Wat is de nodige onderhoud?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Ad58 schreef: wo 27 mei 2020, 07:50 Hier gebruik ik altijd specifieke voorvork olie voor, (zoals door de fabrikant voorgeschreven, omdat de olie uiteindelijk ook in contact komt met de foams. Ik druppel met name m.b.v. een tandenstokertje wat op en tussen de rubbers, zodat die niet uitdrogen en gaan scheuren. Je kunt voorzichtig een tiewrapje tussen de rubbers schuiven, zodat je ruimte hebt om er wat tussen te druppelen. Zo drogen je foams ook niet uit. Daarna een paar keer goed in-en uitveren. Maar goed schoonhouden is belangrijk inderdaad. Meestal gebruik ik een eenvoudig kwastje om het zand rondom de rubbers weg te vegen. Dan kun je ook die lastig bereikbare plekjes eenvoudig en snel schoonmaken. De armen veeg ik schoon met een microvezel doekje.

De ketting veeg ik gewoon schoon met een doekje. Doekje om de ketting heen, vasthouden en met de trapper terugdraaien.
Dan opnieuw smeren op dezelfde manier met het gewenste smeermiddel. Ik gebruik altijd squirt. Een paar druppeltjes op het doekje, om de ketting heen en draaien maar. Eventueel een paar keer herhalen.

Verder maak ik ook altijd beide derailleurwieltjes
goed schoon, omdat hier altijd vuil vastkoekt.

Regelmatig de cassette reinigen, je hebt ook daar zo'n speciaal borsteltje voor. Of gewoon flossen met een doekje met wat lampenolie er op.

Het frame zelf met wat water en een microvezel doekje. Af en toe eens met wat autoshampoo met was. Als ik me stoor aan vieze banden, gewoon schoon borstelen met een ouderwetse handveger (van veger en blik) en een emmer water. Ik pak dan meteen de velgen en spaken mee. Wél als eerste mee beginnen, omdat je hiermee heel je fiets onderspat.

Dat was het wel zo'n beetje. Dus heel veel heb je niet nodig. Die voorvorkolie is wel prijzig, maar daar doe je een eeuwigheid mee, omdat je maar heel weinig nodig hebt per keer. Daar staat tegenover dat je je voorvork niet zo snel hoeft te laten servicen. Dat laatste is wėl duur namelijk!
Een paar druppeltjes op een doekje is echt niet voldoende om je ketting te smeren.
Je smeert dan vooral de buitenkant van de ketting , terwijl je juist wil smeren tussen de rolletjes van de ketting.

Dus beter een druppel op ieder rolletje en na een uurtje het overtollige smeermiddel eraf vegen door je ketting door een doekje te halen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ad58 schreef: wo 27 mei 2020, 09:08 Oh, ja, dat tie-wrapje zo zonder meer er tussen gaat niet, daarvoor is het te slap. Eerst even met je nagel het rubber wat openen en dan het tie-wrapje er tussen. Net zo diep tot je weerstand voelt. Je kunt nu m.b.v. het tie-wrapje het rubber heel makkelijk wat open trekken, waarna je er olie tussen kunt druppelen.
Een tijdje laten staan, zodat de foams olie kunnen opnemen. Daarna een aantal malen goed in-en uitveren en overtollig olie/vuil op de armen wegvegen.
Top! thanks voor de instructie :-q :-q
Omdraaien kan altijd nog!
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Smeer zelf de binnenpoten in met vorkolie en dan in/uitveren (zonder lucht in de demper) en weer schoonvegen.

Hoor/lees ook wel eens als tip om de fiets ondersteboven te plaatsen zodat de olie in de dustwiper loopt. Zelf nog nooit gedaan, dus geen idee of dit een waardevolle tip is...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Die tiewrap methode werkt inderdaad goed. Beter dan cocktailprikkers want die kunnen afbreken.
Een injectiespuitje maakt het nog makkelijker om de olie tussen de tiewrap door, op de juiste plaats te krijgen.
De meesten hebben vast nog wel zo'n spuit liggen... :roll: , wel even die naald er afhalen want die kan krassen op je binnenpoot veroorzaken.

Mocht TS tzt wat meer aan zijn bike willen gaan sleutelen, dan is zo'n setje gereedschap een goed begin.
Omdat er voor allerlei onderdelen inmiddels tientallen standaarden zijn, moet je dan wellicht nog wat extra gereedschappen aanschaffen maar zo'n setje is een goeie basis.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ad58 schreef: wo 27 mei 2020, 09:08 Oh, ja, dat tie-wrapje zo zonder meer er tussen gaat niet, daarvoor is het te slap. Eerst even met je nagel het rubber wat openen en dan het tie-wrapje er tussen. Net zo diep tot je weerstand voelt. Je kunt nu m.b.v. het tie-wrapje het rubber heel makkelijk wat open trekken, waarna je er olie tussen kunt druppelen.
Een tijdje laten staan, zodat de foams olie kunnen opnemen. Daarna een aantal malen goed in-en uitveren en overtollig olie/vuil op de armen wegvegen.
Ik ben hier geen voorstander van. Je kunt daarmee ook makkelijk vuil naar binnen werken en de afdichtrand van een lipring seal is kwetsbaar waardoor deze beschadigd zou kunnen raken en er meer vocht en vuil in kan komen.
Gewoon schoonmaken na elke rit, een beetje olie op de poten, een paar keer inveren, er blijft dan soms zo’n viezige rand met wat vuil staan, deze wegvegen en klaar.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik heb nooit iets van schade gemerkt maar misschien heb je wel gelijk.
Vroeger deed ik dat zoals jij aangeeft, met die bekende vork deo.
Al met al, dit nat houden so-wie-so heel behoedzaam en niet te vaak doen.

Zeker met deze weersomstandigheden stelt het onderhoud geen ruk voor.
Dit is zo'n beetje mijn onderhoudsschema:
- na elke paar ritten: zachte kwast over de binnenpoten en dropper. Beetje afhankelijk van hoe smerig ze zijn.
- elke 150-250km ketting + tandwielen schoonmaken, eventueel ketting wisselen en smeren
- elke paar honderd km, op het gevoel: olie binnenpoten (waar we het nu over hebben)
- bij tubeless: elk kwartaal tubelessvloeistof checken en zo nodig bijvullen
- jaarlijks: naven servicen
- om de 1½ à 2 jaar; vork en demper servicen
- om de 5-6 jaar ander hok bouwen :D
Uitgaande van pakweg 2000-2500km/jaar en droog weer rijgedrag.

Vroeger, toen het nog weleens regende en ik niks had met trailrespect, zag dat schema er beduidend intensiever uit.
Toen poetste ik na die baggerritten op UH 1.0 ook veel vaker, lees 'eigenlijk na elke rit'.
Tegenwoordig is mijn motto dat je met al dat poetsen als schoonheidsbehandeling, meer kapot dan beter maakt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

ThijsE schreef: wo 27 mei 2020, 09:43 Smeer zelf de binnenpoten in met vorkolie en dan in/uitveren (zonder lucht in de demper) en weer schoonvegen.

Hoor/lees ook wel eens als tip om de fiets ondersteboven te plaatsen zodat de olie in de dustwiper loopt. Zelf nog nooit gedaan, dus geen idee of dit een waardevolle tip is...
Bij Fox wel in ieder geval. Als je de fiets even op het achterwiel houdt dan kan de olie richting de dustwiper lopen.
"This species has amused itself to death"
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

kan niet meer schreef: wo 27 mei 2020, 20:43 Bij Fox wel in ieder geval. Als je de fiets even op het achterwiel houdt dan kan de olie richting de dustwiper lopen.
:-q Thanks, heb een Fox en is een kleine moeite om het eens te testen.
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

ThijsE schreef: wo 27 mei 2020, 21:11
kan niet meer schreef: wo 27 mei 2020, 20:43 Bij Fox wel in ieder geval. Als je de fiets even op het achterwiel houdt dan kan de olie richting de dustwiper lopen.
:-q Thanks, heb een Fox en is een kleine moeite om het eens te testen.
Die tip kreeg ik ook van mijn LBS voor mijn RS vork.
Plaats reactie