Maat van mountainbike / pijn in onderrug

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je kunt ook een stuurpen van 1 (of 2) cm langer nog proberen, dan lijkt je fiets wat groter qua zit. Proberen?
Lenen bij je LBS? Die zal wel begrip hebben als je eea uitlegt?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

ik kan uit ervaring zeggen dat bij de de horizontale positie van het zadel mm's grote verschillen kunnen maken. En ook het zadel wat naar voren of achteren dan wel een kortere of langer stuurpen kan veel doen. Ik heb nog verschillende maten stuurpennen liggen die je mag proberen als je wil. Als je woonplaats in je forumnaam is 'verstopt 'dan wonen we vlak bij elkaar.
''Only dead fish go with the flow''
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Wat misschien ook kan schelen , is iets bredere banden monteren en op wat lagere druk gaan rijden.
—Cube reaction TM Pro—
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als je de voorkant teveel omhoog gaat brengen wordt de gewichtsverdeling er ook niet beter op. Je zou ook nog kunnen kijken naar het zadel zelf. Mogelijk forceert het zadel je bekken in een stand die tot rugpijn leidt. In principe mag je verwachten dat het zadel qua vorm en breedte past bij de zithouding waarvoor de fiets ontworpen is. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen altijd goed uitpakt. Vraag je winkel of ze testzadels hebben die je eens goed kunt uitproberen.

Ander ding wat al genoemd werd: de voor-/achter verstelling van het zadel. Het kan ook komen doordat je je beenspieren ineens anders bent gaan belasten door een nieuwe zitpositie. Heb je de exacte hoogte overgenomen van je vorige fiets?

Ik heb ook problemen gehad met zeurende lage rugpijn en bij mij was het verdwenen sinds ik op een langere fiets ben gaan rijden (en met een breder stuur).
Laatst gewijzigd door Oli4k op vr 19 juni 2020, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Langere stuurpen kan ook al wat helpen zodat je niet te gedrongen op de fiets zit maar een meer gestrekte rug.

Ik ken het probleem.
Op mijn oude fiets (nu weer huidige) kon ik ritten van 100km rijden zonder rugpijn.
Toen ik een nieuwe fiets kocht kreeg ik na 20min al pijn in mijn onderrug.
Even afstappen en de rug losgooien en ik kon weer een half uur verder fietsen.

Ben toen veel met de afstelling bezig geweest, stuurpen omhoog, langere pen, vork omhoog, hielp allemaal wel iets maar niet helemaal.
Heb zelfs foto's van beide fietsen gemaakt en de foto's over elkaar heen gelegd, leek exact gelijk.
Toch als ik van de nieuwe fiets op de oude stapte merkte ik dat er iets anders was, waarschijnlijk toch de nog steeds iets diepere zit.

Omdat er teveel factoren waren, de zadels waren ook niet identiek, heb ik de fiets maar weer ingeruild.

Het kan echt van alles zijn, en omdat je je oude fiets niet meer hebt, kun je ook niet meer vergelijken.
Sterkte in ieder geval, hoop dat je het snel oplost :-q
murphsy
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 23 september 2014, 14:29

Onderrugpijn, gadver. Dat is té herkenbaar.

Mijn wielrenfiets heeft daardoor een omgekeerde stuurpen :roll:

Wat mijn rug echt het meeste helpt is tweemaal per week 20 minuutjes yoga. Daarvoor gebruik ik een app, Downdog, die me precies verteld wat ik moet doen. Het heeft me in een paar maanden behoorlijk flexibeler gemaakt, en mijn rugpijn is niet meer teruggekomen. Inmiddels gebruik ik de app meer dan een jaar en bevalt het nog steeds goed.
Wesley Gemert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 29 december 2019, 00:24

Dank voor alle reacties!
Als ik het zo zie is er niet een specifieke oplossing maar is het gewoon zoeken naar de juiste afstelling.

Het voorover kantelen van het zadel heeft helaas niet geholpen.
Heb ondertussen wel een fiets geprobeerd van een vriend waarop ik minder diep zit en dat fietst een stuk aangenamer.
Zet ik zijn fiets naast de mijne dan is het stuur net wat hoger dus ik denk dat ik de oplossing toch in die hoek moet zoeken.
Plaats reactie