Bulls Copperhead 3 - Shimano XT

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Je weet nooit of je een goede koop doet. Je kan zo veel mogelijk uitsluiten maar uiteindelijk telt geluk ook voor een factor mee.

Als je te veel twijfels hebt, leeftijd, prijs en voorvork is deze fietst buiten de maat om mogelijk niet de fiets die je zoekt. Jammer maar helaas.

Verder zoeken of toch stiekem naar nieuw kijken. Succes :-q

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

€ 475,- komt in de buurt van wat hij voor een beginner waard kan zijn als startersfiets in heel goeie staat.
In goeie staat betekent in deze voorlopig geen kosten vervangende onderdelen of servicebeurten.
Als je voor dat geld een jongere 29-er zoekt dan heb je veel kans dat die in minder goeie staat is.
Dat inzakken van de vork kan duiden op een lek maar ook op een ongelukkige verhouding tussen de druk in pos en neg luchtkamer.
Als je de negatieve te hard oppompt wordt de binnenpoot van de vork ahw naar beneden in je vork gedrukt.
Alsof hij belast wordt.
Je kunt dat testen door de pos kamer precies zo hard op te pompen tot je in onbelaste toestand net de maximale veerweg krijgt.
Dat laat je een goeie week zo staan.
Zakt hij weer in dan is er een lek.
Nog steeds 100%, grote kans dat er geen lek is.
Maar hoe ga je dat doen bij een fiets van iemand die hem graag aan jou wil verpatsen.
Qua Patet Orbis
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan een centimeter meenemen en kijken of de vork (onbelast)10 cm blank metaal heeft. Het is een 100 mm vork. Als dat minder is klopt het niet helemaal. Je kan vervolgens ook op de pedalen gaan staan en je metgezel kan dan even kijken hoe ver de vork inzakt. Dat moet de vork zo een 2 a 2,5 cm inzakken. Als dat niet zo is, wat zou kunnen als de verkoper een heel ander gewicht is dan jou, kan je vragen of deze hem op je gewicht kan aanpassen. Als dat kan, heb je weer een stuk vertrouwen dat het oké zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Altijd lastig, iemand die in de markt is voor een 2e hands, is bijna nooit in staat dit allemaal te beoordelen.
Het blijft dus een gok.

Met jouw lengte is een fiets met 26" wielen mogelijk beter in verhouding.
Tegelijk is het een indicatie dat het om een ouderwetse fiets gaat.
Maar "vroeger" reden we allemaal met plezier op onze ouderwetse fietsen.
Dus...

Begin over die vork en probeer nog zoveel mogelijk vd prijs af te krijgen. De fiets staat al 3 weken te koop, met wat geluk kan er nog wel wat van de prijs af.
Als de vork echt niet 100% is, calculeer dan een servicebeurt in, of laat de fiets staan.
En let op de binnenpoten vd vork. Bij krassen of slijtage niet doen!
De rest vd onderdelen zijn tegen lagere prijs te vervangen of te upgraden, dus het risico op dat gebied is kleiner.

Kijk ook het frame na op deuken en scheuren (meestal zichtbaar als een "kras" langs de lasnaad)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Was ongeveer 1000,- nieuw.
Per jaar 30% eraf eerste 3 jaar.
‘Ouderwetse 26” ‘ wat is uitgefaseerd (maar wel prima is bij 1,61m!).
Goede afmontage, mits niets versleten en geen vorkonderhoud vereist:

Rationeel max 400,-, mits in prima staat (vork!), zou ik zeggen.
En in de huidige markt... wat je er extra voor over hebt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Britt1998
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 26 juni 2020, 09:10

Ha iedereen,

Paar maand later, maar goed. :-D Ik wou iedereen nogmaals bedanken voor alle reacties! Heb er echt wat aan gehad. :) Ondertussen al een paar maandjes een mountainbike in bezit en al veel plezier mee beleefd. Vaak zijn het wel ritjes alleen, dus ik zal dit weekend eens een oproepje plaatsen en kijken of er iemand is die het leuk vindt om samen te rijden. We gaan het zien. :-q

Groet,
Britt
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Leuk :-q

Maar is het de bulls geworden?
Plaats reactie