Kledingkeuze?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Mad Wally schreef: vr 1 mei 2020, 18:42 Een beetje algemeen gesteld kun je zeggen dat xc, de boswielrenners dus meestal lycra dragen. Dat is aerodynamisch verantwoord😜

De mtb-ers die meer plezier hebben in spelen, vaak trail/enduro/bike-park georiënteerd zijn en niet persee strava records hoeven te verbreken dragen vaak “baggy”. Die kleding is volop verkrijgbaar in buitenlandse webshops, maar ligt meestal niet in de Nederlandse webshops. Bekende merken zijn Endura, Fox en Alpinestars, maar ook decathlon heeft baggy kleding.
Sluit me hierbij aan met een extra aantekening dat een baggy short je eventueel lycra onderkleding (ik draag een bishort lycra met erover heen een baggy short) beschermd bij een val. Ik 'speel' en soms gaat dit wel een smis en glijd ik onderuit, als je lycra draagt is dat gegarandeerd kapot. Een baggy short beschermd je lycra en gaat niet zo snel kapot (nog geen enkele baggy kapot). Mijn favo merk is Enduro, goed prijs/kwaliteit verhouding.

xc: 100% lycra
Trail: veelal lycra met een baggy erover heen (en soms wat loosen shirt)
Enduro/DH: baggy all over, fullface helmen en grote shirts (+lange mouwen) met Fox erop ;-)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MarcelJG schreef: za 2 mei 2020, 10:08 Sluit me hierbij aan met een extra aantekening dat een baggy short je eventueel lycra onderkleding (ik draag een bishort lycra met erover heen een baggy short) beschermd bij een val. Ik 'speel' en soms gaat dit wel een smis en glijd ik onderuit, als je lycra draagt is dat gegarandeerd kapot. Een baggy short beschermd je lycra en gaat niet zo snel kapot (nog geen enkele baggy kapot). Mijn favo merk is Enduro, goed prijs/kwaliteit verhouding.

xc: 100% lycra
Trail: veelal lycra met een baggy erover heen (en soms wat loosen shirt)
Enduro/DH: baggy all over, fullface helmen en grote shirts (+lange mouwen) met Fox erop ;-)
Een baggy short beschermt m`n vel, niet m`n lycra.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

:-D precies.
smirnoffno21
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 juni 2020, 22:23

Ben ik even blij dat er een forum voor beginners bestaat :D
ik ben sinds een week een trotse bezitster van een tweedehands Giant Terrago Aluxx 6000. ik wil niet uitzien als een onderdeel van een dunnebandjes peleton. Hebben jullie mss leuke links van kleding voor dames? (en niet alleen lycra of spandex :))
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

je zou eens bij https://www.bikester.nl/ op de website kunnen kijken
Laatst gewijzigd door Lavado op vr 12 juni 2020, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

https://www.chainreactioncycles.com

Veel keus en vaak opruiming.
Onti
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 17:09
Mijn mountainbike: Zwart Zand (primal 2020)

smirnoffno21 schreef: vr 12 juni 2020, 10:27 Ben ik even blij dat er een forum voor beginners bestaat :D
ik ben sinds een week een trotse bezitster van een tweedehands Giant Terrago Aluxx 6000. ik wil niet uitzien als een onderdeel van een dunnebandjes peleton. Hebben jullie mss leuke links van kleding voor dames? (en niet alleen lycra of spandex :))
hé hoi,

https://www.bike-components.de/en/appar ... 1207page=1 zomaar een linkje naar dameskleding.

ik kwam ook nog deze dame http://www.dustybetty.com/gear.html tegen op youtube wellicht ook interessant waarop te letten tijdens de aanschaf van kleding.

suc6
De enige zekerheid op een mountainbike is de zekerheid dat geen enkele standaard, standaard is!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

smirnoffno21 schreef: vr 12 juni 2020, 10:27 Ben ik even blij dat er een forum voor beginners bestaat :D
ik ben sinds een week een trotse bezitster van een tweedehands Giant Terrago Aluxx 6000. ik wil niet uitzien als een onderdeel van een dunnebandjes peleton. Hebben jullie mss leuke links van kleding voor dames? (en niet alleen lycra of spandex :))
kijk ook eens bij Rose Versand in Bocholt:
www.rosebikes.nl

Daar laatst shirts van Loose riders gekocht (ook voor vrouwen).
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ad58 schreef: vr 1 mei 2020, 16:54 Is dat belangrijk? Voor mijn part trek je een roze lycra pakje aan! 8)
Zolang hij dan maar achter me blijft rijden.. :winkie: :winkie:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik vind dat je tenminste reclame moet maken voor de fiets waar je op rijdt. Tricot shirts kosten minder dan €15 op Aliexpres dus het hoeft niet veel te kosten. Verder zijn passende kleuren natuurlijk pluspunten bij de stijlpolitie.
Voor wielrenners en Strava fanaten zijn klik pedalen dacht ik de standaard maar als je leuk wilt fietsen zijn gewone pedalen met pinnetjes fijner.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Flats / SPD (of variant daar op) persoonlijke voorkeur. Ergens anders op dit forum al pagina's vol over getikt.

XC heeft meestal het strakke spul aan. Want ja dat hebben de pro's ook. Echter rijden die in hun vrije uurtjes ook lekker in baggy spul. Baggy heb je dus ook weer variatie in hoe ruim het zit. Ook weer persoonlijke voorkeur dus. Maar er zijn ook nog steeds zaken die het domweg niet in de rekken hebben. Dus dan wordt het ook niet gekocht.

Zoals reeds geschreven bied baggy spul wel iets meer bescherming. En kan je er ook je knie- en elleboogbescherming onder kwijt. Ander voordeel omdat wij niet allemaal zo zijn afgetraind als Mathieu of Anne, baggy kleed ook beter af :D

Endura en Scott hebben een behoorlijke dameslijn.

https://www.endurasport.com/womens/c/wo ... 53B2&text=#

https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... rel-womens
◼︎ Go round the outside.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Ik geef ook de voorkeur aan baggy, met daarbij een broek met minstens 1 rits (handig om dingen in kwijt te kunnen), En qua shirt altijd een wijder, met lange mouwen (bescherming tegen, brandnetels, insecten, rupsen met haartjes), En dat is persoonlijk, iedereen moet doen wat hij/zij prettig vindt.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik rijd als “nieuwe”mountainbiker ook in een baggy over mijn strakke broek met zeem. Daarbij een lekker los shirt met lange mouwen. Omdat ik nog een goede agu broek met zeem had heb ik een baggy en shirt besteld bij Decatlon. De baggy had een grote rits aan de achterzijde heel fijn voor telefoon en sleutel. Prijs was rond de €40,- voor de broek. Overigens word hier ook een soort onderbroek bij geleverd met zeem. Deze heb ik nog niet geprobeerd aangezien de agu heerlijk zit ( lees zonder zadelpijn)

Verder hebben gelet op de band bij de baggy, er zit wat elastiek in wat het comfortabel maakt als je voorover zit.

Verder boeit t mij niet hoe ik er op de fiets uit zie, als t maar lekker en comfortabel zit, dat vind ik belangrijker. Qua schoen Spd omdat ik mijn oude schoenen nog had uit mijn vorige periode

Ps ik ben ook nog niet bekend met alle termen ☺️🙏🏻
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

smirnoffno21 schreef: vr 12 juni 2020, 10:27 Ben ik even blij dat er een forum voor beginners bestaat :D
ik ben sinds een week een trotse bezitster van een tweedehands Giant Terrago Aluxx 6000. ik wil niet uitzien als een onderdeel van een dunnebandjes peleton. Hebben jullie mss leuke links van kleding voor dames? (en niet alleen lycra of spandex :))
Dames verplicht in lycra!
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Ik draag baggy broeken van Endura, waarbij de binnenbroek met zeem vastgeklikt kan worden aan de buitenbroek.
M'n dochter draagt een speelbroek van Vaude met als het koud is een lange legging van Nike.
Plaats reactie