Analysis paralysis

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Hallo allemaal,

ik heb de laatste jaren al een aantal maal gespeeld met de gedachte om een mountainbike aan te schaffen. Ik heb fietsen altijd leuk gevonden en deed dit voornamelijk een paar keer per week naar werk/sportschool. Dat was ongeveer 10km enkele reis. Nu op dit moment de sportscholen gesloten zijn en thuiswerken de nieuwe standaard is beweeg ik bijna niet meer :o
Dus is dit misschien wel het juiste moment om die MTB-itch te scratchen. In het verleden heb ik wel 1 of 2x een tochtje gemaakt tijdens een outdoor vakantie, maar meer ervaring dan dat heb ik niet. Ik ben zelf 1m83 lang en weeg 110kg.

Een eerste MTB dus, maar wat moet dat dan precies worden?
Ik woon in Pijnacker en dus niet ver van de routes van Zoetermeer en Bergschenhoek. Daar zal ik de fiets dan ook voornamelijk gebruiken. Maar ik moet er natuurlijk ook zien te komen en gewoon een tochtje fietsen sluit ik ook niet uit. Qua budget is 1000 euro wel mijn max voor een eerste fiets en uiteraard geldt; hoe minder hoe beter. Het is toch een nieuwe hobby waarvan je niet 100% zeker weet of hij gaat bevallen.

Dat lijkt dus allemaal niet zo moeilijk. Ik heb al wat research gedaan en voor 1000 euro kun je een prima hardtail krijgen die beschikt over de volgende specs:
  • 29er
  • luchtgeveerde voorvork
  • fatsoenlijke 1x12 versnellingen
  • hydraulische remmen
Zoals bijvoorbeeld: Dus zou je zeggen, ga naar je LBS en probeer uit wat lekker zit.

Maar er zijn een paar dingen die voor mij mijn keuze lastig maken. Ervaringen en advies over de volgende punten wordt gewaardeerd.
  • Ik weeg 110 KG en tijdens mijn research kwam ik erachter dat niet alle fabrikanten aangeven dat hun fietsen dat aankunnen. Cube bijvoorbeeld geeft aan dat rider en fiets samen niet meer dan 115 kg mogen wegen. Hoe nauw luistert dit? Zijn er merken die beter zijn in dit opzicht?
  • Hoe lang kun je ongeveer (en natuurlijk verschilt dit per persoon) op een hardtail vooruit voordat je gaat verlangen naar een fully? Ik wil er op dit moment niet zoveel geld in steken, maar als ik na 2 jaar op een hardtail al weer verder ga kijken, dan koop ik nu liever een fiets van 600 euro dan 1000 euro. Ook al is deze dan iets minder afgemonteerd. Dan kan die 400 vast apart voor de fully 8)
  • Ik heb ook wat videos (o.a. van de MvML) van bikeparks bekeken en zag er ook wat van de Middenberm trails in Den Haag. Nu snap ik dat je als beginner niet meteen daarop aan de slag kan, maar het is wel de discipline die me het meeste trekt en ik zou er graag "heen werken". Kan dat op een hardtail? Ik zag dat er ook hardtail trail bikes zijn zoals een de Cube Reaction TM. Die komen dan wel weer voornamelijk met 27,5" wielen. Is dat voor mij dan een betere optie of is dat the worst of both worlds?
Alvast bedankt!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De cube´s zijn de enige met 32mm vorkpoten, de andere 2 hebben 30mm. hoe dikker hoe beter.
Er zijn velen die jaren of tientallen jaren op een HT rijden.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Met die routes om de hoek en jouw voorliefde voor springen zou ik alle genoemde fietsen negeren en toch echt even een klein beetje doorsparen voor zoiets: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOBDSX/ ... ntain-bike
On-one kennende zal het frame prima je gewicht en ambitie aankunnen (en doordat het staal is kan je eenvoudig laten repareren mocht er onverhoopt toch iets misgaan) Zit een dikke 35mm vork op, en de mogelijkheid voor een dropper.
Alles wat je in NL voor jouw budget gaat vinden gaat je niet heel veel lol geven ben ik bang. Heb je al eens een rondje Bergschenhoek gereden toevallig?

Verder zegt de geometrie meer over waar een fiets lekker rijdt dan of hij achtervering heeft. Ik zou de middenberm bijvoorbeeld liever op een Trail hardtail doen dan op een Race fully.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

suravida schreef: ma 27 april 2020, 11:35 Met die routes om de hoek en jouw voorliefde voor springen zou ik alle genoemde fietsen negeren en toch echt even een klein beetje doorsparen voor zoiets: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOBDSX/ ... ntain-bike
Dan neig ik toch eerder weer naar een 600 euro fiets waar ik beginstappen op kan maken en de hobby uit kan proberen en dan over 2 jaar een "fatsoenlijke" fiets kopen.
suravida schreef: ma 27 april 2020, 11:35 Heb je al eens een rondje Bergschenhoek gereden toevallig?
Nog niet. Maar misschien is het een goed idee om een keer een MTB te huren bij outdoor valley en een poging te wagen voor ik tot aanschaf over ga.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Houd er rekening mee dat vrijwel elke in Nederlandse winkels verkochte hardtails fietsen zijn die bedoeld zijn voor mensen die zo hard mogelijk over vrij eenvoudige paden willen knallen. Dus lekker racy, tikje nerveus en zeker niet bedoeld om leuk mee te spelen. Komt omdat het merendeel in NL van de racefiets afkomt en iets wil wat daar op lijkt. Wat vervolgens resulteert in mensen die maar gaan lopen op Bergschenhoek omdat die trappetjes wel erg eng blijken met een kort slap vorkje en je neus vlak boven je voorband. Ik chargeer hier natuurlijk iets, en er zijn genoeg mensen die op een echte XC hardtail verrekte hard kunnen gaan, ook op uitdagende parcours (en dat is B'hoek zeker!) Maar als je niet perse overal de snelste wilt zijn (wat dus iets anders is dan langzaam) dan ben ik van mening dat in NL de gemiddelde mountainbiker veel meer lol gaat hebben op een fiets met een wat relaxtere geometrie, een ietsje langere en dikkere vork en een wat rechtere zit. En als jij dan nu ook al met een schuin oog naar de Middenberm kijkt zou ik al helemaal ver weg blijven van de XC hardtails (of fullies)
Ik heb op mijn eigen LTHT (Long Travel HardTail, de naam voor dit soort fietsen voordat men over Trailhardtails begon) 2 sets banden. 1 zware dikke set voor in de Alpen, en 1 lichtere, vlot lopende set waarmee ik Bergschenhoek, Vlaardingen en de Heuvelrug rij. Met die laatste set blijk ik overal eigenlijk net zo snel (of sneller) te zijn dan op mijn eerdere meer XC fietsen.

En ga echt eerst eens kijken bij Bergschenhoek en Zoetermeer, niet elke beginner komt daar zomaar rond. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

suravida schreef: ma 27 april 2020, 12:20 Houd er rekening mee dat vrijwel elke in Nederlandse winkels verkochte hardtails fietsen zijn die bedoeld zijn voor mensen die zo hard mogelijk over vrij eenvoudige paden willen knallen. Dus lekker racy, tikje nerveus en zeker niet bedoeld om leuk mee te spelen. Komt omdat het merendeel in NL van de racefiets afkomt en iets wil wat daar op lijkt. Wat vervolgens resulteert in mensen die maar gaan lopen op Bergschenhoek omdat die trappetjes wel erg eng blijken met een kort slap vorkje en je neus vlak boven je voorband. Ik chargeer hier natuurlijk iets, en er zijn genoeg mensen die op een echte XC hardtail verrekte hard kunnen gaan, ook op uitdagende parcours (en dat is B'hoek zeker!) Maar als je niet perse overal de snelste wilt zijn (wat dus iets anders is dan langzaam) dan ben ik van mening dat in NL de gemiddelde mountainbiker veel meer lol gaat hebben op een fiets met een wat relaxtere geometrie, een ietsje langere en dikkere vork en een wat rechtere zit. En als jij dan nu ook al met een schuin oog naar de Middenberm kijkt zou ik al helemaal ver weg blijven van de XC hardtails (of fullies)
Ik heb op mijn eigen LTHT (Long Travel HardTail, de naam voor dit soort fietsen voordat men over Trailhardtails begon) 2 sets banden. 1 zware dikke set voor in de Alpen, en 1 lichtere, vlot lopende set waarmee ik Bergschenhoek, Vlaardingen en de Heuvelrug rij. Met die laatste set blijk ik overal eigenlijk net zo snel (of sneller) te zijn dan op mijn eerdere meer XC fietsen.

En ga echt eerst eens kijken bij Bergschenhoek en Zoetermeer, niet elke beginner komt daar zomaar rond. ;-)
Klinkt absoluut logisch wat je zegt. Alleen zoals ik al eerder zei is 1000 euro toch wel mijn bovengrens voor een nieuwe hobby waarvan ik nog niet zeker weet of die echt gaat bevallen. Vandaar mijn opmerking dat ik misschien beter kan starten en de basis leren op een budget fiets. (Cube Analog of Trek Marlin 7) waarbij ik wat geld over houd en zo kan ontdekken wat ik echt leuk vind. Die fietsen zullen toch niet meteen uit elkaar vallen als je er eens een sprongetje mee waagt?
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Kona kahuna valt ook binnen je budget, is een wat speelsere fiets dan die hierboven genoemde fietsen. Maar waarom schaf je niet eerst eens een 2e hands aan, even wat zoeken maar kan veel waar voor je geld opleveren?
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

bartsince1975 schreef: ma 27 april 2020, 12:44 Kona kahuna valt ook binnen je budget, is een wat speelsere fiets dan die hierboven genoemde fietsen. Maar waarom schaf je niet eerst eens een 2e hands aan, even wat zoeken maar kan veel waar voor je geld opleveren?
Omdat ik er (nog) geen verstand van heb en ik dus niet kan beoordelen in wat voor staat een fiets is. Daarnaast vind ik garantie ook wel een fijne gedachte.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Arson schreef: ma 27 april 2020, 12:38
suravida schreef: ma 27 april 2020, 12:20 Houd er rekening mee dat vrijwel elke in Nederlandse winkels verkochte hardtails fietsen zijn die bedoeld zijn voor mensen die zo hard mogelijk over vrij eenvoudige paden willen knallen. Dus lekker racy, tikje nerveus en zeker niet bedoeld om leuk mee te spelen. Komt omdat het merendeel in NL van de racefiets afkomt en iets wil wat daar op lijkt. Wat vervolgens resulteert in mensen die maar gaan lopen op Bergschenhoek omdat die trappetjes wel erg eng blijken met een kort slap vorkje en je neus vlak boven je voorband. Ik chargeer hier natuurlijk iets, en er zijn genoeg mensen die op een echte XC hardtail verrekte hard kunnen gaan, ook op uitdagende parcours (en dat is B'hoek zeker!) Maar als je niet perse overal de snelste wilt zijn (wat dus iets anders is dan langzaam) dan ben ik van mening dat in NL de gemiddelde mountainbiker veel meer lol gaat hebben op een fiets met een wat relaxtere geometrie, een ietsje langere en dikkere vork en een wat rechtere zit. En als jij dan nu ook al met een schuin oog naar de Middenberm kijkt zou ik al helemaal ver weg blijven van de XC hardtails (of fullies)
Ik heb op mijn eigen LTHT (Long Travel HardTail, de naam voor dit soort fietsen voordat men over Trailhardtails begon) 2 sets banden. 1 zware dikke set voor in de Alpen, en 1 lichtere, vlot lopende set waarmee ik Bergschenhoek, Vlaardingen en de Heuvelrug rij. Met die laatste set blijk ik overal eigenlijk net zo snel (of sneller) te zijn dan op mijn eerdere meer XC fietsen.

En ga echt eerst eens kijken bij Bergschenhoek en Zoetermeer, niet elke beginner komt daar zomaar rond. ;-)
Klinkt absoluut logisch wat je zegt. Alleen zoals ik al eerder zei is 1000 euro toch wel mijn bovengrens voor een nieuwe hobby waarvan ik nog niet zeker weet of die echt gaat bevallen. Vandaar mijn opmerking dat ik misschien beter kan starten en de basis leren op een budget fiets. (Cube Analog of Trek Marlin 7) waarbij ik wat geld over houd en zo kan ontdekken wat ik echt leuk vind. Die fietsen zullen toch niet meteen uit elkaar vallen als je er eens een sprongetje mee waagt?
Ik acht de kans groot dat je het een stuk minder leuk gaat vinden op een Analog, zeker met jouw gewicht en op en route als B'hoek. Bij 75kg en een rondje Veluwe had ik het je nog steeds niet aangeraden, maar dan was je in ieder geval niet meteen tegen de slappe vork aangelopen. ;-)
Maar ga anders eerst eens een fiets huren, en kijk hoe dat bevalt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Overigens is die On-one gewoon een fatsoenlijke fiets hoor. Nette afmontage die niet onderdoet voor die Cubes, en er rijden er genoeg hier op het forum rond.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Ik deel de mening van Suravida, ga opzoek naar een wat speelsere en robuustere trail-HT, zeker gezien de routes die je voor ogen hebt.

Tevens is mijn mening dat een nieuwe fiets voor 600 euro te weinig is om goed mee te fietsen, de beoogde routes en je gewicht zijn daarin niet in je voordeel. Goedkoop wordt in deze duurkoop!

Ook moet je je afvragen wat het prijsverschil na twee jaar is. De duurdere fiets levert bij inruil meer op en je hebt veel meer kans dat de boel heel blijft en dus minder onderhoudskosten.

De beste optie is denk ik eerst een ronde B'hoek op Zoetermeer op een huurfiets, indien het bevalt opzoek gaan naar een trailht van 1000-1200 euro. Dan heb je iets waarmee je zonder problemen en met veel lol 2 jaar kan fietsen.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Bedankt voor de reacties en adviezen. Dan de volgende vraag. Bij welke winkels moet ik zijn voor dergelijke fietsen?
De enige 29er trail gefocuste fiets bij 12gobiking (bij mij in de buurt) is een Kona Honzo. Meer opties zijn er niet.

Overigens vond ik de suggestie van de Kona Hakuna ook wel aardig, maar na snel wat googlen zie ik die niet direct ergens op voorraad in nederland in maatje L.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

On One ga je alleen online bij On One vinden, en voor een echte proefrit (En dus niet zoals bij 12go een rondje door de winkel) in jouw prijsklasse ga je ook niet veel vinden ben ik bang... Je zou kunnen informeren bij Cycleworks of Repack in Utrecht, maar ik vindt de vork van de Kahuna nog steeds ondermaats voor jou.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

suravida schreef: ma 27 april 2020, 13:38 On One ga je alleen online bij On One vinden, en voor een echte proefrit (En dus niet zoals bij 12go een rondje door de winkel) in jouw prijsklasse ga je ook niet veel vinden ben ik bang... Je zou kunnen informeren bij Cycleworks of Repack in Utrecht, maar ik vindt de vork van de Kahuna nog steeds ondermaats voor jou.
Voor een proefritje op een On One informeer je gewoon op dit forum. Er zijn er tenslotte genoeg die daarop rondrijden😉
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Doorsparen voor een Kona Honzo dan maar? On-one ziet er ook uit als een mooi alternatief, maar die kan ik idd niet proberen. Alhoewel er misschien wel iets te regelen valt hier op het forum.
Is ook wat lastiger met garantie tov een winkel hier in de buurt. Alhoewel je dat hopelijk niet nodig gaat hebben. Ik heb ook even de bestelopties bekeken en ik heb geen flauw idee wat ik moet kiezen. Ook dat is misschien wel te regelen met iemand van het forum.

Is een Honzo vergelijkbaar met de On-one?
Plaats reactie