Met 2x11 of 1x 12 versnellingen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

awinkel schreef: za 25 juli 2020, 19:46 Toch merk ik regelmatig als ik een tochtje rij met mensen die een 1x12 of 2x11 hebben, dat ze op rechte stukken bereik missen om hard te kunnen gaan. Op mijn canyon van 4 jaar oud zit nog 3x10 en daarmee heb zowel in NL als in de Alpen prima bereik met mooie kleine tussenstapjes.
Mis schakelen heb ik geen last van. Dat is een kwestie van goed afstellen.
Hoe hard rij je dan.... En waar ?

Met een 29er en 32x10 kan je gewoon 40 per uur bij een cadans van 90..
In een peloton op de weg misschien niet genoeg, maar dan moet je een racefiets kopen.

Als dat niet genoeg is zet je een groter voorblad, train je een hogere cadans of zoek je geschiktere paden waar je bij 40 niet hoeft te trappen
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik rij dan tegen de 40km/h aan en vaak op routes met daarin wat langere rechte stukken, zoals deze bijvoorbeeld in de Flevopolder te vinden zijn.
Ik krijg dan te horen dat op de rechte stukken ik lastig ben bij te houden, omdat ze aan het einde van hun bereik zitten.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik ben tot nu toe 3x9, 3x10, 2x11 en 1x12 gereden. Voor mij pakt 2x11 het best uit (met voor 34/24 en achter 11-40). Met 1x12 (achter 10-51) moet ik voor wisselen tussen 32T en 30T (en je hebt weer een speciaal tool nodig om van kettingblad te wisselen). Bovendien moet ik aanzienlijk meer schakelen dan met 2x11.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Skoennie schreef: do 21 mei 2020, 23:31 Hallo, ik sta op het punt een mtb te kopen, en twijfel tussen de Cube Acid (1x12 versnellingen) en Cube Attention (2x11 versnellingen).

Ik heb vroeger gemountainbiked, maar dat is vele jaren geleden. Als je het mountainbiken veel in heuvelachtige bossen doet (Noord Limburg), met welk soort versnellingstelsel ben je dan het beste uit?
Allebei prima, ik zou er mijn fietskeuze niet vanaf laten hangen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

rokl schreef: vr 31 juli 2020, 14:50 Ik ben tot nu toe 3x9, 3x10, 2x11 en 1x12 gereden. Voor mij pakt 2x11 het best uit (met voor 34/24 en achter 11-40). Met 1x12 (achter 10-51) moet ik voor wisselen tussen 32T en 30T (en je hebt weer een speciaal tool nodig om van kettingblad te wisselen). Bovendien moet ik aanzienlijk meer schakelen dan met 2x11.

Geen ervaring met singlespeed, maar op mijn vorige fiets zat 2x11 en dat was inderdaad ideaal.
Veel kleine stapjes bereik, maar vooral links 1x klikken voor veel opeenvolgende klimmetjes was perfect op bijv tracks als Amerongen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

GiantE, singlespeed is iets heel anders dan 1x11 of 1x12 ;)

Maar wil je knallen op de (harde) rechte paden en klimmen als een berggeit, dan is 2x of misschien zelfs 3x wel beter dan 1x.

Omgekeerd maakt een 1x setup het leven vd beginnende mountainbiker wel een stuk overzichtelijker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ik heb 3 jaar 1 x 11 gereden en rijd sinds kort op een gravelfiets met 2 x 8 en de rechte kettinglijn en kleinere stappen vind ik echt fantastisch. Als ik weer op de mtb stap zou ik neigen naar 2x11 en dan 26x36 voor. De rechte kettinglijnen zorgen voor minder slijtage en je wisselt snel tussen 26 en 36 waardoor je al vlot wat lichter trapt. Daarbij zijn de elf speed cassettes ook een stuk portemonnee vriendelijker.

Nadeel is wel chainsuck, voorderrie vol met modder, zwaarder ( voor wat het waard is ), rommeliger op het stuur zeker icm dropper etc etc.
Omdraaien kan altijd nog!
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Interessant topic, want als ik naar mijn eigen fiets kijk Trek X-caliber 9, zie ik dat het nieuwe model alleen met 1x 12 te verkrijgen is. Terwijl mijn versie uit 2015 juist 2x 10 heeft. Nu was ik een aantal weken voor het eerst in Nijmegen en daar heb ik voor het eerst eigenlijk het voorblad moeten schakelen. Voornamelijk bij de lange steile klims.

Zit de grote van het voorste blad bij fietsen met maar 1 voorste blad tussen de grote van 1 en 2 in als je blad hebt met 2 versnellingen?

Ik neem aan van wel want anders kun je niet meer omhoog komen bij de steilere langere klims.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Een aandrijving met een enkel voorblad levert altijd een beperkt bereik op, hetzij in de grote, hetzij in de kleine verzetten. Heb je een groot bereik nodig dan is een dubbel imho nog altijd de beste keuze (mits montage van een voorderailleur mogelijk is qua geometrie)

De kleine verzetten zijn goed te compenseren met een groot achterkransje (wat natuurlijk ook weer nadelen heeft) en/of een kleiner voorblad maar grote verzetten zijn lastiger omdat de positie van het blad meer dan 36T onmogelijk maakt (het grote blad van een dubbel of triple zit verder naar buiten en heeft dus meer ruiimte). Er wordt ook nog geprutst met minuscule 10 of zelf 9T achterkansjes maar er is een goede reden om dat gepruts te noemen ;)

Moraal van dit verhaal: Bezin eer ge aan een 1x drivetrain begint...
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Met de 2x10sp heb ik effectief 14 versnellingen en 536% bereik.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

George schreef: ma 3 augustus 2020, 11:36 Een aandrijving met een enkel voorblad levert altijd een beperkt bereik op, hetzij in de grote, hetzij in de kleine verzetten. Heb je een groot bereik nodig dan is een dubbel imho nog altijd de beste keuze (mits montage van een voorderailleur mogelijk is qua geometrie)

De kleine verzetten zijn goed te compenseren met een groot achterkransje (wat natuurlijk ook weer nadelen heeft) en/of een kleiner voorblad maar grote verzetten zijn lastiger omdat de positie van het blad meer dan 36T onmogelijk maakt (het grote blad van een dubbel of triple zit verder naar buiten en heeft dus meer ruiimte). Er wordt ook nog geprutst met minuscule 10 of zelf 9T achterkansjes maar er is een goede reden om dat gepruts te noemen ;)

Moraal van dit verhaal: Bezin eer ge aan een 1x drivetrain begint...
+1
Rijd zelf 2 x 11 en recent een 1 x 12 meegehad voor een rondje door het bos...🤔 maar kreeg een beetje hetzelfde gevoel als met een 3 versnellingsnaaf....de 2 te licht en de 3 te zwaar.
De stappen onderling zijn best groot, het weerhoudt me voorlopig in ieder geval om een nieuwe bike te kopen want hetgeen ik mooi vindt is praktisch allemaal een 1 x 11 of 1 x 12..😬
mtber29
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 1 september 2018, 15:29

eerst 2x11 gehad toen een jaar op 1x11 gefietst.
en nu weer terug naar 2x12. het is inderdaad wel een voordeel van 1x11 dat je geen voorderailieur hebt.
als je veel kleine steile hellingen fietst is 2x11/12 wel fijner.
Tommie82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 6 juni 2019, 12:08

1*12

Nooit meer terug, geen gedoe meer met afstelling en lange rechte stukken gaan ook prima. Als je vooral vlakke wegen gaat doen kun je idd beter een gravelbike met dubbel of compact kopen..
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

Ik vind dit wel een interessante discussie. Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe mountainbike om weer te herintreden.

Nu wilde ik er in de zomermaanden een stel dunne slicks op leggen om op de weg te fietsen.

Is 1 x 11/12 dan wel verstandig? Ik hoef geen 40 km/u te rijden maar wil me ook niet rot trappen om 20 te halen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mapo schreef: wo 26 augustus 2020, 20:51 Ik vind dit wel een interessante discussie. Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe mountainbike om weer te herintreden.

Nu wilde ik er in de zomermaanden een stel dunne slicks op leggen om op de weg te fietsen.

Is 1 x 11/12 dan wel verstandig? Ik hoef geen 40 km/u te rijden maar wil me ook niet rot trappen om 20 te halen.
Dat ligt aan je voorblad :wink:
Maar in de regel worden de meeste 1x aandrijvingen met 30t of 32t uitgerust, waarmee je top (op een 29er) bij 90rpm tussen de 35-40km/h ligt.
De zeldzame keren dat ik de polder in ga, ligt het gemiddelde rond de 23-24km/h met uitschieters boven de 30 op dikke 2.4 banden. Het enige is dat de stapjes wat groter zijn en je soms niet het juiste verzet kan vinden (maar dan kan je oplossen door harder of zachter trappen)
Plaats reactie