwezig op het forum. Dit omdat ik het mountainbiken weer op wil pakken. Toen ik +/-16 was een jaar of 3 gefietst op wekelijkse basis in Zwolle/Hattem/Heerde. Dit deed ik toen op een (tweedehands) Giant Revel 4.

Omdat deze fiets de laatste jaren wat verwaarloosd is en ik er ook te groot voor ben geworden, ben ik op zoek naar een nieuwe fiets.

Na veel inlezen via internet en modellen vergelijken (en een helaas niet super groot budget) uitgekomen bij de Cube Aim SL 29"
https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... llow-2020/

Wat vinden jullie van deze fiets? (Gebruik +/-1 tot 2 keer per week fietsen, van een korte single trail tot gewoon lekker door het bos scheuren.)

Ik hou zelf wel van sleutelen aan fietsen etc, dus toekomstige upgrades aan de fiets zijn zeker mogelijk wat mij betreft.

Ik ben benieuwd naar jullie mening van dit model! Of eventueel andere modellen waar ik naar moet kijken.

2e hands is er in de regio weinig aanbod in mijn maat (23")

Qua budget zit ik rond de €750, inclusief een (voor nu) simpele kledingset (shirts, broeken, handschoenen)

Bedankt alvast!
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Voor jouw budget is deze Cube zeker geen verkeerde keuze, ga echter wel je frame "passen"
Je hebt het zelf over 23" , maar een Cube valt relatief "klein" terwijl jij kennelijk vrij lang bent net als ik.
Bij Cannondale & Trek past een 21" mij prima terwijl ik bij Cube een 23" zou moeten hebben.
Jaws77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 2 januari 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cube Aim SL 2020

gijsje schreef: vr 3 januari 2020, 20:15 Voor jouw budget is deze Cube zeker geen verkeerde keuze, ga echter wel je frame "passen"
Je hebt het zelf over 23" , maar een Cube valt relatief "klein" terwijl jij kennelijk vrij lang bent net als ik.
Bij Cannondale & Trek past een 21" mij prima terwijl ik bij Cube een 23" zou moeten hebben.
Ik ben van de week al wat fietsen gaan passen inderdaad, waaronder ook de Cube. Kwam voor de Cube uit op 23".

Wat is jouw lengte? Ik zelf zit rond de 1m93
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik ben 1.87 maar mijn zadel staat voor een vriend van mij die ook 1.93 is, te hoog 😉 omdat ik vrij lange benen heb.
Jaws77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 2 januari 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cube Aim SL 2020

Haha, zo zegt je totale lengte dus helemaal niks over welke framemaat iemand nodig heeft😅
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Da's niet perse de maatstaf idd al heb ik soms het idee dat veel mensen perse een te kleine fiets willen hebben 🤔
Nou zijn de 23" frames bij veel merken niet de fraaisten om te zien,echter heb je die maat nodig dan heb je m nodig zo simpel is het.
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Je zou kunnen zoeken naar een 2019 model van de merida big nine 300, dan heb je net iets meer bang voor bucks.

Zie dat je budget ongeveer hetzelfde als de mijne was.

Misschien dat er bij mijn lokale fietsenmaker nog 1 staat, 3 weken geleden nog wel en dacht het een maat L in de kleur blauw is. Prijs is net iets boven je budget voor het overjarige model (blauwe stond op 630 euro toen ik er de laatste keer was).

Is alleen wel uurtje van je vandaan. Indien interesse kan ik wel ff kijken of die er staat.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Geen verkeerde fiets als je wat rond die prijs zoekt. En gaat het prima doen op de routes Hattem Heerde (Ik kom uit Zwolle). De maat even bekeken en dan kom jij met 1.93 waarschijnlijk uit op de 23" inderdaad.
Jaws77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 2 januari 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cube Aim SL 2020

MeneerPeer schreef: za 4 januari 2020, 01:17 Je zou kunnen zoeken naar een 2019 model van de merida big nine 300, dan heb je net iets meer bang voor bucks.

Zie dat je budget ongeveer hetzelfde als de mijne was.

Misschien dat er bij mijn lokale fietsenmaker nog 1 staat, 3 weken geleden nog wel en dacht het een maat L in de kleur blauw is. Prijs is net iets boven je budget voor het overjarige model (blauwe stond op 630 euro toen ik er de laatste keer was).

Is alleen wel uurtje van je vandaan. Indien interesse kan ik wel ff kijken of die er staat.
Laats van een maatje een Merida geprobeerd (ook L) en die was echt wel te klein... Dus minstens XL
Jaws77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 2 januari 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cube Aim SL 2020

bartsince1975 schreef: za 4 januari 2020, 09:18 Geen verkeerde fiets als je wat rond die prijs zoekt. En gaat het prima doen op de routes Hattem Heerde (Ik kom uit Zwolle). De maat even bekeken en dan kom jij met 1.93 waarschijnlijk uit op de 23" inderdaad.
Nice!

Heb je nog een goed adres? Ben zelf van de week bij Scholten geweest, was opzich prima.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Scholten is een prima winkel, kun je gerust heen gaan. Stappenbelt en Xycletracx zijn ook goed, maar zitten al wel in een wat hogere prijs denk ik.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Bij Mantel in Arnhem kun je voor een scherpe prijs terecht, ook voor je kleding en eventuele accessoires.
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Jaws77 schreef: za 4 januari 2020, 09:43
MeneerPeer schreef: za 4 januari 2020, 01:17 Je zou kunnen zoeken naar een 2019 model van de merida big nine 300, dan heb je net iets meer bang voor bucks.

Zie dat je budget ongeveer hetzelfde als de mijne was.

Misschien dat er bij mijn lokale fietsenmaker nog 1 staat, 3 weken geleden nog wel en dacht het een maat L in de kleur blauw is. Prijs is net iets boven je budget voor het overjarige model (blauwe stond op 630 euro toen ik er de laatste keer was).

Is alleen wel uurtje van je vandaan. Indien interesse kan ik wel ff kijken of die er staat.
Laats van een maatje een Merida geprobeerd (ook L) en die was echt wel te klein... Dus minstens XL
O ja zie je lengte nu. De mijne krijg je niet haha. Das wel een XL. Groter zou ik niet doen. Ben zelf 1.92 en ook met lange benen.
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Jaws77 schreef: za 4 januari 2020, 09:43
MeneerPeer schreef: za 4 januari 2020, 01:17 Je zou kunnen zoeken naar een 2019 model van de merida big nine 300, dan heb je net iets meer bang voor bucks.

Zie dat je budget ongeveer hetzelfde als de mijne was.

Misschien dat er bij mijn lokale fietsenmaker nog 1 staat, 3 weken geleden nog wel en dacht het een maat L in de kleur blauw is. Prijs is net iets boven je budget voor het overjarige model (blauwe stond op 630 euro toen ik er de laatste keer was).

Is alleen wel uurtje van je vandaan. Indien interesse kan ik wel ff kijken of die er staat.
Laats van een maatje een Merida geprobeerd (ook L) en die was echt wel te klein... Dus minstens XL
O ja zie je lengte nu. De mijne krijg je niet haha. Das wel een XL. Groter zou ik niet doen. Ben zelf 1.92 en ook met lange benen.
Jaws77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 2 januari 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cube Aim SL 2020

gijsje schreef: za 4 januari 2020, 11:21 Bij Mantel in Arnhem kun je voor een scherpe prijs terecht, ook voor je kleding en eventuele accessoires.
Hij staat daar nu inderdaad voor €549,- maar service om de hoek etc. telt voor mij dan zwaarder dan die €50,-

En wie weet geven ze bij scholten nog €50,- voor m'n oude fietsje 😉
Plaats reactie