Zoveelste starten met MTB :-P

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

Ja, het zoveelste starten met MTB.

Al een tijdje dit forum aan het doorpluizen als stille anoniem, maar wordt nu wel eens tijd om lid te worden en me er toch maar in te vermengen.
Maart kleine intro, wel zo netjes, Ben 33 kom uit omgeving Ridderkerk en al een tijdje terug de start gemaakt om te gaan MTB. Een aantal vrienden doen gezellig mee of hebben al een fiets staan dus ben in de eind fase van oriënteren qua fiets aankoop.

Wat wil ik doen:
Ik vindt trails (uitdaging) het leukste om te doen. Leuke XC tour door het bos is zeker gezellig met elkaar maar hou wel van wat uitdaging dus mijn gevoel gaat meer richting trails, wat jumpjes hoewel ik geen daredevil ben,...maar ik zoek wel graag het limiet op. Nu is dat in NL wat beperkter, maar ben met mijn andere hobby's wel gewend om dagje of weekend buitenland te doen dus ik hou ik ook rekening mee qua materiaal keuze.

Onderzoek:
Ga je hardtail of fully...... je portemonnee zegt ja goedkoper en makkelijk beginnen. Maar mijn ervaring vanuit mijn andere hobby's is ook moment dat de learning curve te pakken hebt ga je al snel meer willen. Goed materiaal is het halve werk, zeker als het thuis met jonge kids al druk genoeg is ga ik niet met een opknappertje beginnen.

Qua hardrails vindt ik het lastig om iets te vinden wat zich heel duidelijk profileert in en trails. Ja de Cube Reaction TM en NukeProof Scout 290. Bij een aantal lokale fiets zaken geweest die cube verkopen en daar ook wat leuke prijsjes gekregen voor 2019 varianten van de reaction sl en varianten. Maar dat zijn qua hoe ik de spes lees en fiets ervaar meer XC fietsen (niks mis mee,) maar de variaties trail based ook van andere merken is soms lastig of beperkter (dan nog maar niet te spreken 2e hands dan wel nieuw).

Ja de Fully,....
Mijn hart is eigenlijk al direct gestolen door de STEREO 120 HPCTM 29 (grijs oranje). Wauw.!!!
Maar die prijs ja oef doet even pijn. Ik leun dan ook op 2 gedachtes bij deze klasse qua fiets. Ga gewoon eerst op een hardtail beginnen en 2e is maar deze fiets kan ik wel in doorgroeien. Uiteraard zijn er verschillende tegenhangers in deze prijs klasse, maar kom qua reviews en ervaringen wel uit dat deze cube aardig strak is afgemonteerd. Zit uiteraard opties tot verbeteren in, als je de verschillende reviews leest maar dat is voor mij in de opstart nog zeker niet aan de orde.


Wat denken jullie, loop ik te hard van stapel.
Voordeel is wel budget is rekbaar, vorige hobby was ook aardig prijzig maar wel waarde vast dus als laatste materiaal verkocht is zou het budget technisch allemaal wel kunnen. Alleen nog de vraag wat is wijsheid.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Mooie fiets, maar cube kennende zijn de fietsen compact gebouwd en dat moet passen bij je lichaam.

Ik zou ook nog even bij meer merken kijken. Voor wat minder geld kun je ook bij Canyon, Radon ed kijken. Tenzij je graag de service van een lbs wil benutten...

Wel opmerkelijk dat je 3k uit geeft en er maar een NX shifter en zelfs een SX ketting is gemonteerd. Dit is eenvoudig aan te passen maar toch.
Of de wielset tegen wat ruiger werk kan vraag ik me af. Ik heb zelf geen goede ervaringen met Fulcrum....
Canyon Neuron CF9 2022
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Als ik naar mezelf kijk ik kom uit de zelfde omgeving alle parcoursen in de buurt van Ridderkerk volstaat een hard tail prima, de keuze zou bij mij er vanaf hangen of je vaak wat verder weg gaat fietsen of niet.
En ook als je een butget hebt dan is mijn mening dat je met een fully vaak een veel zwaardere fiets koopt en ik fiets liever op een zo licht mogelijke fiets ben je veel wendbaarder en klim je makkelijker
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Ik zou voor geen goud meer op een ht willen. Mijn fully is niet de lichste maar met 11.6 kg mooi op gewicht.
Canyon Neuron CF9 2022
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

thijsgillijns schreef: wo 15 juli 2020, 21:59 Ik zou voor geen goud meer op een ht willen. Mijn fully is niet de lichste maar met 11.6 kg mooi op gewicht.
dit is denk ik de uitdaging :D ik heb een fully gehad een keer mee gefiets toen een achterdemper met lock out gekocht nog 2 keer mee gefietst toen snel verkocht en weer terug op de ht :bier:
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Wellicht dat de Canyon Neuron voldoet aan jou eisen. Check even op YouTube GMBN.
GMBN heeft een vergelijk gemaakt tussen de Canyon Neuron en de Nukeproof reactor waar de verschillen erg goed worden uitgelegd.

Is het budget nog wat rekbaarder dan koop je voor iets meer dan 3k een fully met een carbon frame met een XT/SLX afmontage. Ook is deze fiets er in Alu frame met ongeveer dezelfde spec’s dan zit je net boven de 2k. Voordeel van Canyon is dat ze direct leveren en dus een zeer scherpe prijs kwaliteit verhouding geven.

Succes met deze keuze
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In dezelfde categorie als de Cube Reaction TM heb je de Kona Honzo of bijj On One de Scandal (aluminium) of Big Dog (staal). Een hardtail vraagt wat minder onderhoud. De vraag is of je als beginner het niet beter leert op een HT, want dan moet je wel met je benen werken, dan op een fully, waar je sneller (niet overal) wegkomt met lui rijden. Ik vermoed dat hier verschillende meningen over zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die Stereo is een uitstekende keus. Zelfde categorie als een Canyon Neuron. Voor een bike van de LBS relatief erg goede prijs-kwaliteit afmontage verhouding, licht. Tik sportiever bergop dan de Neuron. Beiden passen bij de rij-eigenschappen die je wenst.
Wat is je lengte en gewicht, welke maat heb je nodig?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Hardtail vs fully.... Dit is echt persoonlijke keuze.

RIjd je veel technische stukken. Dan is dropper een optie.
Kies voor de fiets waar jij je prettig op voelt. Belangrijk is dat frame maat klopt en je er prettig op zit/fietst. Afmontage kun je achteraf altijd nog upgraden als je wenst.
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Een heleboel hangt er vanaf wat je bereidt bent neer te tellen voor de fiets.
Ik zie niet direct een belemmering met een HT.
Met een HT van tussen de €1000 en de €2000 kun je jaren vooruit. In tegenstelling tot 1 van rond de €500, daar loop je al snel tegen een limiet aan.
Je hebt al een aantal HT voorstellen gekregen. Kijk daar naar.
Een grand canyon wordt ook met vorken van 120mm travel aangeboden.
Heb je al eens gereden op een MTB en zo ja wat voor 1 en wat vond je er van?
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Cube reaction Tm, heerlijk fietsje , maar voor rond de 1500 is er genoeg te koop waarbij fun voor snelheid gaat , denk dat je op een ht misschien wel meer plezier beleeft als op een fully
—Cube reaction TM Pro—
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ja, maar wat Aurelius zegt over die Cube Stereo is ook waar; zeker als die je hart veroverd heeft, is het zeker geen verkeerde keuze. Daar ga je een hoop plezier mee beleven. Volgens mij zit daar ook al een dropper op.
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

Dank allen tot de reacties tot zover, probeer bij te blijven qua reacties er komen weer nieuwe opties uit die ik moet onderzoeken.

Hoe langer ik blijf kijken hoe gekker je soms wordt door de keuze en de vele specs.
Daarnaast kijk ik ook naar wat er beschikbaar is en nog beetje in de buurt het is, niet leading maar wel zo makkelijk als er wat is of je toch een garante ding hebt. Daarbij is mijn ervaring ook niet heel groot ben in de beginners fase, dus zoek iets waar je goed in kan opstarten, maar niet direct te fiets uitgroei als ik beter wordt.

Ik doe nu een voorselectie want de meeste fietsen heb ik niet op gezeten, wel aantal cubes maar dat is puur op basis van in de winkel. qua MTB ervaring niet al te veel, Paar giants en dacht ook een canyon, meer in huur segment. onderstaande fietsen heb ik niet in praktijk gereden.

Als ik alles na wat zoekwerk op mijn inwerk zegt mijn gevoel het volgende:

Fully keuze:
Moeilijk moeilijk,
Uit pure wauw de stereo 120 TM 29.
Uit verstand ziet de Stereo Race er ook niet slecht uit, denk nog prijstechnisch de beste keuze kijkende naar mijn kaliber (ervaring)
De Fiets is als opstarten betaalbaar, redelijk te krijgen, qua opties aan te passen gaande weg in gebruik en ervaring. Ga je stapje hoger dan is de keuze breder, maar vraag me af of dat voor NU wel noodzakelijk is.
Denk dat de Race variant niet snel de bottleneck gaat zijn in mijn MTB , moment dat dit wel zo is dan is de keuze op de nieuwe fiets waarschijnlijk 1 op ander niveau dan wat nu in mijn lijstje staat.


HT Keuze:
Buiten ook verschillende opties van jullie feedback zou denk ik de Grand Canyon 8 de best buy zijn in dit HT selectie, ja de 9 is echt helemaal af als ik hem zo bekijk, (XT) maar dan is de overstap naar een stereo weer zo minimaal…ook al snap ik dat de 9 wel hoger is afgemonteerd dan de 120 race.


Maar corrigeer me als je denkt hier maak je een misstap,.. of zou die extra inleg dan wel doen want verschil is in gebruik of performance echt aanzienlijk… Maar ja wanneer stop je, want er is altijd wel iets beters :-P

ter info:
1.85m helaas nog iets te zwaar (90kilo) been lengte +/- 87/88
(frame L / 20 volgens de berekeningen)

klein overzichtje:
HT:
Cube Reaction TM (13,9kilo) (1099,-) (27,5)
Nukeproof scout 290 comp (1699,-)
Grand Canyon 9 (13,3kilo) (1799,-)
Grand Canyon 8 (13,5kilo) (1399,-)

Fully
neuron al 7.0 (14.2kilo) 2299,-
stereo 120 race 29 (13,9kilo) 1999,-

neuron cf 8.0 (13,1kilo) 2699,-
stereo 120 TM 29 (12,9kilo) 2799,-
Trek Top Feul 9 (13,8kilo) (2699,-)
Nukeproof reactor ?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De maatvoering verschilt per merk en type. Dat moet je per fiets bekijken.

Op de Grand Canyons moet je tot september/oktober wachten. Levertijd zou ik ook meenemen in je afweging.
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

Willem Altes schreef: do 16 juli 2020, 15:36 De maatvoering verschilt per merk en type. Dat moet je per fiets bekijken.

Op de Grand Canyons moet je tot september/oktober wachten. Levertijd zou ik ook meenemen in je afweging.
Ja werd al enthousiast en toen zag ik de levertijden.....oeff.
Plaats reactie