Welk voorblad op een MTB Trail

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

27,5 x 2,35. 2x10. Voorbladen 26-36, cassette 11-36.

Meeste rondjes: Vlaardingen, Bergschenhoek, dorst/cadettenkamp/vrachelen, oostvoorne en af en toe een tripje naar de oosterburen in de Eiffel 🙂
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Kijk nu kunnen we een beetje vergelijken. Al zitten hier grote regionale verschillen in. Een Spanjool een Limburger, UHR en regio Rotterdam als vergelijk....

Nu mijn eigen verzetten. Alles nog 26" :tong XC fiets 28-42t met een cassette van 11-36t 10sp. Trail fiets 24-38t 11-36t 10sp, Enduro 30t 11-42t 11sp en de Gravelracer 30-44t 11-32t 11sp. Die worden allemaal naar doel gebruikt hier in Wallonië.

Om antwoord te geven op de topic starter die waarschijnlijk met een dubbel rijd. Je ziet dat P@trick zijn 2X gebruikt als een 1X met als extra een klim tandwiel. Dan klopt zijn verhaal wel wat hij aangeeft dat hij alleen klimt met het kleine blad. Ikzelf gebruik mijn verzetten meer als een racer vlak en bergaf 42. Bij vlak, modder en klimmen rij ik op de 28t Ik rij bewust met een groter blad voor zodat ik op het vlakke kan herstellen met een lager been tempo.

Nu is het nog afwachten op welke verhouding de topic starter rijd om een antwoord op zijn vraag te geven.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Real Epic '89 schreef: do 11 juni 2020, 12:22 Je ziet dat P@trick zijn 2X gebruikt als een 1X met als extra een klim tandwiel. Dan klopt zijn verhaal wel wat hij aangeeft dat hij alleen klimt met het kleine blad.
P@trick kan dan wel zijn kleinste blad alleen als klimverzet gebruiken, dat betekent nog niet dat elke mountainbiker met diezelfde verhouding dat blad zo gebruikt. Dat is puur persoonlijk.
Real Epic '89 schreef: do 11 juni 2020, 12:22 Ikzelf gebruik mijn verzetten meer als een racer vlak en bergaf 42. Bij vlak, modder en klimmen rij ik op de 28t Ik rij bewust met een groter blad voor zodat ik op het vlakke kan herstellen met een lager been tempo.


Welke gebruik je nu dan op het vlakke? De 28 of 42? :tong
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Dice Oldskool schreef: do 11 juni 2020, 12:50
Real Epic '89 schreef: do 11 juni 2020, 12:22 Je ziet dat P@trick zijn 2X gebruikt als een 1X met als extra een klim tandwiel. Dan klopt zijn verhaal wel wat hij aangeeft dat hij alleen klimt met het kleine blad.
P@trick kan dan wel zijn kleinste blad alleen als klimverzet gebruiken, dat betekent nog niet dat elke mountainbiker met diezelfde verhouding dat blad zo gebruikt. Dat is puur persoonlijk.
Klopt, dat is idd zeer persoonlijk. Maar een fietsenmaker die adviseert om het hele bos door te crossen op het kleinste blad...

Het is wel de manier om snel wat kilo’s kwijt te raken :tong
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

P@trick schreef: do 11 juni 2020, 13:17
Dice Oldskool schreef: do 11 juni 2020, 12:50
P@trick kan dan wel zijn kleinste blad alleen als klimverzet gebruiken, dat betekent nog niet dat elke mountainbiker met diezelfde verhouding dat blad zo gebruikt. Dat is puur persoonlijk.
Klopt, dat is idd zeer persoonlijk. Maar een fietsenmaker die adviseert om het hele bos door te crossen op het kleinste blad...

Het is wel de manier om snel wat kilo’s kwijt te raken :tong
Je bedoelt grammen staal van je kleinste kransjes en ketting? Veel mensen gaan niet harder trappen van kleine verhoudingen, maar langzamer fietsen.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ak-77 schreef: do 11 juni 2020, 15:05
P@trick schreef: do 11 juni 2020, 13:17

Klopt, dat is idd zeer persoonlijk. Maar een fietsenmaker die adviseert om het hele bos door te crossen op het kleinste blad...

Het is wel de manier om snel wat kilo’s kwijt te raken :tong
Je bedoelt grammen staal van je kleinste kransjes en ketting? Veel mensen gaan niet harder trappen van kleine verhoudingen, maar langzamer fietsen.

Precies dat dus. Zeg maar de niet-Strava-ridders waartoe ik ook behoor. :-q
Plaats reactie