Een paar druppeltjes op een doekje is echt niet voldoende om je ketting te smeren.Ad58 schreef: ↑wo 27 mei 2020, 07:50 Hier gebruik ik altijd specifieke voorvork olie voor, (zoals door de fabrikant voorgeschreven, omdat de olie uiteindelijk ook in contact komt met de foams. Ik druppel met name m.b.v. een tandenstokertje wat op en tussen de rubbers, zodat die niet uitdrogen en gaan scheuren. Je kunt voorzichtig een tiewrapje tussen de rubbers schuiven, zodat je ruimte hebt om er wat tussen te druppelen. Zo drogen je foams ook niet uit. Daarna een paar keer goed in-en uitveren. Maar goed schoonhouden is belangrijk inderdaad. Meestal gebruik ik een eenvoudig kwastje om het zand rondom de rubbers weg te vegen. Dan kun je ook die lastig bereikbare plekjes eenvoudig en snel schoonmaken. De armen veeg ik schoon met een microvezel doekje.
De ketting veeg ik gewoon schoon met een doekje. Doekje om de ketting heen, vasthouden en met de trapper terugdraaien.
Dan opnieuw smeren op dezelfde manier met het gewenste smeermiddel. Ik gebruik altijd squirt. Een paar druppeltjes op het doekje, om de ketting heen en draaien maar. Eventueel een paar keer herhalen.
Verder maak ik ook altijd beide derailleurwieltjes
goed schoon, omdat hier altijd vuil vastkoekt.
Regelmatig de cassette reinigen, je hebt ook daar zo'n speciaal borsteltje voor. Of gewoon flossen met een doekje met wat lampenolie er op.
Het frame zelf met wat water en een microvezel doekje. Af en toe eens met wat autoshampoo met was. Als ik me stoor aan vieze banden, gewoon schoon borstelen met een ouderwetse handveger (van veger en blik) en een emmer water. Ik pak dan meteen de velgen en spaken mee. Wél als eerste mee beginnen, omdat je hiermee heel je fiets onderspat.
Dat was het wel zo'n beetje. Dus heel veel heb je niet nodig. Die voorvorkolie is wel prijzig, maar daar doe je een eeuwigheid mee, omdat je maar heel weinig nodig hebt per keer. Daar staat tegenover dat je je voorvork niet zo snel hoeft te laten servicen. Dat laatste is wėl duur namelijk!
Je smeert dan vooral de buitenkant van de ketting , terwijl je juist wil smeren tussen de rolletjes van de ketting.
Dus beter een druppel op ieder rolletje en na een uurtje het overtollige smeermiddel eraf vegen door je ketting door een doekje te halen.