Goede verlichting

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Newbee Dennis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 30 december 2019, 13:04

Beste mede mensen.
Zijn er hier ook mensen die in het donker in onverlicht gebied fietsen ?
Ik ben zelf net een beginnende mtb’er en ben zoekende naar een goed voorlicht .
Ik fiets doordeweeks voornamelijk in het donker en wil hierbij ook nog wel eens door onverlicht gebied fietsen.
En merk dat ik in een onverlicht park of bos toch wat lichtsterkte tekort kom .
Had via bol m’n eerste lamp aangeschaft een oplaadbare met 2 a300 lumen .
Maar die viel een beetje tegen , is snel leeg , lastig aan te zetten & op te laden.
Hierna via dezelfde site m’n nieuwe lamp besteld, een goede dacht ik.
Hier zitten volgens de info wel 3 t6 leds in en heeft wel 3600 lumen en werkt via een powerbank.
Maar ook hier had ik meer van verwacht 😇. Heb het idee dat de led teveel verspreid ipv een echte bundel vooruit richt, zoals je bv bij een oude lamp was.
Welk voorlicht gebruiken jullie ?
Vriendelijke groet Dennis
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Ik gebruik de Xeccon S12. Prima lamp maar ik weet niet of deze nog actueel is, anders zal er wel een opvolgend model zijn.
Let wel op dat je niet overal in het donker mag fietsen. Bepaalde gebieden zijn echt strikt verboden in het donker.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

...de zoekfunctie al eens geprobeerd? Er zijn meerdere topics over dit onderwerp volgeschreven. 8)
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Ik heb recent lampjes van Lupine gekocht. Zijn niet goedkoop, maar verder lijken ze meer dan perfect.
Newbee Dennis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 30 december 2019, 13:04

Wiel-Maat schreef: do 9 januari 2020, 14:26 ...de zoekfunctie al eens geprobeerd? Er zijn meerdere topics over dit onderwerp volgeschreven. 8)
Heb hier alleen op de eerste pagina gekeken . Maar denk dat er in de tussentijd vast weer nieuwe lampen zijn 😉
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Deze als algemene lamp en deze er bij als het echt licht moet geven.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Newbee Dennis schreef: do 9 januari 2020, 22:09
Wiel-Maat schreef: do 9 januari 2020, 14:26 ...de zoekfunctie al eens geprobeerd? Er zijn meerdere topics over dit onderwerp volgeschreven. 8)
Heb hier alleen op de eerste pagina gekeken . Maar denk dat er in de tussentijd vast weer nieuwe lampen zijn 😉
Dan heb je idd lang niet alles gezien. En nieuwe lampen...dat zou kunnen, maar denk niet aan 20 nieuwe types ofzo. Er is in bestaande topics echt al veel info te vinden over lampen die nog steeds actueel zijn. Het is gewoon maar een tip hè. ;)

Ik heb zelf trouwens de Lezyne 800, best een goeie lamp en ook strakke bundel vind ik maar het kan qua lumen nog wel sterker.
Laatst gewijzigd door Wiel-Maat op do 9 januari 2020, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Hier ook de Varia™ UT800
Newbee Dennis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 30 december 2019, 13:04

Agamer schreef: do 9 januari 2020, 14:09 Ik gebruik de Xeccon S12. Prima lamp maar ik weet niet of deze nog actueel is, anders zal er wel een opvolgend model zijn.
Let wel op dat je niet overal in het donker mag fietsen. Bepaalde gebieden zijn echt strikt verboden in het donker.
Bedankt voor je tip :-q .
Ik weet dat je idd niet overal na zon ondergang mag zijn en hou me voor zover ik weet me daar ook aan :wink:
Kom als ik op de fiets naar m’n werk ga een stukje door de broekpolder en tussen de weilanden van t midden delftland , Voor zover ik weet mag je daar gewoon komen , maar is t niet of slecht verlicht.

@ wiel maat.
Had bij het kijken op de pagina ook even gekeken naar de datum van het laatste bericht op de pagina, dat was september. Had in gedachte / redenatie was dat er in een half jaar een hoop kon gebeuren op dat gebied , vandaar mijn bericht 😇
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lampjes komen en gaan, de principes blijven hetzelfde.
Als je stevig wilt doorrijden in het donker, dan heb je veel licht nodig.
Lampjes kunnen uitvallen, dus 2 lampen, stuur ( breed) en helm (spot).
Veel licht vraagt veel energie.
Wil je lange ritten maken met volle verlichting, dan heb je grote accus nodig.
Goede lampen zijn duur, goede accus zijn duur en goede laders zijn duur.
Chinese kopieen zijn goedkoop en vaak/soms net zo goed, maar het blijft een gok en garantie kan lastig zijn.
Zo, 300blz samengevoegd, veel plezier met shoppen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Houd er wel rekening mee dat je met helmlampen niemand meer aan kan kijken zonder ze te verblinden.
Ook altijd zo fijn bij nachtritten, mensen die de helmlamp aan houden als ze niet aan het rijden zijn...
RuudM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 10:27
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CS

Sigma buster 2000 gebruik ik op mijn helm :-q ideaal ding, met bediening op stuur, zeer veel licht en lange accuduur (langer dan opgegeven, 2,5uur+ op max stand van 2.000lumen)
voor op mijn stuur heb ik nu Lezyne 400XL maar daar ben ik nog niet over uit, de accuduur op volle sterkte is met 1 uur beperkt :-?
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Ik rij woon-werk stuk van 23 km waarvan 10km zonder lantaarnpalen. Eerst Lezyne lamp van 700 lumen, maar met 30km/uur is dat toch wat weinig.
Rij nu met Lezyne 1300 lumen. Ik kan switchen tussen 150 en 1300. Donkere stuk rij ik op 1300 en als ik tegenligger zie switch ik even naar 150. Accuduur is goed, met 1 uur 1300 en 3 uur op 150 is accu nog lang niet leeg. In geval van nood nog de oude Lezyne in rugzak.
Eerst doen, dan denken
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Newbee Dennis schreef: vr 10 januari 2020, 00:40
@ wiel maat.
Had bij het kijken op de pagina ook even gekeken naar de datum van het laatste bericht op de pagina, dat was september. Had in gedachte / redenatie was dat er in een half jaar een hoop kon gebeuren op dat gebied , vandaar mijn bericht 😇
Ja ok ik snap hem.

In dat kader bewijst TSTM je met zijn post een dienst waarvan hier de meest cruciale zinnen:
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 10 januari 2020, 02:18 Lampjes komen en gaan, de principes blijven hetzelfde.....
....Zo, 300blz samengevoegd, veel plezier met shoppen.
:-q
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

RobBoZ schreef: vr 10 januari 2020, 07:54 Houd er wel rekening mee dat je met helmlampen niemand meer aan kan kijken zonder ze te verblinden.
Ook altijd zo fijn bij nachtritten, mensen die de helmlamp aan houden als ze niet aan het rijden zijn...
Dat vind ik wel mooi aan de lupine lampjes die ik heb. Een remote op het stuur waarmee ik zowel mijn stuur als mijn helmlamp kan bedienen. Dus heel makkelijk dimmen in het verkeer of met mensen in je omgeving. Maar als dat weg is snel te schakelen naar groot licht. En dat is echt een bak licht. Ik heb de blika op het stuur en de piko op mijn helm. En het achterlichtje werkt ook wel heel mooi, zelfs met remlicht. En hij past zelf zijn helderheid aan de omstandigheden aan.
Plaats reactie