Eerste mountainbike kopen!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Novermars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 april 2020, 17:07

Hoi!

Zoals velen waarschijnlijk zit ik verveeld thuis en mijn dagelijkse beweging is het fietsen op mijn stadsfiets. Ik woon zelf in München in Duitsland en ben er in mijn fietstochten achter gekomen wat voor geweldige mogelijkheden je hier hebt om in en nabij de stad te gaan fietsen op trails. Helaas vond mijn oude stadsfiets het iets minder leuk, dus daarvan heb ik nu voor de tweede keer mijn trommelremmen aan gort geholpen. Remmen doen ze nog wel, maar het maakt een geluid en bij de minste en geringste daling ben ik al bang dat mijn remkracht wegvalt...

Daarom ben ik dus opzoek naar een mooie mountainbike, voor de trails in en rond München, maar bijvoorbeeld ook in (Voor)Alpen, die voor mij makkelijk te bereiken zijn met het openbaar vervoer.

Momenteel heb ik een order staan voor deze fiets, op aanraden van een familielid die al langer sportief aan het fietsen is met een mountainbike. Maar aangezien hij nog in het vaderland woont en ik vandaag ook wat meer berichten heb gelezen over XC en trail-fietsen, ben ik nu toch een beetje aan het twijfelen of het voor míj wel de juiste keuze was. Vandaar dat ik dus hier ben!

Korte info over mijzelf: ik ben ongeveer 84kg, 193cm en 25 jaar oud. Ik vind mezelf redelijk sportief, heb ook veel ervaring met het bergop gaan. Van wandelen/alpinisme in de zomer tot toerskiën in de winter. Alleen eigenlijk geen ervaring met het fietsen buiten de geasfalteerde paden. Dus dat wil ik graag toevoegen aan mijn vaardigheden :)

Wat zoek ik nou precies? Nou, zoals iedereen zoek ik de perfecte allrounder die ook nog eens betaalbaar is....

Ik vind het moeilijk om precies aan te geven wat ik precies wil, aangezien ik door een (nagenoeg geheel) gebrek aan ervaring niet goed kan omschrijven wat mijn focus is. Je hebt rond München zelf de volgende trails. Aangezien deze zo dichtbij zijn, is het denk ik wel wenselijk dat ik dit soort trails allemaal kan fietsen op een manier dat het leuk is. Mijn vader zegt dat ik nog een jonge God ben, dus ik kan het hopelijk hebben om iets meer moeite te voor de uphill!

In de Alpen ben ik geïnteresseerd in het wandelen met het fietsen te combineren. Dus meestal op bredere wegen maar bijvoorbeeld wel flink wat hoogtemeters omhoog in stijl terrein. Voorbeelden hiervan zijn de huttenaanlopen naar de Flaurlinger of Inzinger alm, vanuit resp. Flaurling en Inzing in het Inndal in Tirol/Oostenrijk. Of richting het uiterste Karwendeldal.

Dus mijn vraag is eigenlijk, is de gelinkte fiets (Scott Scale 990, €719,99) voor deze toepassingen in de juiste? Ik denk dat voor het bergop gaan het een meer dan prima fiets is, maar wat voor het afdalen? In het misschien de moeite waard om iets meer geld te investeren en een hardtail te nemen met een betere vering zodat het omlaag fietsen wat soepeler gaat?

Alvast bedankt voor eventuele gedane moeite :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een fiets die het makkelijker maakt om bergaf te fietsen heeft een vlakkere balhoofdhoek. Bij hardtails ga je die vinden bij Long Travel Hard Tail (LTHT). Die hebben iets meer veerweg aan de voorkant, zo vanaf 120 mm in plaats van de standaard 100 mm. De zithouding is bij dat soort modellen meteen ook iets rechter op, wat ook meer controle geeft.

Bij een wedstrijd georiënteerde hardtail zit je vaak dieper voorover en is de balhoofdhoek wat steiler om op lage snelheid goed wendbaar te zijn.

Die laatste gaat dus lekker bergop. De eerste juist beter bergaf.

Maar het is niet zo dat je met een LTHT de berg niet op komt en met een xc-racer de berg niet af. Alleen kost het op de LTHT meer inspanning om boven te komen en moet je je aandacht er verdomd goed bij houden bergaf op die racer.

De Scott Scale zit er een beetje tussenin. Hij stuurt iets gemoedelijker dan de gemiddelde racer, maar je zit nog vrij sportief. Met een iets kortere stuurpen kun de zithouding iets tunen.
Als beginner kan het met een LTHT beter, maar deze fiets brengt je ook op leuke plekken. Zolang je de echt steile stukken vermijd kom je ook in de bergen een heel eind.


Een voorbeeld van een redelijk betaalbare LTHT: https://www.cube.eu/2020/bikes/mountain ... lack-2020/

En ook het merk Kona biedt leuke modellen die meer allround zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Novermars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 april 2020, 17:07

Dank voor de uitgebreide reactie!

Die Cube Reaction TM ziet er in principe goed uit, maar lijkt na een google tocht erg moeilijk te vinden te zijn in winkels. De Pro variant is dan wel weer beschikbaar, zelfs om de hoek bij de lokale fietswinkel, maar dan heb je weer 100mm aan voorvorkvering en lijkt ie weer meer op de Scott van mijn post. Maar wat ik lees op Mantel.com zijn ze wel erg positief over die pro variant. En is nu voor €989 in de aanbieding, dat klinkt toch een stuk fijner dan €1100 ;)

Dus dan de vervolgvragen: (1) Zou het het extra geld waard zijn om voor de Cube te gaan in plaats van de Scott en (2) hoeveel meer plezier beleef je, want dat is uiteindelijk het belangrijkste, aan een 130mm vergeleken met een 100mm vering. Ik ben van de school dat als iets te zwaar is dat je dan meer moet trainen :)

Nogmaals dank!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

'Probleem' is dat je nog niet helemaal weet wat je nu het leukste aspect van het hele mountainbiken vindt. Voor de ene kan de afdaling niet moeilijk genoeg zijn: hyper steil en grote wortels en rotsen in de weg. De ander heeft liever wat glooiende paadjes naar beneden. Dat eerste gaat stukken beter met een LTHT, maar vraagt toch ook wel ervaring en techniek, dus dat zul je in eerste instantie niet zo heel snel doen (waarschijnlijk). En dat 2e is ook gewoon leuk op een xc bike.

Die Cube met 100 mm is niet beter dan de Scott, dus dat schiet niet zo op.

Als je bij de geometriestaatjes van fietsen kijkt zou je moeten letten op de balhoofdhoek: ergens rond de 68 graden begint echt voor het berg af fietsen geschikt te worden. Combineer dat dan met een vork met 120 mm en dan kom je op de allrounders. Niet iedere hardtail met 100 mm is uitgesloten, maar zo snel is dit bovenstaande een goed criterium.


Maar om met de Scott te beginnen kan geen kwaad. Het is gewoon een leuke fiets, stukken leuker dan je stadfiets. En die fiets is na 1 seizoen nog prima te verkopen als jij een beter idee hebt wat je wilt.

Want als je het leuk vindt op een LTHT, dan heb je misschien na een paar maanden ook door dat het nog leuker zou kunnen zijn op een fiets met achtervering.


Je bent een dure hobby aan het kiezen :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Met iets meer veerweg (de cube) heb je een breder inzetgebied. Je kan er nog prima mee snel over een paadje jagen maar als het iets ruiger wordt kom je er ook nog mee weg. Met 100 mm. wordt het al gauw wat meer stuiteren. Lijkt mij dat je in jouw omgeving best wat meer veerweg kan gebruiken :winkie: .

Verbaast me overigens dat de reaction TM niet beschikbaar is. Heb je al gekeken of er evt. nog een 2019 beschikbaar is? Toen waren er 3 modellen..
Novermars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 april 2020, 17:07

>Heb je al gekeken of er evt. nog een 2019 beschikbaar is? Toen waren er 3 modellen..

In elk geval niks gevonden...

>Lijkt mij dat je in jouw omgeving best wat meer veerweg kan gebruiken

Kan gebruiken of moet hebben? ;)

>Want als je het leuk vindt op een LTHT, dan heb je misschien na een paar maanden ook door dat het nog leuker zou kunnen zijn op een fiets met achtervering.

Ik denk dat dit een goede opmerking is! Je kan wel eeuwig blijven zoeken naar iets dat nog beter is dan hetgeen je in gedachte hebt. Soms is het beter om 'klein' te beginnen om uit te zoeken wat je leuk vindt :)

>Je bent een dure hobby aan het kiezen :winkie:

Dat is een terugkomend probleem bij mij ;) Maar zolang je het maar veel gebruikt is dat mijns inziens helemaal prima!

Ik ga het bij de Scott houden, eerst maar kijken hoe het daar mee gaat en eventueel na een tijdje verkopen en upgraden naar iets anders. Of iemand moet voor de levering met een hele goede deal komen :)

Wederom merci beiden :)
Novermars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 april 2020, 17:07

Ik kreeg ergens anders de tip om naar een Trek Roscoe te kijken. Hebben jullie daar een mening over? De Trek Roscoe 6 is €800 bij Mantel en heeft 120mm voorvorkvering, maar is wel zwaarder (~10%). En heeft 'maar' 10 versnellingen.

Moeilijk moeilijk dit, gaat natuurlijk om veel geld. Het liefst zou je natuurlijk meteen het beste van het beste kopen, maar dat gaat als student lastig :<
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Je zou ook kunnen kijken naar een radon mtb.
Deze heeft een luchtgeveerde voorvork, de scott en trek hebben allebei een stalen veer in de voorvork zitten.
https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... 9-70-2020/
Een luchtgeveerde vork heeft een aantal voordelen, onder andere beter in te stellen en normaal ook lichter.

Je komt van een stadsfiets, dus elke mtb zal een grote verbetering zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Novermars schreef: ma 13 april 2020, 22:30 Ik kreeg ergens anders de tip om naar een Trek Roscoe te kijken.
De Roscoe heeft bredere banden, een zogenaamde 'plus' bike. Dat geeft wat meer comfort, fietst echter ook wat zwaarder. Is een trend die weer aan het verdwijnen is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Maarten1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 december 2019, 11:28

Persoonlijk ben ik erg fan van Orbea, Spaans merk, iedereen in het bedrijf heeft aandelen, zodat de kwaliteit gewaarborgd is. Prijs kwaliteit is te gek. Rijd er zelf sinds een paar maanden op, geen seconde spijt. In Utrecht zit Dupree (maar weet niet of je weleens in Utrecht bent), die stelt de fiets volledig op maat voor je af. Hij heeft meerdere Olympische sporters op hun fiets gezet, hij is erg eigenwijs, maar weet wat hij doet.

Wellicht is dit ook het overwegen waard
Novermars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 april 2020, 17:07

De fiets is gisteren binnen gekomen en vandaag er voor het eerst een stukje op gefietst, in de regen op het vlakke want helm komt morgen pas. Eerste indrukken zijn positief, schakelen was in het begin wel even wennen dat je gewoon moet doortrappen en dat ie dan schakelt. Ook het kleine stukje omhoog wat ik gedaan heb was een wereld van verschil met deze versnellingen. Ook fijn om eens expres over de wortels te fietsen, in plaats die als de pest te vermijden ;)

Nogmaals dank voor alle adviezen!
Plaats reactie