Wat is de nodige onderhoud?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Tburghwt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:10
Mijn mountainbike: Giant Talon 3

Hallo,

Sinds een klein weekje heb ik een nieuwe mountainbike (Merida big Nine 300 2019). Ik ben nog niet echt heel ervaren op het gebied van onderhoud/ reparatie, maar ik wil wel zorgen dat mijn mountainbike in goede conditie blijft.
Ik rijd ongeveer 1 a 2 keer per week een rondje.

Wat is hierbij de nodige onderhoud die ik moet uitvoeren zodat mijn fiets in goede conditie blijft? Ik weet dat de meningen hierin verschillen, maar zou graag jullie (ervaren) adviezen willen horen.
Daarbij wil ik ook graag weten welk gereedschap ik hiervoor i.i.g. nodig heb, dus eventueel nog moet kopen.

Ik hoop heel erg dat jullie mij hierbij kunnen helpen! Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

zolang je geen hoge drukspuit gebruikt kan je niet heel veel verkeerd doen ;)

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Na 2 seconden zoeken:
viewtopic.php?f=7&t=143036
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zelfs als gematigd taal-nazi wil ik je er graag op wijzen dat het "het onderhoud" is en niet "de onderhoud.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Belangrijkste: ketting en voorvork goed houden.

Doekje over je ketting halen en indruppelen met olie (liefst een dry lube anders wordt alles wel heel snel zwart).

Voorvork binnenpoten goed schoon houden.
Doekje er over en desnoods een drupje ketting olie erop.
Paar keer inveren en de resten er weer af vegen.

Voor de rest af en toe een sopje om de fiets schoon te maken hoewel die nu niet erg vies zal worden, alleen stoffig.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ad58 schreef: di 26 mei 2020, 19:56 Zelfs als gematigd taal-nazi wil ik je er graag op wijzen dat het "het onderhoud" is en niet "de onderhoud.
:lol: :lol:
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Rayb81 schreef: wo 27 mei 2020, 01:10
Voorvork binnenpoten goed schoon houden.
Doekje er over en desnoods een drupje ketting olie erop.
Paar keer inveren en de resten er weer af vegen.
En mag dat dan dry / wet / all-weather lube zijn? Ik heb nu gewoon een flesje vorkolie van Cyclon waar ik hetzelfde mee doe.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hier gebruik ik altijd specifieke voorvork olie voor, (zoals door de fabrikant voorgeschreven, omdat de olie uiteindelijk ook in contact komt met de foams. Ik druppel met name m.b.v. een tandenstokertje wat op en tussen de rubbers, zodat die niet uitdrogen en gaan scheuren. Je kunt voorzichtig een tiewrapje tussen de rubbers schuiven, zodat je ruimte hebt om er wat tussen te druppelen. Zo drogen je foams ook niet uit. Daarna een paar keer goed in-en uitveren. Maar goed schoonhouden is belangrijk inderdaad. Meestal gebruik ik een eenvoudig kwastje om het zand rondom de rubbers weg te vegen. Dan kun je ook die lastig bereikbare plekjes eenvoudig en snel schoonmaken. De armen veeg ik schoon met een microvezel doekje.

De ketting veeg ik gewoon schoon met een doekje. Doekje om de ketting heen, vasthouden en met de trapper terugdraaien.
Dan opnieuw smeren op dezelfde manier met het gewenste smeermiddel. Ik gebruik altijd squirt. Een paar druppeltjes op het doekje, om de ketting heen en draaien maar. Eventueel een paar keer herhalen.

Verder maak ik ook altijd beide derailleurwieltjes
goed schoon, omdat hier altijd vuil vastkoekt.

Regelmatig de cassette reinigen, je hebt ook daar zo'n speciaal borsteltje voor. Of gewoon flossen met een doekje met wat lampenolie er op.

Het frame zelf met wat water en een microvezel doekje. Af en toe eens met wat autoshampoo met was. Als ik me stoor aan vieze banden, gewoon schoon borstelen met een ouderwetse handveger (van veger en blik) en een emmer water. Ik pak dan meteen de velgen en spaken mee. Wél als eerste mee beginnen, omdat je hiermee heel je fiets onderspat.

Dat was het wel zo'n beetje. Dus heel veel heb je niet nodig. Die voorvorkolie is wel prijzig, maar daar doe je een eeuwigheid mee, omdat je maar heel weinig nodig hebt per keer. Daar staat tegenover dat je je voorvork niet zo snel hoeft te laten servicen. Dat laatste is wėl duur namelijk!
Laatst gewijzigd door Ad58 op wo 27 mei 2020, 08:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ad58 schreef: wo 27 mei 2020, 07:50 Hier gebruik ik altijd specifieke voorvork olie voor, (zoals door de fabrikant voorgeschreven, omdat de olie uiteindelijk ook in contact komt met de foams. Ik druppel met name wat op en tussen de rubbers, zodat die niet uitdrogen en gaan scheuren. Je kunt voorzichtig een tiewrapje tussen de rubbers schuiven, zodat je ruimte hebt om er wat tussen te druppelen.


Of gewoon flossen met een doekje met wat lampenolie er op.

+1 voor de lampenolie. Dat reinigt maar ontvet niet. Super spul. Ik heb dit ook in een leeg kettingolie flesje zitten. Af en toe druppel ik de ketting alsof ik hem smeer. Dan loopt al het vuil er zo uit. Afspoelen met water en laten drogen. Daarna weer ketting smeren.

Ik gebruik ook de voorvorkolie zoals jij daar beschrijft, behalve met het tie-rapje. Ga ik proberen!
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Werkt prima en breekt ook niet af! Dat laatste is ook wel fijn... :winkie:

En ja, lampenolie is da bomb! :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ad58 schreef: wo 27 mei 2020, 08:11 Werkt prima en breekt ook niet af! Dat laatste is ook wel fijn... :winkie:

En ja, lampenolie is da bomb! :lol:
Ik hou van universele huis/tuin en keuken middeltjes :D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ja, het hoeft allemaal niet zo duur te zijn! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

JMA1992 schreef: wo 27 mei 2020, 08:13
Ad58 schreef: wo 27 mei 2020, 08:11 Werkt prima en breekt ook niet af! Dat laatste is ook wel fijn... :winkie:

En ja, lampenolie is da bomb! :lol:
Ik hou van universele huis/tuin en keuken middeltjes :D
Ja, we hebben in deze tijd van lithiumaccu’s en led-lampen natuurlijk allemaal lampenolie uit het jaar 1900 staan. 🤣🤣🤣
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Is zelfs in deze tijd gewoon in de supermarkt verkrijgbaar! Ik meen iets van €1,- per liter. :wink:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Oh, ja, dat tie-wrapje zo zonder meer er tussen gaat niet, daarvoor is het te slap. Eerst even met je nagel het rubber wat openen en dan het tie-wrapje er tussen. Net zo diep tot je weerstand voelt. Je kunt nu m.b.v. het tie-wrapje het rubber heel makkelijk wat open trekken, waarna je er olie tussen kunt druppelen.
Een tijdje laten staan, zodat de foams olie kunnen opnemen. Daarna een aantal malen goed in-en uitveren en overtollig olie/vuil op de armen wegvegen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie