Advies bij mountainbike kopen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Tburghwt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:10
Mijn mountainbike: Giant Talon 3

Ik ben de laatste tijd hard op zoek naar een nieuwe mountainbike (hardtail). Mijn huidige mountainbike is een goedkopertje (€150, tweedehands), 26 inch die ik niet meer altijd helemaal vertrouw/ comfortabel is.
Ik heb al wat research gedaan maar ik kom er echt niet uit. Ik weet zelfs nog niet of ik een nieuwe, overjarige of tweedehands MTB wil.
Zelf ben ik 17 jaar, 1.83 en 63kg. Ik denk dat 20 inch de beste frame maar voor mij is.
Mijn budget ligt tussen de €500 en €600 (als ik er echt meer voor krijg heb ik er iets meer voor over, maar zeker niet veel meer. Ik heb er namelijk lang voor moeten sparen).
Waar ik mee zit met nieuwe mountainbikes is dat ze in deze prijs categorie veelal afgemonteerd zijn met Shimano Alivo en vaak nog minder. Mijn gevoel zegt dat dit te weinig is, maar ik weet zeker niet of dit gevoel klopt.
Wat mij wel fijn lijkt aan de nieuwe modellen is de kortere stuurpen met een breder stuur. Daarnaast weet je bij een nieuwe MTB natuurlijk zeker dat er niets mis mee is.
Het lastige aan tweedehands vind ik dat ik er niet zo veel verstand van heb, dat zie oef de mountainbike in goede staat is.
Een eerste hands overjarige MTB lijkt mij een erg goede optie, maar ik zie deze niet heel veel als ik op het internet ga kijken.
Ik denk dat ik sowieso wel wil overstappen naar 29 inch, maar waarschijnlijk is dat ook het meest logische.
Ik rijd meestal single tracks (bijv. de Utrechtse Heuvelrug) en af en toe ook een beetje technisch (maar daar moet je je niet te veel bij voorstellen).

Ik heb gewoon echt geen idee waar ik goed aan doe met de aanschaf van een andere mountainbike.
Ik hoop heel erg dat iemand mij hierbij kan helpen, want ik kan niet wachten tot ik op een echte mountainbike de trails kan gaan berijden!

Hier eventueel een aantal nieuwe mountainbikes die ik zelf gevonden had:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... e=greydark

https://www.12gobiking.nl/cube-aim-sl-2020

https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-200-2020

Als iemand andere modellen weet die (enigszins) aan mijn verwachtingen voldoen, heel graag!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die prijsklasse is inderdaad net te laag om een echt serieuze mountainbike te krijgen. De fiets zal voldoen, maar in de Ardennen al helemaal aan zijn grens zitten en zelfs in Limburg of stukjes UHR al op zijn limiet.

Maar ten opzichte wat je hebt is het waarschijnlijk al een behoorlijke verbetering! Zie het echter dan wel als tijdelijk, want als je wat fanatieker wordt, dan wil je volgend jaar weer een nieuwe, deze keer echt beter.

Gebruikt loop je inderdaad een risico, maar genoeg verkopers die je niet oplichten. Echter zal zo een fiets nooit nieuw zijn en er zullen altijd onderdelen vervangen moeten worden of bijvoorbeeld de voorvork is hard toe aan een servicebeurt. Lastig inderdaad. Want koop je er 1 van €500,-, dan moet er misschien op korte termijn alsnog €200,- bij.


Dus behalve zeggen dat je moet proberen er iets bij te leggen en even over de (minimaal) €800,- te gaan heb ik verder weinig advies.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ah, en probeer het bij 1 topic te houden als het over hetzelfde gaat...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Tburghwt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:10
Mijn mountainbike: Giant Talon 3

Bedankt voor het antwoord.
Ik heb inderdaad veel te veel vragen in mijn hoofd die ik niet allemaal in één keer beantwoord zal krijgen.
Ik rijd eigenlijk nooit in Limburg of de Ardennen (mag namelijk nog niet alleen auto rijden en mijn ouders zijn niet echt van het mountainbiken). Wel ga ik (in de vakanties) vaak naar de Utrechtse Heuvelrug en als ik thuis ben neem ik het parcours in Bergschenhoek.
Ik ben echt op zoek naar een mountainbike waarmee ik het mountainbiken goed kan ontdekken. Als het echt was is ga ik verder kijken voor een betere, maar daar houd ik mij voorlopig nog niet mee bezig.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Qua afmontage is de Cube de betere en de Trek de minste. Maar ja zoals Lars al aangaf, tis eigenlijk allemaal net niet.
Eentje waar je langer mee uit te voeten kunt is deze:
https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-300-2020
Is wel een stuk duurder. Heb je wel een luchtgeveerde vork en aandrijving is deore.

Het lijkt wel of we verkopers zijn en altijd iets duurders willen aansmeren.
Tburghwt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:10
Mijn mountainbike: Giant Talon 3

massen schreef: ma 18 mei 2020, 09:23 Qua afmontage is de Cube de betere en de Trek de minste. Maar ja zoals Lars al aangaf, tis eigenlijk allemaal net niet.
Eentje waar je langer mee uit te voeten kunt is deze:
https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-300-2020
Is wel een stuk duurder. Heb je wel een luchtgeveerde vork en aandrijving is deore.

Het lijkt wel of we verkopers zijn en altijd iets duurders willen aansmeren.
Bedankt voor het advies.
Ik heb gekeken naar dit model en ik snap wat je bedoelt. Het is allemaal inderdaad even net wat beter. Ik heb ook gekeken naar dit model uit het jaar 2018 en 2019. Deze zijn meer in mijn budget en lijken mij dus een goede optie. Het enige probleem is dat deze eigenlijk niet meer verkrijgbaar zijn. Heeft iemand misschien een idee waar ik deze (en eventueel soortgelijke, overjarige modellen) kan vinden? Zelf zie ik namelijk bijna nergens overjarige mountainbikes te koop staan.
Tburghwt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:10
Mijn mountainbike: Giant Talon 3

massen schreef: ma 18 mei 2020, 09:23 Qua afmontage is de Cube de betere en de Trek de minste. Maar ja zoals Lars al aangaf, tis eigenlijk allemaal net niet.
Eentje waar je langer mee uit te voeten kunt is deze:
https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-300-2020
Is wel een stuk duurder. Heb je wel een luchtgeveerde vork en aandrijving is deore.

Het lijkt wel of we verkopers zijn en altijd iets duurders willen aansmeren.
Bedankt voor het advies.
Ik heb gekeken naar dit model en ik snap wat je bedoelt. Het is allemaal inderdaad even net wat beter. Ik heb ook gekeken naar dit model uit het jaar 2018 en 2019. Deze zijn meer in mijn budget en lijken mij dus een goede optie. Het enige probleem is dat deze eigenlijk niet meer verkrijgbaar zijn. Heeft iemand misschien een idee waar ik deze (en eventueel soortgelijke, overjarige modellen) kan vinden? Zelf zie ik namelijk bijna nergens overjarige mountainbikes te koop staan.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

De eerste 2021 modellen komen rond september al beschikbaar, soms al eerder. Vanaf dan zullen de 2020 in de aanbieding gaan. Echter is er zo'n run op fietsen in het algemeen, waaronder ook race en mtb dat er waarschijnlijk niet heel veel overjarig aangeboden zal worden. Heel belangrijk is dat je de juiste bike in de juiste maat koopt.
Je zult de 1e niet zijn die de verkeerde maat koopt omdat juist die zo leuk afgeprijsd was.
Het valt me overigens wel op dat o.a. op marktplaats in het 29" segment wel heel forse prijzen worden gevraagd voor fietsen van soms 5 jaar of ouder...😳
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Tburghwt schreef: ma 18 mei 2020, 17:40
massen schreef: ma 18 mei 2020, 09:23 Qua afmontage is de Cube de betere en de Trek de minste. Maar ja zoals Lars al aangaf, tis eigenlijk allemaal net niet.
Eentje waar je langer mee uit te voeten kunt is deze:
https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-300-2020
Is wel een stuk duurder. Heb je wel een luchtgeveerde vork en aandrijving is deore.

Het lijkt wel of we verkopers zijn en altijd iets duurders willen aansmeren.
Bedankt voor het advies.
Ik heb gekeken naar dit model en ik snap wat je bedoelt. Het is allemaal inderdaad even net wat beter. Ik heb ook gekeken naar dit model uit het jaar 2018 en 2019. Deze zijn meer in mijn budget en lijken mij dus een goede optie. Het enige probleem is dat deze eigenlijk niet meer verkrijgbaar zijn. Heeft iemand misschien een idee waar ik deze (en eventueel soortgelijke, overjarige modellen) kan vinden? Zelf zie ik namelijk bijna nergens overjarige mountainbikes te koop staan.
Op dit moment is vanwege de corona en de bijbehorende beperkte mogelijkheden om te sporten de vraag naar aantrekkelijk geprijsde mtb's enorm. Er zijn weinig goede betaalbare fietsen meer beschikbaar. Zeker de overjarige modellen, nieuwe fiets voor een lage prijs dus, zullen er bijna niet meer zijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Heb je al gekeken bij winkels in de buurt?
Hier staat misschien nog wat tussen: viewtopic.php?f=15&t=143482
Tburghwt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:10
Mijn mountainbike: Giant Talon 3

Ik heb inderdaad nog een beetje rondgekeken. Daarbij heb ik ook deze Merida big nine 300 2019 gevonden: https://www.bemelmanbikesport.nl/assort ... -2019.html
Deze fiets ligt eigenlijk wel boven mijn budget, maar ik heb het gevoel dat dit wel echt een hele upgrade is t.o.v. andere mountainbikes rond de 500-600 euro. Klopt dit gevoel? Als dit echt de investering waard is wil ik het namelijk wel overwegen om te doen. Maar misschien is het nog steeds handiger om voor dit bedrag tweedehands te gaan.

PS: Kan ik hier dan ook langer mee vooruit of heeft dat er niets mee te maken?
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Tburghwt schreef: di 19 mei 2020, 11:24 Ik heb inderdaad nog een beetje rondgekeken. Daarbij heb ik ook deze Merida big nine 300 2019 gevonden: https://www.bemelmanbikesport.nl/assort ... -2019.html
Deze fiets ligt eigenlijk wel boven mijn budget, maar ik heb het gevoel dat dit wel echt een hele upgrade is t.o.v. andere mountainbikes rond de 500-600 euro. Klopt dit gevoel? Als dit echt de investering waard is wil ik het namelijk wel overwegen om te doen. Maar misschien is het nog steeds handiger om voor dit bedrag tweedehands te gaan.

PS: Kan ik hier dan ook langer mee vooruit of heeft dat er niets mee te maken?
Deze fiets is zeker beter afgemonteerd dan zijn broertje de 200 en de andere fietsen in de 500/600 prijsklassen.

Heb zelf het geluk dat ik eind vorig jaar een oud model heb gekocht. Na diverse adviezen heb ik de 300 als bang voor buck fiets gekocht en het bevalt mij nog steeds prima na bijna de 1000km te hebben aangetikt.

PS, de rode heb ik ook. De 2020 kleuren vind ik overigens van de merida 300 een beetje saai. Mocht de winkel hem nog hebben zou ik niet te lang wachten want de vakantiegeldaanschaf mogelijkheden komen er nu ook aan.

2ehands is er ook nog aardig wat te vinden, maar dan moet je uit gaan van de zuinigheid/onderhoud van de vorige eigenaar en als je hier (nog) geen verstand van heb is dit wel een dingetje. Je weet dan niet zeker of je een fiets heb gekocht waar je niet direct veel geld aan moet spenderen vanwege achterstallig onderhoud. Dus een 2ehandse van 500 kan dan ineens 700 of 800 worden.
Tburghwt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:10
Mijn mountainbike: Giant Talon 3

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie tijd en advies!
Ik heb uiteindelijk de Merida big Nine 300 2019 gekocht (overjarig model, maar wel nieuw). Eerste indruk is erg goed, echt een wereld van verschil met mijn vorige mountainbike!
Het was iets boven mijn budget, maar ik denk dat het het waard is. Het mountainbiken zelf is ook ineens een stuk leuker.

Bedankt
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Tburghwt schreef: di 26 mei 2020, 14:55 Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie tijd en advies!
Ik heb uiteindelijk de Merida big Nine 300 2019 gekocht (overjarig model, maar wel nieuw). Eerste indruk is erg goed, echt een wereld van verschil met mijn vorige mountainbike!
Het was iets boven mijn budget, maar ik denk dat het het waard is. Het mountainbiken zelf is ook ineens een stuk leuker.

Bedankt
:-q
Plaats reactie