Eerste MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Michael81
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 15:18

Beste allemaal,

Ik ben Michael en ben aardig sportief en wil nu gaan mountainbiken. Onlangs ben ik bij fietsenwinkel geweest en zij hebben nog maar twee modellen staan waar ik op pas (1,73 m en 64 kg). Er schijnt een run op mountainbikes geweest te zijn en de fabrieken waren gesloten. Er is nu dus schaarste.

Ik kan kiezen uit:
https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... ange-2020/
te koop voor 1300 euro. Kleur: black orange, 17 inch.

of

https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... i-carbon-5
Deze kost normaal 2000 maar kan ik kopen voor 1800 euro. Kleur taxi-geel, maar M.

De Cannondale is van carbon. Volgens de verkopen is dit lichter en het rijcomfort vele malen prettiger, sportiever frame en betere onderdelen.
De Cube is van aluminium. Qua gewicht verschilt het maar weinig.

Ik houd wel van goede spullen en wil een tijdje met de fiets vooruit kunnen. Maar hoeveel blijer wordt ik van de Cannondale die toch 500 euro duurder is? Qua uiterlijk spreekt de Cube mij meer aan.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Groeten, Michael
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De vork van de cannondale is inderdaad beter, echter, de cube heeft de GX groep en die is weer beter dan de NX van de cannondale.
Ik zou zeggen proberen, waar je je goed op voelt, die neem je.
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Michael81 schreef: vr 12 juni 2020, 15:30 De Cannondale is van carbon. Volgens de verkopen is dit lichter en het rijcomfort vele malen prettiger, sportiever frame en betere onderdelen.
De Cube is van aluminium. Qua gewicht verschilt het maar weinig.

Ik houd wel van goede spullen en wil een tijdje met de fiets vooruit kunnen. Maar hoeveel blijer wordt ik van de Cannondale die toch 500 euro duurder is? Qua uiterlijk spreekt de Cube mij meer aan.
De fietsen zitten in andere prijsklassen, dus verschillen zijn er zeker. De vraag is of jij als beginner deze verschillen zult merken. Ik denk van niet. Met uitzondering natuurlijk van het prijsverschil. De Cube is een prima fiets waar je je ook als gevorderde mtb-er niet voor hoeft te schamen. De afmontage is meer dan prima voor normaal gebruik. Daar kan je de eerste jaren zonder problemen mee vooruit. De zithouding op de Cube is sportief, maar niet extreem. En dat is precies waar de meesten van ons de voorkeur aan geven.

De Cannondale is veel meer wedstrijdgericht. Je maakt natuurlijk wel meer de blits met een Lefty vork en de opvallende gele kleur. Maar je moet maar net van geel houden. De opmerking van de FM dat het rijcomfort van dit carbonframe "vele malen prettiger" is dan dat van de Cube zou ik met een grote schep zout nemen. Ik denk dat je weinig tot geen verschil zult merken qua comfort en de diepe zit kan je nog weleens tegenvallen.

Kortom: ik adviseer je om beide fietsen in ieder geval even te proberen en als je de Cube even fijn of zelfs fijner vindt rijden dan de Cannondale kies je voor de Kubus. Je vindt 'm sowieso al mooier én je houdt mooi 500 Euries in de zak. Daar kan je je fiets mee aankleden én jezelf een flitsende outfit cadeau doen! :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

EmTeeBee schreef: vr 12 juni 2020, 16:49Je maakt natuurlijk wel meer de blits met een Lefty vork ......
Daar zijn de meningen over verdeeld. :roll:

Wel jammer dat je tegenwoordig niets te kiezen hebt.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

EmTeeBee schreef: vr 12 juni 2020, 16:49 De Cannondale is veel meer wedstrijdgericht. Je maakt natuurlijk wel meer de blits met een Lefty vork en de opvallende gele kleur. Maar je moet maar net van geel houden. De opmerking van de FM dat het rijcomfort van dit carbonframe "vele malen prettiger" is dan dat van de Cube zou ik met een grote schep zout nemen. Ik denk dat je weinig tot geen verschil zult merken qua comfort en de diepe zit kan je nog weleens tegenvallen.

Kortom: ik adviseer je om beide fietsen in ieder geval even te proberen en als je de Cube even fijn of zelfs fijner vindt rijden dan de Cannondale kies je voor de Kubus. Je vindt 'm sowieso al mooier én je houdt mooi 500 Euries in de zak. Daar kan je je fiets mee aankleden én jezelf een flitsende outfit cadeau doen! :-q
Sinds wanneer is een RS reba een lefty?
Blijft wel het feit dat een reba een betere vork is dan de judy silver. Voor een beginner zal het verschil nauwelijks merkbaar zijn.
Voor de rest er mee eens.
Michael81
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 15:18

Super bedankt allemaal! Ik ga eens proefrijden op de fietsen, maar ik denk dat het de Cube gaat worden.
Leuk dat er nog forums zijn die echt actief zijn!

Groeten, Michael
Michael81
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 15:18

De Cube bleek helaas verkocht te zijn. Het is dus de FSI 5 geworden. Ik moet nu nog even wachten totdat deze rijklaar is gemaakt. Heb allemaal mooie kleding gekocht. Heb e veel zin in!
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Michael81 schreef: za 18 juli 2020, 08:17 De Cube bleek helaas verkocht te zijn. Het is dus de FSI 5 geworden. Ik moet nu nog even wachten totdat deze rijklaar is gemaakt. Heb allemaal mooie kleding gekocht. Heb e veel zin in!
Ook een mooie helm :wink: veel plezier ermee :-q
Plaats reactie