MTB om door de natuur te touren

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Michael.A
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 09:57

Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken voor nieuwe fietsen. Aangezien onze dochter nu wat ouder is en een groter afstand kan afleggen zijn wij veel aan het fietsen op onze normale huis tuin en keuken gazelle.
Wij wonen dicht bij het natuurgebied "de Meinweg" in Limburg en fietsen hier de laatste tijd veel.
Dit gaat over normale breede zandweggetjes (waar ook auto's nog kunnen rijden). Dit is goed te doen maar als we een beetje naar de smallere weggetjes gaan, over wat stenen en wortels is het niet meer zo leuk...

Dus zijn we aan het kijken voor een MTB voor haar en mij. Wij willen deze fietsen gebruiken om te touren door de natuur in onze buurt en niet de beste moutainbike trails opzoeken.
Hier voor zou ik graag advies vragen wat een goede fiets voor ons zou zijn.

We zijn op het ogenblik ook ons huis aan het verbouwen en willen niet al te veel geld uitgeven. Ons budget is rond de 500 euro per persoon dat we makkelijk kunnen missen.

Ik heb zelf al dit forum doorgelezen, wat youtube filmpjes bekenen en gegoogeld. En we hebben onze ogen laten vallen op de volgende fietsen:

Hem: https://www.cubestores.nl/cube-aim-race ... 3/30140023
Haar: https://www.cubestores.nl/cube-access-w ... 6/32531016
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

In principe kun je met elke MTB-achtige fiets van rond de €500 door de natuur toeren dus daarvoor zouden de genoemde fietsen ook volstaan.

Wat me opvalt aan de Cubes is dat ze 3x8 versnellingen hebben. Dat lijkt lekker veel, maar mijn ervaring met beginners is dat ze (of sommige in ieder geval) dat schakelen best lastig vinden, vooral de keuze tussen voor en achter. Liefst zou je m.i. daarom maar 1 tandwiel voor hebben, maar dat ga je denk ik in deze prijsklassen niet vinden. Wel zijn er fietsen met 2x8 versnellingen. Dat is alweer makkelijker dan 3x8. (Ik zeg zelf altijd dat ik een uit en een thuis-kettingblad heb: de grote is het thuisblad en gebruik ik op de vlakkere rondjes in de buurt. Het kleine tandwiel gebruik ik alleen 'uit' in heuvelachtiger terrein). Je zou b.v. naar de Trek Marlin 6 kunnen kijken. Deze is in zowel mannen als vrouwen uitvoering te koop incl. bijpassende kleurtjes.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Leuke fietsjes, qua aandrijflijn is het aan te bevelen om voor minimaal deore te gaan.
Daar beneden gaan ze na verloop van tijd minder worden, bijvoorbeeld deze:
https://www.cubestores.nl/cube-aim-sl-i ... 6/30150016
Is een €100.
Als je twee tegelijk koopt krijg je misschien wat meer korting en zit je toch nog op die €500.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

klaast schreef: wo 13 mei 2020, 11:02 Wat me opvalt aan de Cubes is dat ze 3x8 versnellingen hebben. Dat lijkt lekker veel, maar mijn ervaring met beginners is dat ze (of sommige in ieder geval) dat schakelen best lastig vinden, vooral de keuze tussen voor en achter. Liefst zou je m.i. daarom maar 1 tandwiel voor hebben, maar dat ga je denk ik in deze prijsklassen niet vinden. Wel zijn er fietsen met 2x8 versnellingen. Dat is alweer makkelijker dan 3x8. (Ik zeg zelf altijd dat ik een uit en een thuis-kettingblad heb: de grote is het thuisblad en gebruik ik op de vlakkere rondjes in de buurt. Het kleine tandwiel gebruik ik alleen 'uit' in heuvelachtiger terrein). Je zou b.v. naar de Trek Marlin 6 kunnen kijken.
Bij 3 zou je ook kunnen zeggen dat er 1 is voor op de weg, 2 voor in het bos en 3 voor heuvelop. In de praktijk ga je ook wel eens heuvelaf door het bos en dan is 1 ook weer oké.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Willem Altes schreef: wo 13 mei 2020, 15:11 Bij 3 zou je ook kunnen zeggen dat er 1 is voor op de weg, 2 voor in het bos en 3 voor heuvelop. In de praktijk ga je ook wel eens heuvelaf door het bos en dan is 1 ook weer oké.
Je kunt overal een ezelsbrug voor verzinnen, maar met die van mij bedoel ik eigenlijk te zeggen: voor gewoon niet schakelen (tenzij). De boodschap van jouw ezelsbrug is dat je je voorblad moet kiezen op basis van de situatie. Dat maakt het verwarrend want er moet gedacht worden. Beginner rijdt heuvel op en merkt dat ie moet schakelen. Je hebt kans dat ie met jouw uitleg in z'n achterhoofd voor gaat schakelen, want heuvel.

Ik weet het, er zijn zat beginners die er geen moeite mee hebben en ik vind ook dat het prima aan te leren is (auto rijden is ingewikkelder), maar ik heb ook al geregeld meegemaakt dat beginners om de haverklap de ketting vast hebben zitten tussen de kettingbladen. Vandaar mijn advies: houd het zo simpel mogelijk. Voor rondjes rijden door de natuur voegt een triple ook niet echt wat toe toch?
Schoullie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 12:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

Hallo Michael,

Waarom ga je niet voor een 2de hands fiets voor dit bedrag.
Ik weet uit ervaring dat Beurskens in Haelen altijd verschilde 2de hands fietsen heeft.
Word je goed geholpen ook als je een 2de hands koopt, verder kopen ze ook cube dus kan je dat ook vergelijken.

Groet

Roy
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Willem Altes schreef: wo 13 mei 2020, 15:11Bij 3 zou je ook kunnen zeggen dat er 1 is voor op de weg, 2 voor in het bos en 3 voor heuvelop. In de praktijk ga je ook wel eens heuvelaf door het bos en dan is 1 ook weer oké.
Dit gaat toch niet helemaal op, omdat je de ketting niet té gekruist wilt hebben...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

SHJN schreef: wo 13 mei 2020, 23:02
Willem Altes schreef: wo 13 mei 2020, 15:11Bij 3 zou je ook kunnen zeggen dat er 1 is voor op de weg, 2 voor in het bos en 3 voor heuvelop. In de praktijk ga je ook wel eens heuvelaf door het bos en dan is 1 ook weer oké.
Dit gaat toch niet helemaal op, omdat je de ketting niet té gekruist wilt hebben...
Dat is wel hoe het voor mij werkte. Grootste blad op de weg, dan blijf je echt wel op de kleine kransjes achter. Zodra ik he bos indook naar het middelste blad en gebruik je de hele cassette en bij een pittige klim naar het kleinste blad voor en dan zit je achter op de grote kransen. Zodra de klim over is weer naar het middelste blad. Van kruisen is dan geen sprake. Dat neemt niet weg dat ik de eenvoud van een 1x wel erg waardeer. Bij een 2x of 3x blijf je er mee bezig, en dat is aandacht die ik liever besteed aan andere dingen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie