Hallo Allemaal,
Mijn naam is Rob en sinds een paar weken besmet met het MTB virus gelukkig niet die andere.
Ik had een hybride gekocht maar meteen weer ingeruild voor een echte mountainbike Cube Reaction Pro.
Ik heb deze geleverd gekregen met de Shimano XT M8100 1x12 warbij tandwiel voor 32t is en cassette 10-51.
Nu rijdt ik gewoon bij mij in de buurt (maashorst) veel en is allemaal vrij vlak, dit wil ik voorlopig blijven doen omdat ik eerst mezelf volledig onder controle wil hebben voor ik wat uitdagendere ritten ga rijden.
Ik heb alleen het gevoel dat de 32t voortandwiel wat aan de kleine kant is en zou eigen lijk over willen gaan op 34t mss wel 36t.
Zijn er mensen die daar ervaringen in hebben ?
Ik hoor het graag.
Rob
Tandwiel verhouding
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Dat kun je prima doen mits je frame de ruimte heeft voor het grotere voorblad.
Denk er wel aan dat je waarschijnlijk een langere ketting nodig zult hebben.
32 voor in combinatie met 10-51 is wel redelijk standaard en als je een keer ergens anders naar toe gaat met meer hoogteverschillen dan doe je er wel goed aan de 32 weer terug te zetten.
Denk er wel aan dat je waarschijnlijk een langere ketting nodig zult hebben.
32 voor in combinatie met 10-51 is wel redelijk standaard en als je een keer ergens anders naar toe gaat met meer hoogteverschillen dan doe je er wel goed aan de 32 weer terug te zetten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 16:55
Dank je wel.
Inderdaad niet aan gedacht qua ketting.
Maar Blad 32t bewaar ik dan sowieso, 34 of 36 ?
Inderdaad niet aan gedacht qua ketting.
Maar Blad 32t bewaar ik dan sowieso, 34 of 36 ?
- Koban
- Pro Biker
- Berichten: 1110
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
- Mijn mountainbike: twee wielers
- Contacteer:
Waarom denk je dat 32t aan de kleine kant is. Wat mis je nu?
Rij zelf met een XTR M9100-12 / 10-51 T met 32T en vind het voor mij persoonlijk een prima combinatie.
Rij zelf met een XTR M9100-12 / 10-51 T met 32T en vind het voor mij persoonlijk een prima combinatie.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Inderdaad is een 32T voldoende om de 35 km/u te halen op het vlakke, dus daar zal het niet echt aan liggen.
Een 34T is dan pakweg 6% groter en voegt dus 6% meer snelheid toe aan die 35 km/u, dus ga je met dezelfde trapfrequentie 37 km/u.
Met een 36T kom je tot een echt verschil, die 4 tandjes extra is ongeveer wat je achter zou winnen door 1 versnelling zwaarder te schakelen.
Dus als je perse groter wilt: 36T. Mits het past op je frame... .
Een 34T is dan pakweg 6% groter en voegt dus 6% meer snelheid toe aan die 35 km/u, dus ga je met dezelfde trapfrequentie 37 km/u.
Met een 36T kom je tot een echt verschil, die 4 tandjes extra is ongeveer wat je achter zou winnen door 1 versnelling zwaarder te schakelen.
Dus als je perse groter wilt: 36T. Mits het past op je frame... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 16:55
Alletwee bedankt voor jullie uitleg, het gaat er mij om dat ik om er te komen eerst op de weg er naartoe moet en ik dan al snel in de kleinste tand van de cassette zit en die slijt het snelste dus wil daarom groter voortandwiel om dan zo min mogelijk de twee kleinste tandwielen van de cassette te belasten en de 51 heb ik voorlopig toch niet nodig in mijn omgeving zelfs met 36 tandwiel.Lars TB schreef: ↑zo 19 april 2020, 21:37 Inderdaad is een 32T voldoende om de 35 km/u te halen op het vlakke, dus daar zal het niet echt aan liggen.
Een 34T is dan pakweg 6% groter en voegt dus 6% meer snelheid toe aan die 35 km/u, dus ga je met dezelfde trapfrequentie 37 km/u.
Met een 36T kom je tot een echt verschil, die 4 tandjes extra is ongeveer wat je achter zou winnen door 1 versnelling zwaarder te schakelen.
Dus als je perse groter wilt: 36T. Mits het past op je frame... .
Rob
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Met 32 kun je inderdaad 35 km/uur halen, maar dit een tijdje volhouden is andere koek.
Als het in je frame past zou ik inderdaad voor 36 gaan.
Mijn zwaarste verzet is 34-11 en dat vind ik op asfalt ook al aan de lichte kant. Maar ik hoef gelukkig niet zover over verhard om op de trails te komen.
Als het in je frame past zou ik inderdaad voor 36 gaan.
Mijn zwaarste verzet is 34-11 en dat vind ik op asfalt ook al aan de lichte kant. Maar ik hoef gelukkig niet zover over verhard om op de trails te komen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 16:55
Thx 34t past maar voor 36t moet ik even de dealer navragen en als die past dan idd 36t erin en hou ik 32t voor back up als ik ooit naar de Ardennen ga of iets dergelijks, maar eerst maar eens leren rijden !!Ad58 schreef: ↑ma 20 april 2020, 14:10 Met 32 kun je inderdaad 35 km/uur halen, maar dit een tijdje volhouden is andere koek.
Als het in je frame past zou ik inderdaad voor 36 gaan.
Mijn zwaarste verzet is 34-11 en dat vind ik op asfalt ook al aan de lichte kant. Maar ik hoef gelukkig niet zover over verhard om op de trails te komen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Andere optie:juicer1968 schreef: ↑ma 20 april 2020, 13:49 Alletwee bedankt voor jullie uitleg, het gaat er mij om dat ik om er te komen eerst op de weg er naartoe moet en ik dan al snel in de kleinste tand van de cassette zit en die slijt het snelste dus wil daarom groter voortandwiel om dan zo min mogelijk de twee kleinste tandwielen van de cassette te belasten en de 51 heb ik voorlopig toch niet nodig in mijn omgeving zelfs met 36 tandwiel.
Rob
Gewoon acepteren dat je niet op de racefiets zit, dus je hoeft niet hard te rijden op het fietspad of op straat
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Geen idee hoe hard jij wilt rijden op de weg? Maar met een 34/11 haal ik 50+ in sprint en makkelijk 40 zonder dat je benen helemaal dol draaien.Ad58 schreef: ↑ma 20 april 2020, 14:10 Met 32 kun je inderdaad 35 km/uur halen, maar dit een tijdje volhouden is andere koek.
Als het in je frame past zou ik inderdaad voor 36 gaan.
Mijn zwaarste verzet is 34-11 en dat vind ik op asfalt ook al aan de lichte kant. Maar ik hoef gelukkig niet zover over verhard om op de trails te komen.
Je tandwielverhouding is ook nog afhankelijk van de wielgrootte...
34/11 is totaal anders op 24" dan op 29" (lekker extreem )
Eigenlijk kun je zeggen: (Voortandwiel / Achtertandwiel) * omtrek band = de vooruitgang per omwenteling (bij gebrek aan een betere term nu )
Dus stel dat je een 34/11 hebt op een 26 (~216mm) wiel, dan kom je op (34/11) * 2,16 = 6,68m per omwenteling van je crankstel.
Als je nou een 29" (~230mm) wiel hebt, dan zou je voor dezelfde snelheid een ==> (6,68m / 2,3) * 11 = 32T blad voor hebben.
34/11 en 34/11 is dus niet persé hetzelfde
34/11 is totaal anders op 24" dan op 29" (lekker extreem )
Eigenlijk kun je zeggen: (Voortandwiel / Achtertandwiel) * omtrek band = de vooruitgang per omwenteling (bij gebrek aan een betere term nu )
Dus stel dat je een 34/11 hebt op een 26 (~216mm) wiel, dan kom je op (34/11) * 2,16 = 6,68m per omwenteling van je crankstel.
Als je nou een 29" (~230mm) wiel hebt, dan zou je voor dezelfde snelheid een ==> (6,68m / 2,3) * 11 = 32T blad voor hebben.
34/11 en 34/11 is dus niet persé hetzelfde
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Goeie! Ik rijd met 29" Maar mijn beeld wordt ook enigszins beïnvloed omdat ik ook regelmatig op een racefiets zit met een ouderwets 3x10 verzet. Als ik dan op het zwaarste verzet fiets, zit je zó boven de 50. Maar dit terzijde.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 19 april 2020, 16:55
Ik heb 29 inch en met schema trapfrequentie 85 zal bij 32-10 max 36km per uur zijn maar gaat mij alleen om niet teveel op de twee kleinste tandwielen te rijden vanwege slijtage en cassette is vrij prijzig.Mark-V schreef: ↑ma 20 april 2020, 18:12 Je tandwielverhouding is ook nog afhankelijk van de wielgrootte...
34/11 is totaal anders op 24" dan op 29" (lekker extreem )
Eigenlijk kun je zeggen: (Voortandwiel / Achtertandwiel) * omtrek band = de vooruitgang per omwenteling (bij gebrek aan een betere term nu )
Dus stel dat je een 34/11 hebt op een 26 (~216mm) wiel, dan kom je op (34/11) * 2,16 = 6,68m per omwenteling van je crankstel.
Als je nou een 29" (~230mm) wiel hebt, dan zou je voor dezelfde snelheid een ==> (6,68m / 2,3) * 11 = 32T blad voor hebben.
34/11 en 34/11 is dus niet persé hetzelfde
Ik ben er iig uit als 36 past dan gaat er voor 36 op en 32 bewaar ik voor als ik klim trajecten ga doen
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Prima keuze lijkt mij! Het grootste verzet op mijn racefiets is 50-11.... Dan ga je echt wel vooruit... Op het asfalt
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.