Met 2x11 of 1x 12 versnellingen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Skoennie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 22:38

Hallo, ik sta op het punt een mtb te kopen, en twijfel tussen de Cube Acid (1x12 versnellingen) en Cube Attention (2x11 versnellingen).

Ik heb vroeger gemountainbiked, maar dat is vele jaren geleden. Als je het mountainbiken veel in heuvelachtige bossen doet (Noord Limburg), met welk soort versnellingstelsel ben je dan het beste uit?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Theoretisch gezien met de 2x11 omdat de range simpelweg groter is. In de praktijk kom je met een 1x12 en een 30 of een 32tand voorblad overal rond en heb je het voordeel dat je geen voorderrie en shifter meer nodig hebt (Minder gewicht, onderhoud en schoonmaken...als je daar belang aan hecht :wink: )
FWIW: De meeste serieuzere MTB`s worden enkel nog met een 1x12 geleverd.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

1x12 is gewoon echt heel handig.. gewoon op en afschakelen en nooit meer gepruts aan de voorkant.. tevens plek voor een dropper remote mocht je die er later op willen zetten..
Met 2x heb je iets meer versnellingen maar veel zijn dubbel
1x zeker 12sp zou ik dan zeker aanraden
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ik heb sinds 2 mnd een 1x11, bevalt me uitstekend. Op m’n vorige fiets had ik een 2x11. Ik gebruikte het binnenblad zelden, soms aan het eind van een langere rit of tijdens een rustig tochtje. Het grootste nadeel is dat je dan achter weer wat bij moet schakelen en zoeken naar het juiste verzet. Een enkel blad voor is erg gebruiksvriendelijk en ik denk dat de nadelen niet zo groot zullen zijn.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik neem aan dat je de Cube Attention SL bedoelt, de gewone Attention heeft een coil vork (veer), de SL en de Acid een luchtvork. Dat verschilt ook.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Willem Altes schreef: vr 22 mei 2020, 08:39 Ik neem aan dat je de Cube Attention SL bedoelt, de gewone Attention heeft een coil vork (veer), de SL en de Acid een luchtvork. Dat verschilt ook.
Dat zal toch wel, want de attention is ook 2x10 en niet 2x11.
Met het omschakelen van een daling (of vlak) naar een klim vind ik een 2x weer handig. Met 1 schakeling in 1 keer veel lagere versnelling.
Skoennie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 22:38

Cube attention sl inderdaad. Maar gezien jullie advies ga ik voor de acid. Dank jullie wel voor jullie reacties!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Met het omschakelen van een daling (of vlak) naar een klim vind ik een 2x weer handig. Met 1 schakeling in 1 keer veel lagere versnelling.
Klopt. Dat mis ik soms ook wel eens. Maar het weegt niet op tegen de nadelen van een voor-derrie. Voor hier op Flakkee heb ik serieus zitten kijken om een attention SL erbij te kopen. Voor de 2x11 aandrijving. Dan is de rechte kettinglijn en het grote blad gewoon lekker. Maar goed, met mijn 32 ovaal en 10 achter haal ik voor de wind uit ook iets meer dan 50. Wat dan ook weer hard genoeg is :D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Heb jaren met 3x voor gefietst en sinds kort 1x12. Zie ik de heuvel dan druk ik er gelijk 2 omhoog of nog 2. Ik zou niet meer anders willen.
habebat vehentem
Joslyn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 5 mei 2013, 22:49
Mijn mountainbike: Focus Cypress 29er, Sram NX 1x12

Ben ook in mei overgestapt van Deore 3x9 naar NX 1x12. Voor singletracks rijden wil ik niet anders meer als een 1x. Nooit meer misschakelen met de voorderaileur.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Toch merk ik regelmatig als ik een tochtje rij met mensen die een 1x12 of 2x11 hebben, dat ze op rechte stukken bereik missen om hard te kunnen gaan. Op mijn canyon van 4 jaar oud zit nog 3x10 en daarmee heb zowel in NL als in de Alpen prima bereik met mooie kleine tussenstapjes.
Mis schakelen heb ik geen last van. Dat is een kwestie van goed afstellen.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Ben ook ooit overgestapt van 3x10 naar 1x11 en inmiddels 1x12. Geen seconde spijt van gehad en ik mis ook niks. Op het kleinste tandwiel achter haal ik snelheden van dik boven de 30 indien nodig en dat is voor mij hard zat. En je kan altijd natuurlijk altijd variëren met een groter voorblad als je het idee hebt dat je snelheid te kort komt.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ben 3 jaar geleden overgestapt van 2x10 naar 1x12. Was vooraf sceptisch, bang dat de stappen te groot zouden zijn bij 1x12.
Maar geen seconden spijt. Zo lekker. Nooit meer tegelijk voor en achter schakelen als je plots vol moet schakelen naar je lichtste verzet.

Wissel wel sporadisch het voorblad. Zo heb ik inmiddels een 30, 32 en 34. Maar meestal ligt de 32 erop. Gaat prima in NL (UHR, Zuid Limburg, etc)
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

ReinierT schreef: zo 26 juli 2020, 19:11 Nooit meer tegelijk voor en achter schakelen als je plots vol moet schakelen naar je lichtste verzet.
Ik doe dit echt zelden hoor. :~
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Als je vooruit kijkt hoeft dat ook niet.
Plaats reactie