Zelf wat beginnen sleutelen met simpele klusjes

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Update, eerst proberen pompen, met wiel, blokjes en schijf gemonteerd werkte niet. Linker piston was veel gretiger dan de rechter piston. Rechter piston is lui en komt onvoldoende eruit. Linker piston is te gretig. Tip van George geprobeerd, geen verschil.

Dan wiel en remschijf verwijderd. Nog duidelijker dat linker piston gretig was en rechter piston lui.

Dan remblok verwijderd en zachtjes gepompt, toen zag ik terug vochtbelletjes komen uit de linker piston. Linker piston is niet nat, maar rechter piston ziet er kurkdroog en geschuurd uit.

Linker piston tegen gehouden met tyre lever om rechter piston proberen los te maken. Toen ging het soepeler met de rechter piston. Beide zijkanten van de pistons nogmaals zuiver gemaakt met alcohol en zachtjes terug geduwd met tyre levers naar "beginstand". Terug lichtjes gepompt en vochtbelletje kwam terug uit linker piston. Schijf is recht, klauw is recht. Het zijn dus de pistons.

Ik heb echt geen idee meer hoe ik dit moet maknn en oplossen of welke stukken en tools ik nodig heb om dit proberen te maken.

Zie onderstaande foto's, laatste foto is direct na het demonteren, dus de stand van de pistons met pompen met montage van remblokken en schijven, hulp aub? :(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik zou de remklauw open maken, de zuigers en ringen verwijderen en de boel weer netjes met een beetje siliconenvet monteren.

Een beetje handigheid om alles goed te doen zonder iets te beschadigen en weer netjes in elkaar te zetten is wel nodig. Het gaat wel om veiligheid.

Kan iemand je hier niet mee helpen?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen siliconenvet, het is een system met minerale olie
Uit elkaar halen zou ik nog ff mee wachten.

Eerst maar eens ontluchten ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 maart 2020, 22:14 Geen siliconenvet, het is een system met minerale olie
Uit elkaar halen zou ik nog ff mee wachten.

Eerst maar eens ontluchten ?
Klopt, maar toch wordt siliconenvet geadviseerd. Een dun laagje, geen klodders en siliconen lost niet op in minerale olie.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En ik zou een nieuw topic aanmaken bij 'Technische vragen en onderhoud'.

Dit gaat allang niet meer over het zelf doen van simpele klusjes en heeft ook niets met beginners te maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef: wo 4 maart 2020, 22:17
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 maart 2020, 22:14 Geen siliconenvet, het is een system met minerale olie
Uit elkaar halen zou ik nog ff mee wachten.

Eerst maar eens ontluchten ?
Klopt, maar toch wordt siliconenvet geadviseerd. Een dun laagje, geen klodders en siliconen lost niet op in minerale olie.
Merkwaardig, heb je een bron?
Juist omdat het niet oplost zou ik het niet gebruiken. Als het in de leiding komt vertraagd het de terugstroom van remolie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 maart 2020, 22:19 En ik zou een nieuw topic aanmaken bij 'Technische vragen en onderhoud'.

Dit gaat allang niet meer over het zelf doen van simpele klusjes en heeft ook niets met beginners te maken.
Een eigen topic voor dit probleem levert meer reacties op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Ja dit is geen beginnersklusje meer duidelijk. Ik dacht even m'n pistons wat proper te maken, terug te duwen en klaar, niet dus :winkie: en daarna nieuwe remblokjes te plaatsen. Denk dat dit probleem mijn petje te boven gaat en ik met hangende pootjes en schaamrood op de wangen de dealer moet opzoeken :oops: denk niet dat ik het aparte topic ga openen. Bedankt voor jullie inzichten en hulp.
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Voordat je naar de dealer gaat, zou ik toch eens proberen om de remmen te ontluchten (ik heb niet alles teruggelezen, maar ik dacht op te maken dat je dat nog niet gedaan hebt). Dat is een simpel klusje met genoeg video'tjes op youtube om het uit te leggen. Ik heb het vaker meegemaakt dat ik na wat geklooi met de remmen minder remdruk had en even moest ontluchten.
Plaats reactie