Hoe groot verschil tussen oude en moderne mtb?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

ilanman schreef: vr 10 april 2020, 20:46 Mijn vraag is slechts of een modernere fiets me in deze fase zou helpen meer relaxed te rijden.
Ja dus :-q
Everybody bought a new bike!
ilanman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 10 april 2020, 09:52

asphaltdude schreef: vr 10 april 2020, 20:48
ilanman schreef: vr 10 april 2020, 20:46 Mijn vraag is slechts of een modernere fiets me in deze fase zou helpen meer relaxed te rijden.
Ja dus :-q
:-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, je gaat zeker flinke verschillen merken tussen je huidige fiets en eentje met modernere geometrie (ongeacht de wielmaat).

Mijn vriendin heeft een 29er met conventionele geo (zij gebruikt 'm als allround toerfiets, niet als MTB). Als ik van mijn eigen 29er hardtail op die van haar stap is het verschil elke keer opvallend! Die fiets voelt nerveus, waar de mijne rustig (maar niet log!) aanvoelt. Hoe lastiger het terrein, hoe meer zo'n rustiger stuurgedrag je vertrouwen positief beïnvloed.

En haar fiets is al een flinke stap vooruit als het om het gevoel van controle gaat tov een twintig jaar oude gemiddelde hardtail...

Je gaat het echt duidelijk merken. En niet alleen op het gebied van stuurgedrag, ook de werking van remnen, vering en schakelmateriaal is flink verbeterd.
Twintig jaar is gewoon een grote kloof... :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Precies. Ik probeerde laatst eens de old-skool 26'er van een clubgenoot. Lange stuurpen, smal stuurtje, alles. Zelfs vergeleken met mijn toenmalige old-skool 29'er (Monocog, geometrie uit 2005) voelde die 26'er als een nerveus hobbelende instabiele wipkip. Ik vond het bijna eng.
Everybody bought a new bike!
Wilco87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 23 maart 2020, 00:11

Voor mij als nieuweling in de sport was dit een erg helder filmpje waarin het verschil tussen oud/modern goed naar voren komt. Misschien heb jij er ook wat aan :wink:

https://youtu.be/k0E4ZuwbNb8
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Interessant filmpje.

Merk wel op dat een Kona Honzo (HTA van 68 graden) in dit filmpje al als 'old school' wordt beschouwd, en 65 graden als 'modern'

Maar vergeleken bij een Cube Acid of Focus Black Forest van 5 jaar geleden heeft een Honzo alweer een extreem progressieve geometrie, die velen voor de Nederlandse flowtrailrondjes zelfs overkill vinden.
Laatst gewijzigd door asphaltdude op di 14 april 2020, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Everybody bought a new bike!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mooi filmpje. Gaat toch weer over skills trainen....

Maar goed het is duidelijk dat het doel makkelijker rijden is. Dan moet je daar ook de toekomstige bike op uitzoeken. Mijn gevoel was dat er weer een XC bike gekocht zou worden en je er daarna spijt van zou krijgen. Kijk ook verder dan alleen de afdaling georiënteerde filmpjes. Het grootste gedeelte van de tijd ben je toch nog steeds aan het klimmen. :wink:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mijn advies zou zijn om zoals al eerder geopperd eerst een paar keer een fiets te huren. Je hebt dan gelijk al een moderne fiets onder je kont en als het je bevalt om niet op het asfalt te rijden dan kun je altijd nog een fiets kopen en met je eigen fiets een paar clinics volgen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In september heb ik in Frankrijk nog eens een VTT classique gehuurd (en die had nog schijfremmen). De rechte balhoofhoek in combinatie met het kleine 26" wiel, was toch wel weer even wennen. Voor mijn gevoel was ik constant bezig om te voorkomen dat ie over de kop zou slaan. ( Het was daar niet vlak, maar ook bij elk kuiltje). Een moderne 29" geeft dan toch veel meer gemoedsrust.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3892
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Verschil? Die was wel duidelijk nu denk ik.

Knappe fiets huren, of test rijden om te kijken wat je daar van vind. Vind je het tof? En wil je vaker rijden op de mountainbike? Doe je huiswerk en koop een mooi fietsje, en ga één of meerdere clinics volgen. Beide geven motivatie en inspiratie om lekker te gaan rijden. Gezien je eerste post ga je al heel blij worden van een knappe hardtail van ergens in de €800-€1200. Daar kan je ook prima in het buitenland mee rijden. De vaardigheden waarmee een dikke fully tot zijn recht komt heb je toch nog niet. Tegen de tijd dat je die wel hebt wil je toch een andere fiets. :winkie:

Wellicht een beetje uit de richting. Maar Beukers te Petten heeft een mooie aanbieding voor beginners.
https://beukersbikecentre.nl/start-met-fietsen/
◼︎ Go round the outside.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Even heel concreet: je kunt nu bij veel winkels de Cube Reaction TM krijgen in de 2019 uitvoering. Dan heb je voor pak m beet 900 euro een trail georienteerde hardtail waar je je absoluut geen buil aan kunt vallen.
Waar woke is, is vuur
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Als je nooit op een Nwe moderne mtb hebt gezeten kun je 't ook niet missen.
Je geeft indirect toch weldegelijk je materiaal de schuld dat je niet lekker fietst nu.
Destijds reed men wedstrijden met deze bikes, ook DH. In Nederland is 't niet spannend maar ook WC races waren er destijds. Wist niet beter, 't was toen topspul zoals nu de moderne 29'r
Nu weet je wel dat er moderner spul is en ga je je afvragen of dit minder spannend fietsen is...
Als een geultje of slootje of viaduct aan zijkant afrijden zorgt voor nerveusiteit ligt 't niet aan de fiets maar aan jezelf!
Ook met een Nwe fiets zul tegen je eigen beperkingen aanlopen. Misschien dat viaduct wat hoger is en geultje wat dieper maar de beperking is niet je fiets maar jezelf in deze. Klinkt bot maar is niet zo bedoeld. Je hebt zelf al veel opgezocht, haal een bike, verwen jezelf een keer en ga fietsen. Verander je niks aan je fysiekee danwel psychische skills kom je er snel achter dat een Nwe fiets alleen niet zaligmakend bleek te zijn...
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Afgelopen september had ik een vergelijkbare situatie.
Ik had een American Eagle Traverse 570 uit 2001 en daar had ik de laatste jaren (te) weinig op gefietst maar had het mtb'en inmiddels weer opgepakt die maanden ervoor.
Ik vond toen dat ik een nieuwe fiets wel verdiend had :) en ben me gaan inlezen in de opbouw van de huidige moderne (hardtail XC) fietsen; 27.5 of 29er? Geen 3 tandwielen maar zelfs 2 of 1, breed stuur, bredere banden.
Vooral twijfelde ik over 27.5 of 29er maar uiteindelijk zie je bij XC fietsen vooral 29ers, behalve bij de kleinere maat fietsen maar met een lengte van 1,82m kom je daar niet uit.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Merida Big Nine XT Edition (2019, alu). De eerste ritjes op die fiets merkte ik het verschil met de American Eagle heel goed, maar het went snel natuurlijk :)
Ik vind mijn nieuwe fiets (nog steeds) heel soepel en comfortabel rijden. Ook merkte ik dat ik minder last van mijn rug had tijdens het fietsen. Ik heb ook totaal geen spijt van de overstap naar 29er. Uiteraard ook een wereld van verschil tussen de V-brakes en schijfremmen, je kunt zoveel makkelijker en beter doseren! Ik vind ook dat de bredere banden meer vertrouwen geven.
Ik heb ook het idee dat ik merk, na een paar maanden pas, dat ik me heb aangepast aan de andere geometrie/houding op de fiets en dat zich dat terugbetaalt in beter/soepeler rijden op snelheid.

En wat betreft de lock-out van de voorvork, ik gebruik die op de weg meestal wel, is een fijne feature, maar geen noodzaak vind ik.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Ik zelf heb pas sinds vorig jaar een moderne fiets, ik had een oude XTrail 26” hardtail mtb en nu een Trek Fuel EX 8 fully 29”, ik heb door de rechtere zit (en ik denk ook door de vering) geen last meer van mijn rug. Ik was dan ook met hulp van dit forum opzoek naar een Trail gerichte fully! Het is een wereld van verschil! Dat voelde ik eerder al bij een testdag met fully’s . Er ging een wereld voor me open door de vering en zithouding!

Qua 29” wielen, dat went snel, en dat word tegenwoordig toch wel de standaard (behalve soms op kleine frames). Bij Downhill wedstrijden zijn zelfs al profs met 29” wielen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Geralt schreef: ma 13 april 2020, 08:47 Als je nooit op een Nwe moderne mtb hebt gezeten kun je 't ook niet missen.
Je geeft indirect toch wel degelijk je materiaal de schuld dat je niet lekker fietst nu.
Het is alleen zo lullig als je op je 26" achter een andere beginner rijdt die wel een 29" heeft en die overal prima op, af en door komt... .

Dan weet je dus zelfs zonder er op te hebben gezeten dat je iets mist :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie