Eerste MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
pas312
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 12 mei 2020, 19:14

Hoi allemaal,

Ik ben helemaal nieuw in de MTB wereld en ben van plan om mijn eerste fiets te kopen.
De Cube fietsen hebben mijn aandacht getrokken door een hun mooie uitstraling.

Nu ben ik aan het kijken naar een Cube Attention SL en Cube Reaction.
Wat mij opvalt is dat deze verschillende schakelsystemen hebben. Ga je dat heel erg merken in de praktijk?

Mijn doel is om in het weekend lekker door te bossen te rijden maar wil hem ook gebruiken op verharde wegen.

Wat zou dan het beste bij mij passen? Al overige tips voor een beginner zijn ook welkom :-D


Grtz Pascal
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Plaats even een link naar de 2 fietsen, is makkelijker.
Zo moet iedereen eerst zoeken.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

1099 voor een reaction met 1 x12 speed en 899 voor een Attention SL met 2 x 11 speed
Beide met Shimano SLX / XT schakelspul en dezelfde rockshox recon silver voorvork.
Ik ben (nog) geen fan van de single voorblad bikes maar je kunt er bijna niet meer omheen..
Hoe dan ook, hetgeen je nodig hebt vind je op beide fietsen...die € 200,-- prijsverschil zit niet enkel in het " 1 x 12 of 2 x 11" gebeuren.
Cube staat bekend om value for money...dus het prijsverschil zal zondermeer terug te vinden zijn.
( misschien is het frame wel anders of lichter ?)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

pas312 schreef: di 12 mei 2020, 19:34 Hoi allemaal,

Ik ben helemaal nieuw in de MTB wereld en ben van plan om mijn eerste fiets te kopen.
De Cube fietsen hebben mijn aandacht getrokken door een hun mooie uitstraling.

Nu ben ik aan het kijken naar een Cube Attention SL en Cube Reaction.
Wat mij opvalt is dat deze verschillende schakelsystemen hebben. Ga je dat heel erg merken in de praktijk?

Mijn doel is om in het weekend lekker door te bossen te rijden maar wil hem ook gebruiken op verharde wegen.

Wat zou dan het beste bij mij passen? Al overige tips voor een beginner zijn ook welkom :-D


Grtz Pascal
Zoals Massen zei, het is handig om links mee te sturen, omdat er heel versies en varianten van fietsen zijn. Je hebt bijvoorbeels een Cube Reaction Pro en een Cube Reaction TM met een heel verschillende opbouw en inzet.
Ja je merkt verschillen in schakelsystemen. Niet alleen dat te goedkope minder goed schakelen als ze vies worden, of als er wat druk opstaat, dat ze wat zwaarder zijn, maar ook als de ene 2 tandwielen voor heeft en de andere 1 dan rijdt dat anders. Binnen het forum heb je liefhebbers van het ene en van het andere. De algemen trend is meer en meer 1x, maar er zijn zat MTB-ers die dat onzin vinden. Voor de verharde wegen kan een 2x voordeel bieden omdat je dan meestal een groter verzet kan zetten voor de rit met storm in je rug.
pas312
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 12 mei 2020, 19:14

Linkjes zijn inderdaad handig om er even bij te plaatsen.

Cube Attention SL
https://www.mantel.com/cube-attention-sl-2020

Cube Reaction Pro
https://www.mantel.com/cube-reaction-pro


Grtz Pascal
Gebruikersavatar
Bux
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega

pas312 schreef: wo 13 mei 2020, 06:10 Linkjes zijn inderdaad handig om er even bij te plaatsen.

Cube Attention SL
https://www.mantel.com/cube-attention-sl-2020

Cube Reaction Pro
https://www.mantel.com/cube-reaction-pro


Grtz Pascal
Ben je al bij Mantel geweest ? Spreek daar iemand aan, leg uit wat je zoekt en probeer een paar fietsen! Cube heeft namelijk een hele andere zit dan bv Trek of Giant.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Naast de verschillen in afmontage is de reaction meer sport/racy en de attention meer tour/relaxed.
Tenminste vindt dat Cube.
Plaats reactie