Op zoek naar een nieuwe buitenband

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
GBSS02
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 7 mei 2020, 20:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction TM 19

Ik ben een beginnende mountainbiker en ik rij op mijn eerste trail fiets,
maar ik kom er nu dus achter dat ik mijn banden eigenlijk niet fijn vind. Ik heb 27,5+ en 2,6 breed. Met grote knobs.
Ik zou graag iets rijden met kleinere knobs, zodat ik beter grip heb en mijn snelheid makkelijker vast kan houden.

Nou heb ik geen idee hoe ik een nieuwe band uitzoek..

Kan ik ook een 2,35 breed band op mijn velg zetten? Zoiets als dit? Of moet ik perse een 2,6 breed kopen? https://hollandbikeshop.com/fietsbanden ... rt-672919/

En nog een andere vraag, wat is eigenlijk het verschil tussen een 27,5 en een 27,5+ velg? En maakt dat nog uit als ik een band uitzoek? :tong
Say yes to new adventures, some things in life only happen once
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Je hebt gelijk. Die banden van de Reaction TM zijn totaal overkill voor Nederland. Goede soepele banden schelen heel erg veel. Een Smart Sam is dan niet wat je zoekt. Die heeft niet veel knobs, maar is ook keihard. Bezuinig niet op banden, op snelheid is er niets wat meer effect gaat hebben dan de juiste banden.

Die fiets wordt iets lager met 2,35". Hij is ontworpen voor 2,6 en 2,8". Dat gezegd hebbende, het zal gewoon gaan, je raakt misschien iets eerder met je pedalen de grond maar dat doe je met een fully ook.

Ik zou je Wolfpack Speed achter en Race voor in 27,5x2.4" of Vittoria Mezcal achter een Barzo voor in 27,5x2.6" aanbevelen. Die wolfpacks heb ik geen ervaring mee maar werkelijk iedereen is tevreden. Hetzelfde geldt een beetje voor de Vittoria's en die zijn er in 2.6".

https://www.bike-discount.de/en/buy/vit ... rid=951735
https://www.bike-discount.de/en/buy/vit ... rid=871293

Hops!
Laatst gewijzigd door Makkelijk op do 11 juni 2020, 14:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Dan lijkt mij enigszins dat je de verkeerde hebt aangeschaft, je bent op zoek naar snelheid en koopt dan een 27,5+.
Deze is meer bedoeld met speelsheid in het achterhoofd.

Zoals ik de specs bekijk van de 2020 versie:
https://www.cube.eu/2020/bikes/mountain ... lack-2020/
Heeft deze velgen met 35mm interne breedte en Kenda El Capo, 2.6 banden.
Wellicht dat anderen wat meer kunnen vertellen welke banden hier op passen die meer "snelheid" leveren.
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Hier ook een reaction , de TM pro versie .

Ik ben overgestapt naar vittoria , vooraan een barzo en achter een mezcal gewoon in de maat 27,5 2.6 , scheelt dag en nacht ,voor nu is het prima , misschien in de winter achter ook een barzo .

Maar het blijft iets meer moeite kosten om op snelheid te blijven dan een 29er , maar het is een heerlijk speels fietsje waar bij snelheid niet het belangrijkste moet zijn
—Cube reaction TM Pro—
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Idd barzo/mezcal voor nog een beetje comfort of een 2,3 xc/trail combi (ik had butcher en slaughter geloof ik) voor iets meer snelheid. Volbloed xc zal het niet worden maar prima mee te rijden (en te xc voor mij :lol: ).

En de vittorias zijn mee naar mijn ragley!
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Maxxis Ikon heeft een fijn profiel.
habebat vehentem
GBSS02
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 7 mei 2020, 20:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction TM 19

Dank jullie wel voor het advies :)

Makkelijk wat bedoel je met dit? Hoe weet ik of een band soepel is of hard?
- " Goede soepele banden schelen heel erg veel. Een Smart Sam is dan niet wat je zoekt. Die heeft niet veel knobs, maar is ook keihard"

Ik heb deze fiets inderdaad gekocht voor z'n speelsheid en niet de snelheid, :tong
Die Barzo en Mezcal zien er wel nice uit, die Mezcal achter en Barzo voor zit nog een logica in ofzo?
Say yes to new adventures, some things in life only happen once
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Over t algemeen heb je liever wat meer grip aan de voorkant en een wat snellere band aan de achterkant , Vandaar de barzo voor en de mezcal achter.

Nu denk ik wel dat bij modderig terrein de mezcal ook wat sneller dicht loopt , dus misschien is het dan verstandig ook een band met wat meer grip achter te doen.
—Cube reaction TM Pro—
GBSS02
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 7 mei 2020, 20:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction TM 19

Oke, haha, klinkt logisch
Ik heb inmiddels de barzo gekocht, en ga die op mijn achterwiel doen
Say yes to new adventures, some things in life only happen once
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

al die banden.. je krijgt er een band mee!
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie