Meeste bang for the buck

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Willi@m
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 17:22

Beste bikers. Jaren lang heb ik de bossen onveilig gemaakt op mijn toen zeer dikke en exclusieve Santa Cruz. Nu alweer een paar jaar niet gefietst en ik wil weer beginnen. Ivm rugklachten weet ik niet of deze keuze blijvend is. Zit te denken aan max €1000 voor een starter. Aangezien ik wel wat gewend ben wil ik zoveel mogelijk bang for the buck. Tijden zijn veranderd en geld ook voor merken en prijzen. Als jij een herintreder zou zijn wat zou je dan kopen? Merken die me aanspreken ivm de kwaliteit van toen zijn Specialized / Trek / Cannondale. Ook van Cube word ik wel vrolijk. Roept u maar! Btw 1 meter 82 en 76 a 77 kilo.
Carve2013
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 4 september 2013, 12:58

Ik denk persoonlijk dat Cube over het algemeen wel aanbieding wensen zal voldoen..

Specialized zie ik een beetje als de Coca Cola onder de fietsen, heel bekend maar niet perse het beste voor je geld..

Cannondale heb ik geen ervaring mee, ook zou je kunnen overwegen om bv een Canyon of Radon te bekijken
Willi@m
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 17:22

Canyon lees ik veel over maar online bestellen zie ik niet zitten.
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Type fiets hangt een beetje af wat je wil gaan doen, hard rond of een beetje springen... Je zou kunnen kijken naar een 2e hands.

Als je een zwakke rug hebt helpen bredere banden om de klappen wat te dempen (of een fully viewtopic.php?f=20&t=145167) ..
Willi@m
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 17:22

Meer conditioneel, XC dus. Geen ruig werk. Fully is geen budget voor.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Heb zelf een Cannondale Trail 3 waar ik best happy mee ben, adv prijs € 999,--
Je hebt een beetje pech dat de levertijden om diverse redenen fors zijn, schaarste...waardoor de scherpe aanbiedingen niet talrijk zijn.
Anders had je met een beetje mazzel een € €1100/€1200 voor jouw budget mee kunnen krijgen.
Willi@m
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 17:22

Bikes die ik heb gezien in de lokale shop:

Cube analog €699
Specialized rock hopper comp €699
Cube attention €799
Specialized rock hopper expert €929
Cube acid €999

Voor Trek moet ik ergens anders gaan kijken.
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Willi@m schreef: za 9 mei 2020, 21:42 Meer conditioneel, XC dus. Geen ruig werk. Fully is geen budget voor.
Ff het linkje checken.... of wil je liever nieuw?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Willi@m schreef: za 9 mei 2020, 22:59 Bikes die ik heb gezien in de lokale shop:

Cube analog €699
Specialized rock hopper comp €699
Cube attention €799
Specialized rock hopper expert €929
Cube acid €999

Voor Trek moet ik ergens anders gaan kijken.
De eerste 3 hebben een vork met een stalen veer, de laatste 2 met lucht.
De andere onderdelen zijn ook een stukje beter, ik zeg: laat de eerste 3 staan en kies er een met een luchtgeveerde vork.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Je bent een topfiets gewend. Maar ivm je rug weet je niet of je blijft fietsen. Dus wil je niet teveel afschrijven als je hem na een paar ritjes weer moet verkopen.

Een nieuwe budget fiets gaat dan denk ik in beide gevallen tegenvallen.

Ik zou voor een 27.5 plus fiets gaan, gebruikt. Niet zo populair meer volgens mij, dus zijn al behoorlijk afgeschreven. En plus is een zegen voor je rug als een fully er niet in zit. En dan kun je wel een fiets kiezen met goede onderdelen als vork, remmen en derailleur.
Willi@m
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 17:22

Thanx voor de adviezen. Air is idd beter als spring. Ik ben druk aan 't marktplaatsen maar heel Nederland zoekt ook op dit moment. De mooiere fietsen vliegen eruit tegen top prijzen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Willi@m schreef: zo 10 mei 2020, 19:22 Thanx voor de adviezen. Air is idd beter als spring. Ik ben druk aan 't marktplaatsen maar heel Nederland zoekt ook op dit moment. De mooiere fietsen vliegen eruit tegen top prijzen.
Je moet volgens mij kijken van wat er op voorraad is.
Gebruikersavatar
Bux
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega

Willi@m schreef: za 9 mei 2020, 22:59 Bikes die ik heb gezien in de lokale shop:

Cube analog €699
Specialized rock hopper comp €699
Cube attention €799
Specialized rock hopper expert €929
Cube acid €999

Voor Trek moet ik ergens anders gaan kijken.
Je hebt ze gezien, maar heb je er ook op gezeten/gefietst? Een Cube zal anders zitten dan een Specialized, en zeker met rugklachten zou ik vooral een fiets kopen die lekker zit!
Willi@m
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 17:22

Ik heb een Cube Ams 100 op het oog. Recent service gehad. Valt ruim in het budget en toch een fully voor de rug. 20 inch zou ook moeten passen met mijn lengte. Xt afgemonteerd.
Willi@m
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 17:22

Vanwege de leeftijd toch maar laten staan. Ik heb zaterdag een privé afspraak gemaakt voor een Cube of Specialized. Misschien kan ik op de terugweg nog ff stoppen bij de Cannondale dealer. Trek dealer zit ook op de route maar waarschijnlijk haal ik dat niet allemaal.
Plaats reactie