Wendbaarheid MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
SaschaNL
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 1 juli 2020, 19:34

Hoi allemaal. Ik ben nieuw en beginner mtb.
Graag wil ik horen of het aan mijn 29er ligt of aan mijn skills. Al een paar keer op mbt single route geweest maar op bochten ga ik er onderuit. Niet elke bocht gelukkig. Mijn fiets is niet echt wendbaar en snel door de bocht ga ik er dwars door. Gelukkig remmen doen het goed 8) maar toch is het niet echt leuk zo. Alvast bedankt :-D
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

"Dat je kunt fietsen betekent nog niet dat je kunt mountainbiken".

Een harde uitspraak die niet hard bedoeld is, maar wel bedoeld is beginnende mtb-ers aan het denken te zetten en ze te stimuleren een clinic te volgen. De belangrijkste leerpunten en adviezen leer je in een halve dag.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Bert geeft het inderdaad al aan, meestal is het je techniek en zeker als ik het zo lees dat het vaker is voorgekomen. Een enkele keer kan ons allemaal overkomen wanneer we het uiterste opzoeken. Maar constant onderuit gaan is niet de bedoeling nee.

Daarbij kan het eventueel versterkt worden door verkeerde banden. Misschien zit je niet lekker of goed op je fiets waardoor de controle ook minder is.

Wat voor 29er is het en welke banden zitten erop.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Vallen betekent wel dat je je grenzen opzoekt en niet bang bent eroverheen te gaan. Ga zo door! Daar leer je alleen maar van.
De eerste tochten viel ik minstens 1x, veel lezen en kijken, en veel doen, daar wordt het beter van.

Uiteraard maakt je fiets ook uit, de vering, de banden. Wat heb je nu voor fiets?
Geen gezeik, mountainbike!
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Er is online veel te vinden over techniek en skills, mocht je je willen verdiepen dan is dit boek wel een aanrader om mee te starten:
https://www.bikeskills.nl

Wordt goed uitgelegd en bevat veel foto’s.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Deel eens een foto van je fiets, dat maakt het makkelijker om te zeggen of het daar aan ligt of aan je techniek. Misschien rij je op semi-slicks of totaal versleten profiel. Of met 4 bar in je banden. Weten wij veel. Werkt alles naar behoren? Is de voorvork goed ingesteld?

Sowieso kan het leuk zijn om video’s te kijken met technische tips. Skills with Phil bijvoorbeeld, how-to’s van GMBN (voorkeur voor die met Blake) vind ik altijd leerzaam en de serie van Kyle & April Ride MTB is ook leuk maar iets meer voor gevorderden. Zij slaan de bochten over en gaan gelijk door naar de manuals en drops.

De topic titel zegt wendbaarheid. Dat heeft vooral te maken met hoe je je bovenlichaam gebruikt en hoe je je gewicht kunt verplaatsen. Er wordt weleens gesproken over de ‘attack position’. Armen gebogen, ellebogen omhoog, gezicht recht vooruit, kin loodrecht boven de stuurpen, rug recht en sturen met de heupen buiten de middellijn van je fiets. Wat ook nog kan helpen is sturen zoals je leert met motorrijden: de kant waar je heen wilt van je af drukken. Je duwt de fiets dan automatisch vlak en gebruikt de zijnoppen en (als je dat hebt) het zachtere rubber aan de zijkant van de band voor grip. Laatste tip: rem voor de bocht. Nooit in de bocht.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Er valt ook online veel te leren over how to... kijk bijvoorbeeld de filmpjes van GMBN eens op youtube, hier valt heel veel van te leren.

Wat ik daar bijvoorbeeld van heb geleerd, is de houding die je hebt op je fiets en de bandenspanning

Als jou banden te hard zijn opgepompt heb je minder grip in de bochten evenals hoe je op je fiets zit in de bochten.

Het feit dat je op een 29-er rijd hoeft hierbij niet van invloed te zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een ding is zeker, het ligt iig niet aan dat je op een 29er rijdt...
Een groter wiel (band) heeft meer contactoppervlak met de grond, en daarom meer grip dan een identieke 26er setup.

Er zullen dus andere factoren in het spel zijn ;-)
Aan de materiaalkant kun je vooral denken aan banden met voldoende profiel, niet te hard opgepompt. Of misschien heb je een veel te grote fiets? Dat maakt het lastig om met je gewicht over de fiets te bewegen om je zwaartepunt op de goede plek te houden.

Maar als dat in orde is, is de kans dat je het bij jezelf moet zoeken eerlijk gezegd wel groter. Check eens wat rijtechniek video's op youtube, met name over bochtentechniek, en vergelijk dat met wat je zelf doet (of niet doet). Je zult zien dat ze allemaal als speerpunt hebben: kijk waar je heen wilt! Dat icm de juiste houding is de basis van bijna alles wat je op een mtb kunt doen.

Een goede (beginners)clinic is helemaal top, daar leer je veel in korte tijd waar je vervolgens verder mee kunt.
Bovendien zijn dat doorgaans ook leuke dagen, dus plezier en wat leren gecombineerd, wat wil je nog meer ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Naast een passende goed uitgeruste en afgestelde fiets is techniek idd ook een dingetje.

Een forumlid zij eens over de nieuwe MTB route in Ede "De radius van de kombochten is gewoon te klein voor de lengte van mijn fiets, daar gaat de rijrichting niet mee helpen (we zijn ze vanaf de ene kant makkelijker inderdaad)." Terwijl de ontwerper Patrick Jansen toch best wel weet wat hij doet.

Onlangs aan beginners een clinic gegeven, en die vonden na de clinic van een half dagje de "kinderroute" in Ede opeens veel gemakkelijker en hadden ze ook verbazend snel het rondje afgelegd. Maar het belangrijkste: ze kregen er steeds meer plezier in!

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Geometrie icm banden en keuze stuur en stuurpen heeft zeker te maken met de wendbaarheid van de fiets, maar ik ga er vanuit dat je gewoon op een normale mtb rijdt, en niet op een competition trials bike, oid ;)

Begin eens gewoon op straat of op een open vlakte, en ga dan eens oefenen met bochten. Het helpt om voor een paar euro een paar oranje pionnen bij de action aan te schaffen om een bocht te maken, maar je kunt ook gewoon in gedachten een bocht maken.
Als je nog niet van je zadel afgekomen bent, ga dan eens op je pedalen staan en probeer je gewicht heen en weer te bewegen over je fiets (links en rechts) als je een bocht instuurt. Je zult dan ook het verschil gaan merken.

In de basis is het zo, dat jouw fiets slechts een klein deel weegt van je lichaam, en als je je lichaam dus een bepaalde kant uit stuurt, dan zal de fiets vanzelf volgen ;)
Plaats reactie