MTB uitzoeken met zware botten

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
CB1000R
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 25 april 2020, 11:11

Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar een Mountainbike als beginner, alleen loop ik tegen het maximaal toegestane gewicht aan. Juist om mijn conditie op te bouwen, gewicht te verliezen en vanwege de gunstige mogelijkheden voor MTB in mijn omgeving (Drenthe) wil ik gaan fietsen.

Uit de gegevens van fabrikanten blijkt er nogal verschil te zitten tussen het maximale toegestane gewicht van fiets + bagage + berijder. Met een lengte van 1.96 cm en 125kg worden de keuzeopties erg beperkt. Bij een vorig topic (omtrent de aanschaf van een fully) las ik verschillende reacties die uiteenlopen tussen "het maakt niet zoveel uit, fabrikanten bouwen marges in" tot "Wielen, vorken, tandwielen. Alles gaat kapot."

Juist vanwege het hoge maximaal toegestane gewicht bent ik nu aan het kijken richting een Cannondale Trail 7.

https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-7-2020

Wat zijn jullie ervaringen en meningen over dit topic? Zijn er merken die jullie aanraden of specifieke aspecten om op te letten bij aanschaf?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het probleem is dus dat je een fiets extra zwaar belast. Echt lichtgewicht spul is uit den boze, zelfs als daar een gewichtslimiet van 120 kg op zit. Dat is bij dat spul ook echt de limiet.

Maar die 120 kg wordt door de fabrikanten als een soort standaard limiet gezien en al snel overal op geplakt.

Nu is goedkoper spul vaak gewoon wat lomper, wat meer materiaal en daardoor zwaarder. En sterker! In die 120 kg zit dan ook wel wat rek. Maar te goedkoop spul is dan weer van goedkoper materiaal en dat is weer minder sterk.

Zie het een beetje als met die brommer van jou: met jouw gewicht merk je dat een 450 cc-tje nou niet echt op gang komt, je hebt iets dikkers nodig om de snelheidssensatie te krijgen! Dat gaat ook op voor de fiets: te eenvoudig spul en de sensatie is niet direct positief.

Te beginnen met het frame: daar maakt het niet heel veel uit wat je koopt. Een frame van een fiets van €500,- is vrijwel altijd zeer sterk. De vork is echter een aandachtspunt. Met jouw gewicht is een goedkope vork vaak niet goed in te stellen en krijg je slechte functionaliteit. Eigenlijk heb je hier een echt dikke vork nodig, letterlijk. Met luchtvering. Maar dat is meteen duur. Pak echter wel een vork met luchtvering, dan maar iets 'dunner'. Maar dat drijft de prijs al snel in het €800,- segment.
Wielen is een volgend punt van aandacht. Te goedkope fietsen hebben niet alleen te slecht materiaal, maar ook de bouwkwaliteit is slecht. Iets duurdere fietsen hebben wel steviger materiaal en zelfs met slechtere bouwkwaliteit zijn de wielen dan vrij betrouwbaar. Maar wederom kom je dan in de richting van de €800,- fietsen.
Remmen. De goedkoopste schijfremmen remmen al krachtig. Hooguit wil je aan de voorkant meteen een 200 mm schijf plaatsen om echt remkracht te hebben. Het schakelmateriaal heeft zeker wat te lijden onder gewicht, maar het hangt er ook vanaf hoe je er mee om gaat en waar je rijdt. Maar goedkoop materiaal schakelt onder belasting gewoon slechter. En belasten doe je het zeker. Zolang het redelijk nieuw is zal het nog vrij goed gaan, maar de schakelkwaliteit zal sneller afnemen dan bij duur spul. Shimano Deore is hier minimaal. Goedkope cranks kan weinig kwaad, die zijn in de regel juist steviger en de stalen bladen slijten minder dan de lichtere en duurdere aluminium bladen.

Zadelpen en stuur/stuurpen zijn wel een punt van aandacht. Wederom bij te goedkoop spul zit je op de limiet. Ligt er ook aan waar je wilt rijden en hoe je rijdt, maar spul op een fiets van minder dan €500,- zou ik niet direct vertrouwen. Het zadel is even afwachten of de rails niet gaat buigen. Maar dit is op iedere fiets een sluitpost, dus daar kun je geluk of pech mee hebben.


Deze Cannondale is onder de maat. Je zou toch net een klasse hoger moeten gaan zitten. En let ook op de maatvoering. Met jouw lengte zit je bij veel merken zelfs met het grootste model nog aan de kleine kant.
Zo snel schiet me even geen fiets te binnen, maar er komen vast nog andere voorstellen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Tja, moeilijk om voor dezelfde prijs een mtb te vinden met een lucht geveerde vork.
De goedkoopste daar zo te zien met lucht is deze:
https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-300-2020
Nu €100 korting, heeft ook betere aandrijving en maat is beter voor je.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Wat denk je van een tweedehands? Met wat beter materiaal voor dezelfde prijs, als je daar 2-3 jaar op kan fietsen kun je dan misschien wel een MTB uitzoeken die als max gewicht 100kg heeft 😎
Geen gezeik, mountainbike!
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Je woont in Drenthe? In Ter Apel is een fietsenmaker die de Merida Big Nine 200/300 in de aanbieding heeft. Je krijgt een helm bij de fiets er bij en 100 euro aan kleding te goed.

De fietsen zijn gewoon de standaard adviesprijzen (650 euro voor de 200 en 850 euro voor de 300).

Ik ben zelf ook in jouw gewichtsklasse en heb de 300 en die bevalt mij uitstekend! Op strava sta in de lokale routes er op het moment niet slecht voor.

Je moet wel jezelf blijven uitdagen en niet direct de handdoek in de ring gooien, want geloof mij. Het begin is zwaar maar na 4 maand werpt dit wel zijn vruchten af en merk je dat je steeds sneller ga.

Vorige week 50km gereden en 2 mtb routes wat ik voor mij doen al aardig wat vind.
CB1000R
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 25 april 2020, 11:11

Allemaal bedankt voor de reacties en het meedenken!

Ben de afgelopen dagen veel lokale fietsenzaken langs geweest en in Friesland kunnen slagen met een Merida Big Nine 300, tevens op aanraden van MeneerPeer. Het was een model wat al een tijdje stond en kreeg net geen 200 Euro korting op de adviesprijs. Super blij mee!
Refie1
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 09:14

Gefeliciteerd! Veel veilige km gewenst. Hoop dat je over 18 maanden een topic opent voor een opvolger!
Canyon CF SLX, SW Epic alu, Canyon endurace CF SLX, SW Roubaix, Ridley supercross
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

:-q :-q
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Top heel veel plezier met de fiets, welke kleurstelling stond er nog?

Toevallig de Red/Dark Red? :winkie:

Misschien dat ik je nog wel een keer zie op 1 van de routes hier in het Noorden.
Laatst gewijzigd door MeneerPeer op wo 6 mei 2020, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie