Breedte stuur en vallen.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plankton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 27 april 2020, 22:20

Hoi!
Vraagje..

Ben beginnend mtb'er, en rijd veel Schoorl op 't moment. Fiets met een breed stuur, breder dan vroeger iig.. maar als ik val, val ik steeds op dezelfde manier.. M'n stuur klapt om en ik vlieg erover heen.. Kan iemand me uitleggen wat ik verkeerd doe en of wellicht de breedte iets hierin betekend..
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Dat je stuur dubbel klapt en je voorover gaat komt waarschijnlijk door teveel gewicht op je voorwiel en te hoog zwaartepunt. Probeer op stukken waar dit gebeurd is, en in ieder geval mul zand afdalingen je gewicht wat naar achter en lager te brengen. Ga eens meedoen met een clinics, dan kun je onder begeleiding oefenen en dit specifieke geval aan een trainer voorleggen.

Ik geloof niet dat het komt door het andere stuur, en ik denk dat er meer dingen aan de verhoudingen van de fiets nu anders zijn dan bij je vorige fiets. Hierdoor zit je vast wel anders op deze fiets en moet je daaraan wennen. Welke fiets in welke maat heb je nu en hoe lang ben je zelf?
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Misschien kun je wat meer uitleg geven over wanneer dit precies gebeurt bij springen of bij als je een bocht neemt ?Rem je in de bocht of voor de bocht? Kijk eens wat filmpjes op YouTube van GMBN, deze zijn geweldig met oa tips voor beginners.

Banden spanning, zijn jouw banden knieterhard opgepompt of net wat zachter. Speel hier mee na gelang de condities. Succes 👍🏻
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien kun je meer info geven: fiets (merk, type), lengte stuurpen. Maat. Jouw lengte. Breedte van het stuur. En waar het gebeurt en onder welke omstandigheden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plankton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 27 april 2020, 22:20

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Ik denk idd dat 't met m'n houding te maken heeft.. Ik hang teveel naar voren waardoor er idd teveel druk op 't voorwiel komt en als m'n wiel dan in aanraking met mul zand komt na een sprongetje, is die druk waarschijnlijk net teveel.. Dat in combinatie met m'n voor overhangende houding, een klapper..
Ik las dat een breed stuur juist meer stabiliteit geeft, maar heb soms het gevoel dat het juist makkelijker omklapt.. Vandaar de vraag of er meer mensen hier last van hadden maar misschien ist idd gewoon mijn houding... Heb er nu schwalbe racing ralph en racing ray banden onder gezet ipv wtb Rangers..dat is al een wereld van verschil..Ben er nog niet uit welke ik lekkerder vind..schwalbe is beduidend lichter maar heeft ook beduidend minder grip.. Ff wennen..

Ik fiets een Scott scale 925 uit 2020. (Super mooi ding, hou van m'n fiets🥳)

Hier wat info:
Fiets is maat large, ik ben 177/178cm.

Syncros Fraser 2.0 / Alloy 6061, T shape Flat / 9° / 740mm stuur

Syncros FL2.0, 6° / integrated Spacer & Top Cap, 6061 Alloy / 31.8mm / 1 1/8” stuurpen

Zadel al vervangen voor een specialized zadel en deze goed laten afstellen..

Ik val dus steeds tijdens afdalingen die hard gaan, ik rem niet echt, hooguit een klein beetje tijdens. Kom dan in een mul spoor terrecht en dan klapt m'n stuur dubbel en vlieg erover heen..
Ik pak m'n handvatten al niet heel knijperig vast zodat m'n wiel iets meer zelf z'n weg kan vinden..

Nogmaal bedankt voor 't meedenken!
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Een sprongetje, landen in mulzand en voorover hangen is een combi die niet heel goed samen gaat.

Probeer je gewicht zoveel mogelijk naar achter de houden.
Een dropper is hier wel echt heel handig bij, dan kun je ook met je benen de landing beter opvangen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Nu nog de lengte van de stuurpen en doe dan ook maar gelijk je frame maat erbij, maakt het antwoorden iets makkelijker :-q

En het meedenken :oops:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Het is hoogstwaarschijnlijk niks met je stuur maar puur houding inderdaad. Had je hiervoor een compleet andere fiets? Een 2020 model kan je niet lang hebben en tov oudere fietsen zitten je nu heel anders op je fiets. Je hebt een kortere stuurpen en breder stuur om binnen de "moderne geo" van je fiets te blijven maar je houding wijzigt daarmee ook. Ook het stuurgedrag uiteraard. Logisch dat je naar je breder stuur wijst maar dat is het dus niet. En met 740mm zit je bij lange na nog niet aan de hele brede kant.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Hier wat info:
Fiets is maat large

Lezen maakt meedenken ook makkelijker :wink:

Ter info: mijn ervaring met de Wtb rangers op Schoorl is juist goed. Veel kleine noppen hebben goed grip in mul zand en droge ondergrond. Nou zijn die op mijn fiets 2.8 breed en gok ik dat jij met 2.25 rijdt, maar dan nog blijven de eigenschappen van het profiel gelijk. Let ook op de druk van je banden, in zulke zachte ondergrond mag die vrij laag zijn.

Wat wellicht iets kan helpen is een stuur of stuurpen met meer rise waardoor je wat hoger komt te zitten en je dus wat minder druk op je voorwiel krijgt. Misschien had de fiets die je hiervoor had dat ook.

Waarschijnlijk rij je nu ook gewoon harder door die snelle nieuwe fiets en is het parcours in de zomer moeilijker dan in de winter 8) gewicht iets meer achterop, armen gestrekt maar niet overstrekt en blijven oefenen. Gelukkig val je zacht in het zand.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het stuur kan natuurlijk te breed zijn.
De fiets komt met een breed stuur omdat je er wel iets af kunt zagen, maar niet bij kunt zagen.
Als je armen niet erg lang zijn en/of je smalle schouders hebt, dan moeten er misschien een paar cm af.
Of je stuur staat iets te ver weg omdat je stuurpen iets te lang is voor jou.
Je gewicht gaat dan ongemerkt te ver naar voren.

Dus meer maten doorgeven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Schoenmaat, confectiemaat en voor de zekerheid ook een rolmaat.
Plankton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 27 april 2020, 22:20

Wat ontzettend fijn dat iedereen zo behulpzaam is! Bedankt daarvoor.

Ik ben dus nieuw in deze sport en ook niet zo super technisch.. Heb de stuurpen in z'n geheel opgemeten en komt op ongeveer 12cm. Framemaat is large. Draag maat m/l en schoenmaat 40.
Het is echt een supersnelle fiets en wellicht had een medium achteraf wat beter geweest. Dan staat alles wat meer naar me toe ipv van me af. Nu voel ik me soms de silver surfer, helemaal gestroomlijnd maar minder snel in verandering..
Zat zelf al te denken misschien een kortere stuurpen te monteren maar daarmee verandert ook meteen het hele stuurgedrag en gevoel.. Misschien juist wel een gebogen stuur.. Wil deze fiets nog zeker 2 jaar gebruiken dus tunen is leuk!
Ideeën?
Nog een vraag, handvatten, zie ineens dat deze in 2 maten te betellen zijn, 30 en 33 mm.. Is dat de lengte of de doorsnede van het stuur? 😊 #durftevragen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

12cm, maat L en een breed stuur.
Hoe groot was je, 178cm?
De fiets is denk ik te groot voor je.
In ieder geval in deze opbouw.
Die 12cm stuurpen kan je wel vervangen voor een 6cm exemplaar.
Dan misschien l en r nog een paar cm van je stuur af
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

"In zijn geheel gemeten".

Het kan dus best zijn dat het van voor naar achteren is en dan moet er nog 3-4 cm af. Lijkt me ook stug dat Scott een 120 mm pen op een 2020 fiets levert. Maar laat het 80 of 90 mm zijn, dat is lang, zeker voor een 177 cm rijder op een L (tenzij de lichaamverhoudingen sterk van standaard afwijken).
(Een stuurpen meet je van midden naar midden!)

Maar inderdaad ga je met een breed stuur verder voorover komen te zitten (omdat je armen verder uit elkaar staan) en in combi met de lange pen zit je erg ver voorover en is het lastig goed naar achteren te hangen.

Probeer inderdaad een stuk kortere stuurpen. De breedte van het stuur (740 mm) is goed en zou ik zo laten. 20 mm er af ga je nauwelijks merken. En daarna wordt het al snel te smal... .


En als je Dice in het echt tegenkomt: trap hem ongelofelijk hard in zijn ballen. Dat van die schoenmaat slaat natuurlijk nergens op :wink: :bier: (Hij zit je dus te stangen, maar dat weet jij natuurlijk niet als nieuwkomer :kiss: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Hoeveel druk/sag heeft je voorvork?
In mul zand behoud je het beste spoor als de voorvork even niet inveert. Een stugge vork is voor mul het beste.

Truc om in mul te rijden is om achterop je zadel te gaan zitten en zo rechtop mogelijk, alsof je op een stadsfiets zit. Zo veert je vork ook alleen wanneer het echt moet..

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Plaats reactie