Nieuwe mountainbike gekocht, maar.....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
paashaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 22:43
Mijn mountainbike: Giant Terrago XC29
Contacteer:

Hoi allemaal, ik heb misschien/waarschijnlijk een hele rare vraag (vragen), maar here go's :

Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe Giant Terrago XC29 gekocht.
Na een jaartje of 15 vond ik dat mijn Bottechia toch een keer aan vervanging toe was, en de laatste jaren gebruikte ik hem bijna alleen nog maar om naar het werk te fietsen.
In 15 jaar is er het een en ander veranderd kwam ik achter.... grotere, bredere banden, SPD (say what) pedalen, breder stuur, minder tandwielen.... :~
Affijn, na wat advies ingewonnen te hebben bij lokale MTB'ers (lees : (vage) kennissen) en een paar bezoekjes aan diverse fietswinkels, was de keuze gevallen op de Terrago, met single side SPD pedalen en 2 x 12 tandwielenset.
Inmiddels heb ik er weer een goeie 600 km opzitten met deze fiets.

Toch vind ik 1 ding vreemd :
Vooral in mul zand heb ik veel meer moeite de fiets onder controle te houden, als met m'n oude fiets......met als resultaat dat ik al een paar keer op m'n plaat ben gegaan (wennen aan SPD oke, maar dat zit er nu wel in)….
Uit voorzorg stop ik dus al bij een zandbakje, want ik heb al gemerkt als je nog kracht aan het zetten bent, en je komt abrupt tot stilstand, lig ik al voor ik m'n schoenen los geklikt hebt...
Ik heb ook het idee dat de nieuwe fiets wat zenuwachtiger reageerd op stuur bewegingen als mn oude MTB met het smallere stuur...

Ligt dit nu aan het bredere stuur, of misschien aan die grotere/bredere banden ?
Is mijn houding (gewichtsverdeling) misschien niet goed ?
Of slaat de alzheimer light nu al toe, lukte dat met m'n oude fiets ook al niet en verwacht ik nu teveel van m'n nieuwe fiets ??

Afbeelding
What separates the men from the boys, is just the size of their toys
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Mogelijk staan je banden op iets te hoge druk.
Je houding en lichaamsdynamiek kan ook zeker verschil maken.
Ik merk zelf dat mijn lichaamsdynamiek, na gewenning, echt anders (en beter neem ik aan :wink: ) is dan op mijn ouderwetse mtb.

Qua sturen is je nieuwe fiets met breder stuur, grotere wielen en bredere banden juist gemoedelijker.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Gemoedelijker betekent ook dat de reactie van de fiets anders is. Misschien iets minder snel correcties door kunnen voeren; ik zou zeggen klik uit voor stukjes mul en ga gevoel oefenen. Even een paar keer heen en weer en dan wat kleine dingen wijzigen.

Gewicht verder naar achteren, bandenspanning wat variëren, stuur strakker vast of juist niet, en probeer dan te letten op wat je fiets doet.

De basis in mul zand is volgens mij niet teveel lucht in de banden, gewicht achterop en het voorwiel zijn weg laten zoeken, niet te groot verzet maar wel goed rond trappen zodat het wiel steeds tractie houdt. En gang houden.
Gebruikersavatar
paashaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 22:43
Mijn mountainbike: Giant Terrago XC29
Contacteer:

Bedankt voor de tips !
Ik heb me gelijk even verdiept in diverse bandenspanning posts hier op het forum.
Zojuist maar een bandenspanningsmeter gekocht waarmee ik mn franse ventielen ook kan peilen.
En m'n lichaamshouding ga ik zeker mee experimenteren. :-q
What separates the men from the boys, is just the size of their toys
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Het zenuwachtig sturen komt niet door de bike.....je bent gewend aan kleinere wielen in combinatie met een lange stem :-{
De lengte van je oude stem zit nu in je bovenbuis van je nieuwe bike :-q dus je hebt nu een behoorlijke kortere stem :-q en daar zit nu het grote stuur geheim :lol: :wink:
Met de oude 26er (samen met die mega) lange stem, kon je tijdens het rijden kleine stuur bewegingen maken zonder dat de bike daar echt en of direct op reageerde.
Nu met deze nieuwe 29er (mooie strakke bike) :-q heb je hoogst waarschijnlijk de helft van de stem en dat wil zeggen, dat je bike vele malen direct stuurt dan dat je dus gewend bent :-{ en dat ook gelijk met de Grotere wielen dan voorheen :-D = alles bij elkaar genomen....even wennen :-q maar de spd's op de mountainbike is voor mij een not done :( ik zou dan ook eerst wachten met de spd's, tot je goed gewend bent aan deze nieuwe manier van rijden en veel rij plezier natuurlijk :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb ook gemerkt dat SPD's op de MTB mij nerveus maakten, wat resulteerde in krampachtig fietsen. Ik heb mijn flats weer teruggezet, waardoor ik veel ontspannender fiets.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als je al 15 jaar met flats gereden hebt waarom stap je dan nu opeens over op SPD?


En mul zand is natuurlijk ook heel sneaky. Gisteravond zelf ook nog een momentje gehad waarbij normaal gesproken nooit bij nadenk en nu onderuit ging. Dat lag niet aan mijn fiets maar aan de omstandigheden.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ik ben weer terug gegaan naar 27,5 wielmaat, vond 29 gewoon niet beter fietsen voor mij. IK fiets veel in het duin dus ben wel gewend aan zand en al zolang als ze bestaan met SPD......
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ineens problemen met mul zand komen waarschijnlijk door een Iets langere chainstay dan je gewend bent. Gewicht iets meer naar achteren bewegen op het zand. Dat had je jezelf op je vorige fiets ook aangeleerd en is na 15 jaar tweede natuur.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op de foto staat het zadel van je oude fiets bijna boven de achteras.
Op je nieuwe fiets zit je wat verder naar voren.
De gewichtverdeling is anders, daar moet he aan wennen.

En sommige voorbanden zijn lastiger in het zand, die happen plotseling bij het sturen (of bij stuurcorrecties).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Je SPD pedalen kun je afstellen en zet deze op minder vast, waardoor je sneller uit kunt klikken. Tevens is het goed om het in- en uitklikken van de pedalen te oefenen.

Nog een tip, bij los zand gewoon blijven door malen (trappen). Het lukt mij ook niet altijd maar zolang het wiel rond blijft gaan en je snelheid hebt kan deze zich niet graven. Tenzij de zandbak wel erg diep is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 29 mei 2020, 10:49 Op de foto staat het zadel van je oude fiets bijna boven de achteras.
Op je nieuwe fiets zit je wat verder naar voren.
De gewichtverdeling is anders, daar moet he aan wennen.

En sommige voorbanden zijn lastiger in het zand, die happen plotseling bij het sturen (of bij stuurcorrecties).
Tis gewoon de schuld van die 29" wielen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: vr 29 mei 2020, 01:11 Het zenuwachtig sturen komt niet door de bike.....je bent gewend aan kleinere wielen in combinatie met een lange stem :-{
De lengte van je oude stem zit nu in je bovenbuis van je nieuwe bike :-q dus je hebt nu een behoorlijke kortere stem :-q en daar zit nu het grote stuur geheim :lol: :wink:
Met de oude 26er (samen met die mega) lange stem, kon je tijdens het rijden kleine stuur bewegingen maken zonder dat de bike daar echt en of direct op reageerde.
Nu met deze nieuwe 29er (mooie strakke bike) :-q heb je hoogst waarschijnlijk de helft van de stem en dat wil zeggen, dat je bike vele malen direct stuurt dan dat je dus gewend bent :-{ en dat ook gelijk met de Grotere wielen dan voorheen :-D = alles bij elkaar genomen....even wennen :-q maar de spd's op de mountainbike is voor mij een not done :( ik zou dan ook eerst wachten met de spd's, tot je goed gewend bent aan deze nieuwe manier van rijden en veel rij plezier natuurlijk :-D :-q
Het slaat gelukkig weer helemaal nergens op.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het is nu ook wel extreem droog hè? Mogen we ook best meenemen denk ik.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

paashaas schreef: do 28 mei 2020, 22:07 Afbeelding
2 punten.

Ten eerste lijkt mij de fiets een maat te groot voor jou. Maar dat baseer ik op hoeveel je zadelpen er uit steekt. Ik zou een foto van jou op de fiets moeten zien.

Bij 26" was dat bijna juist beter - een maat te groot -, omdat dat wat rust bracht in de korter gebouwde fiets (kleinere wielen, steilere balhoofdhoek). Samen met wat TSTM al zegt ("je zit op je achterwiel"), brengt dat wel een bepaalde balans in de fiets.

Wat aan sluit op punt twee: een 29" stuur je heel anders. In plaats van aan je stuur te draaien moet je nu veel meer met je lichaam gaan werken. Je leunt de fiets veel meer in de bocht, je stuuruitslag zou juist kleiner moeten zijn.


Als je nu dus fanatiek aan je stuur gaat draaien, maar rechtop blijft zitten, dan wil je voorwiel eerder gaan schuiven. Tel daarbij op dat zacht zand sowieso tricky is en dan glij je wat sneller onderuit.

Dus pas je rijstijl wat aan. Druk de fiets iets meer een bocht in. Oefen op asfalt.

Daarnaast is die bandenspanning cruciaal. Ouderwets meer dan 2 bar in je banden gaat niet lukken. Een indicatie voor een 80 kg rijder is 1.5 bar. Dat zorgt voor bakken meer grip.



Die "te grote maat" zorgt ook voor een iets andere balans in de fiets. Schuif je zadel iets naar voren, dat geeft misschien verbetering. Of een iets kortere stuurpen. Je zit daardoor rechter op, geeft ook meer controle.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie