Nieuw speeltje

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
d.melieste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 januari 2020, 21:10

Dag allemaal,
Na een aantal jaren op snooze is t toch weer gaan kriebelen. Ff kort....
Ik wil een nieuwe bike aanschaffen, en heb rond de 3000 te besteden.
Na lang zoeken is mijn ook gevallen op een cube stereo fully.
https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... reen-2020/.
Is dit naar jullie mening een bike in goede prijs/kwaliteits klasse, of is er voor dit geld een betere bike beschikbaar?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Welkom :)
Een fully is natuurlijk prima maar wat wil je er mee gaan doen? Want deze Cube stereo 170 (daarin zit `m de kneep) heeft nl 170mm veerweg met bijbehorende geometrie die `m direct in de Enduro-categorie plaatst. Op een vlak rondje is dat niet fijn trappen.
d.melieste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 januari 2020, 21:10

Hey. Idd wat je zegt is t niet fijn op een lang stukkie vlak terrein. In het verleden ben ik begonnen met een hardtail. Na 2 jaar ben ik overgestapt naar crosscountry fully. Ik ervaarde meer comfort en durfde meer risico te nemen qua technische ondergrond en sprongetjes. Dat is mij toen zo goed bevallen dat ik een tijdje een enduro 29er heb gereden van een vriend van mij, en sinds toen klopte het hele plaatje en feeling.
Maar na een heftig ongeval op mijn werk was ik genoodzaakt mijn hobby stop te zetten. HELAAS!!!. Maar nu naar een aantal jaar kan ik t weer oppakken. Ben in de jaren ook iets aangekomen. De feeling is er wel nog steeds. Dus een goede veerweg lijkt me geen overbodige luxe. Ben ook van plan om richting winterberg/alpen te touren met de tijd.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met iets minder veerweg, maar wel betere allround eigenschappen kom je bij Cube uit op zo iets:
https://www.cube.eu/2020/bikes/mountain ... grey-2020/

Doet het niet onaardig in WInterberg, rijdt uitstekend in NL.


Cube is verder veel waar voor je geld, dus in dat opzicht zit je goed. Je zou ook bij bijvoorbeeld Merida kunnen kijken, of bij internetmerken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

d.melieste schreef: vr 24 januari 2020, 23:22 Hey. Idd wat je zegt is t niet fijn op een lang stukkie vlak terrein. In het verleden ben ik begonnen met een hardtail. Na 2 jaar ben ik overgestapt naar crosscountry fully. Ik ervaarde meer comfort en durfde meer risico te nemen qua technische ondergrond en sprongetjes. Dat is mij toen zo goed bevallen dat ik een tijdje een enduro 29er heb gereden van een vriend van mij, en sinds toen klopte het hele plaatje en feeling.
Maar na een heftig ongeval op mijn werk was ik genoodzaakt mijn hobby stop te zetten. HELAAS!!!. Maar nu naar een aantal jaar kan ik t weer oppakken. Ben in de jaren ook iets aangekomen. De feeling is er wel nog steeds. Dus een goede veerweg lijkt me geen overbodige luxe. Ben ook van plan om richting winterberg/alpen te touren met de tijd.....
Als je zeker weet dat alleen maar enduro of bikeparks rijdt, dan is dat hetgeen wat je nodig hebt.

Maar mocht je ook hier in NL een beetje willen fietsen (al was het maar voor de conditie), dan zou ik je toch eerder een all-mountain modelletje aanraden. Die heeft wat minder veerweg (130-150m) maar fietst op het vlakke en in de klim een stukje beter en is toch ook geschikt voor het ruigere spul en een parkbezoekje.

Edit: Zie bv de suggesties van Lars (YT is ook een aardige)
d.melieste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 januari 2020, 21:10

Alvast bedankt voor je reactie. STEREO 140 HPC
SL 27.5 is natuurlijk ook een prachtige fiets met mooie eigenschappen en hoogwaardige onderdelen. Ik ben zelf 1.95m. Wat ik me heb laten vertellen is dat het voor mijn bouw en lengte beter zou zijn om een 29er aan te schaffen. Op het moment weeg ik rond de 120 kilo. :-{
Ik vraag me wel af of ik net zo alround kan zijn met de STEREO 140 HPC
SL 27.5 als/ dan met de STEREO 170 race 29er.
Ben ook meer gecharmeerd met de fox voor en achter vering dan de rockshock. Dus jah.......
Tis moeilijk. T is ook best wel een uitgave, wil het daarom ook in 1 x goed doen......
d.melieste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 januari 2020, 21:10

Alvast bedankt voor je reactie. STEREO 140 HPC
SL 27.5 is natuurlijk ook een prachtige fiets met mooie eigenschappen en hoogwaardige onderdelen. Ik ben zelf 1.95m. Wat ik me heb laten vertellen is dat het voor mijn bouw en lengte beter zou zijn om een 29er aan te schaffen. Op het moment weeg ik rond de 120 kilo. :-{
Ik vraag me wel af of ik net zo alround kan zijn met de STEREO 140 HPC
SL 27.5 als/ dan met de STEREO 170 race 29er.
Ben ook meer gecharmeerd met de fox voor en achter vering dan de rockshock. Dus jah.......
Tis moeilijk. T is ook best wel een uitgave, wil het daarom ook in 1 x goed doen......
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met 170mm ben je alles behalve allround in Nl.
Met jouw lengte past 29” mooi in verhouding, maar je gewicht vraagt om stevige wielen, en 27,5” is dan weer wat stijver...
Waar fiets je zoal?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Of je koopt een 29er van €2500 en je laat voor +/- €500 een stevige custom wielset bouwen.
d.melieste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 januari 2020, 21:10

Toen ik mijn mtb avontuur begon pakte ik vaak de parcours bergschenhoek, zoetermeer, dorst, utrechtse heuvelrug, noordwijkerhout etc...
Na meer ervaring ben ik een keer met een maatje samen richting bikepark winterberg gereden. Dit is me zo goed bevallen dat ik een fully heb aangeschaft. Daarna nog een paar keer gereden. Fiets vakantie in de alpen gedaan. Kwam erachter dat ik er de feeling voor had om t zo maar te zeggen. En jah...
Nu zoveel jaar na mn ongeval op t werk wil ik het gewoon weer oppakken. Ben nu een aantal jaar uit de "roulatie" geweest, en merk dat er qua technologie zoveel is veranderd, dat ik ff niet meer weet waar ik t moet zoeken. Wat ik nu zoek is gwn lekker spelen op straat zowel parcours en kijken waar t schip strand. Sws vind ik deze bike STEREO 170 race 29er, wel te nice zeg maar.
Echte bikers begrijpen me😅😆😅😆
d.melieste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 januari 2020, 21:10

Wat TenZnl zegt zou ook een optie zijn. Desnoods geef ik nog xtra 500 uit boven de 3000 budget die ik heb. Mijn passie werd als maar groter toen ik de sprongen van ong...4,5- 6,5 meter onder de knie kreeg. Voorbeeld, mn zoon is nu 14 maanden oud. Heb al een cube junior bike voor m aangeschaft voor als hij wat ouder is. Hij ken net 3 weken lopen😂😂😂.Tis gewoon zo mooi. Die vrijheid, de feeling. Geweldig.
d.melieste
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 januari 2020, 21:10

Ben er misschien over uit.
https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... ange-2019/
Iemand een tegen argument?
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Heb je al naar de Trek ex 8 gekeken. Dat is ook een hele fijne fiets . Ik vind die persoonlijk fijner fietsen dan de cube. En ga eens langs bij 12gobike. In de winkel krijg je hele scherpe prijzen. Ik kreeg pas 700,- korting op een fiets van 3200,-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

d.melieste schreef: za 25 januari 2020, 01:32 Ben er misschien over uit.
https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... ange-2019/
Iemand een tegen argument?
Het argument tegen heb je eigenlijk zelf al gegeven: 120 kg en 195 cm.

Efficiëntie is dus sowieso ver te zoeken, dus maakt het eigenlijk niet uit dat je de 170 mm pakt. Je moet nog ietsje harder werken in NL, maar het is niet zo dat je er niet mee vooruit komt. Het voordeel van die 170 is dat die toch weer net wat langer is en dat de andere modellen van Cube eigenlijk gewoon te klein zijn (naar huidige normen) voor jou.

Als je gek gaat doen breng je de huidige wielen aan de grens en is de kans dat je ze sloopt aanwezig. Maar meteen andere wielen hoeft niet perse. In NL moeten ze het kunnen uithouden en wie weet is je rijstijl wel zo netjes dat ze ook een bikepark overleven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

Kona Process zou misschien ook een optie zijn, gezien de specs van TS.
Plaats reactie