Is het raar om als relatief beginnende mtber een Fully te kopen??

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5570
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

aurelius schreef: vr 31 juli 2020, 08:23 Voor Nl zijn er nog heel veel meer geschikte trailfully's, de categorie net beneden de Genius is ook al prima. Voor een beginner misschien wel nog allrounder?
En daar gaat het een beetje om: met de kennis en ervaring die je opdoet kristalliseert vanzelf uit welke type fully het beste bij je past. Niks mis met een Genius, maar na 4 maanden weten dat dat DE bike/fully is? 2500,- is best een hoop geld... die wil je liefst in een keer goed besteden.
Maar als jij zeker weet dat het die Genius moet worden, go ahead :-q .
Dit dus.
In de regel duurt het 3 tot 4 fietsen tot de biker de fiets heeft die bij hem en zijn verwachtingspatroon past.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Yep. Mijn 4e fiets werd een fully. Erg blij mee.

Maar... achteraf gezien had ik beter direct een dikkere fully moeten kopen. Je schrijft toch behoorlijk wat af op die HT's.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dice Oldskool schreef: vr 31 juli 2020, 09:04
aurelius schreef: vr 31 juli 2020, 08:23 Voor Nl zijn er nog heel veel meer geschikte trailfully's, de categorie net beneden de Genius is ook al prima. Voor een beginner misschien wel nog allrounder?
En daar gaat het een beetje om: met de kennis en ervaring die je opdoet kristalliseert vanzelf uit welke type fully het beste bij je past. Niks mis met een Genius, maar na 4 maanden weten dat dat DE bike/fully is? 2500,- is best een hoop geld... die wil je liefst in een keer goed besteden.
Maar als jij zeker weet dat het die Genius moet worden, go ahead :-q .
Dit dus.
In de regel duurt het 3 tot 4 fietsen tot de biker de fiets heeft die bij hem en zijn verwachtingspatroon past.
Idd, alles heeft een leercurve. Ik zou ook iets behoudener zijn en een 120-130mm allrounder zoeken, die hebben een lekker breed inzet gebied en komen nog lekker rap mee op de vlakke NLrondjes. Denk aan Neuron, Hugene, Izzo, Stereo 120, Fluid, etc.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Bebu79 schreef: do 30 juli 2020, 22:22 Mooi. Ik dacht eerst, misschien word ik op parcour uitgelachen omdat ik een fully rijd in nederland. :winkie:
Je wordt alleen uitgelachen als je met een DH bak de stoeprand niet af durft te rijden. Verder zal het de rest een wordt wezen denk ik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rasmazzer schreef: vr 31 juli 2020, 08:51 Hangt ook beetje af van wat je allemaal zoekt te rijden. Ik vind het persoonlijk beetje gek om voor dat 1 ritje per jaar in het buitenland de rest van het jaar met een fiets van bijna 15kg rond te rijden op ritjes met minder dan 100 hm. Dan ben je vind ik beter af met een Scott Spark, die toch een stuk lichter is en waar je ook wel overal mee terecht kunt.
Als je je dan tijdens dat ene ritje volledig uit kunt leven, dan is het de moeite waard geweest.

Het is niet zo dat je met een 150 mm niet in de rondte kunt komen in NL, hele volksstammen doen het. Daarbij is het andere voordeel dat de fiets in tegenstelling tot een nerveuzere Spark veel vergevingsgezinder is en je als onervaren rijder veel meer controle geeft. Zelfs in NL! (Als ik het gestuntel van veel te veel rijders op 'te snelle' fietsen zie is dat zeker een thema!)

Dat je het op een hardtail moet leren is onzin, een dubbel geveerd apparaat vraagt om zijn eigen techniek.



Dan zal ik mijn twee stellingen er nog even tegenaan gooien:
-Alleen winkelwagentjes en wielrenners hebben geen vering
-Als beginner moet je een fiets van €7.000,- kopen. Dan ligt het tenminste niet aan de fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Lars TB schreef: vr 31 juli 2020, 18:17 -Alleen winkelwagentjes en wielrenners hebben geen vering
:lol: :-q
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Gewoon die fully kopen. Leven is te kort. Geef je geld uit aan je hobby. Leer nieuwe dingen en maak mooie herinneringen! :bier:
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Precies! :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dice Oldskool schreef: vr 31 juli 2020, 09:04
aurelius schreef: vr 31 juli 2020, 08:23 Voor Nl zijn er nog heel veel meer geschikte trailfully's, de categorie net beneden de Genius is ook al prima. Voor een beginner misschien wel nog allrounder?
En daar gaat het een beetje om: met de kennis en ervaring die je opdoet kristalliseert vanzelf uit welke type fully het beste bij je past. Niks mis met een Genius, maar na 4 maanden weten dat dat DE bike/fully is? 2500,- is best een hoop geld... die wil je liefst in een keer goed besteden.
Maar als jij zeker weet dat het die Genius moet worden, go ahead :-q .
Dit dus.
In de regel duurt het 3 tot 4 fietsen tot de biker de fiets heeft die bij hem en zijn verwachtingspatroon past.

Ik ben begonnen met zo,n typische Nederland Fully: de Canyon Nerve met 120 voor en achter en dat reed ook prima.
Maar zonder Stravasitus of Garminerie vond ik het te racy en die dunne 32 vorkpootjes alle kanten op slingeren.
Ook toen ik ze nog 1.5jaar naast elkaar had werd ik zelfs in het vlakke twiske nog steeds veel blijer van mijn Remedy met 160 voor /150 achter met 27.5 wielen die ook al niet voor nederland zijn gemaakt :winkie:
Sommigen zullen het vast overbiking noemen, en wedstrijden zul je er inderdaad niet mee gaan winnen, maar who cares als je er blij van wordt.
Dergelijke fietsen rijden met snellere banden eronder ook Schoorl, GMA, Spaarnwoude etc prima.

btw omdat de Remedy wel net te klein voor mijn 188 was heb ik net nr 4 opgebouwd...weer een fully met 160 voor en 145 achter :winkie:

Ook bergen, alleen niet Bergen aan zee :wink: , en zondag laat ik hem weer uit op de UHR (met snellere banden eronder, want dat maakt WEL een enorm verschil) .
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jurf schreef: vr 31 juli 2020, 22:22
btw omdat de Remedy wel net te klein voor mijn 188 was heb ik net nr 4 opgebouwd...weer een fully met 160 voor en 145 achter :winkie:
Dus nu is ie eindelijk goed? :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jurf schreef: vr 31 juli 2020, 22:22
Dice Oldskool schreef: vr 31 juli 2020, 09:04

Dit dus.
In de regel duurt het 3 tot 4 fietsen tot de biker de fiets heeft die bij hem en zijn verwachtingspatroon past.

Ik ben begonnen met zo,n typische Nederland Fully: de Canyon Nerve met 120 voor en achter en dat reed ook prima.
Maar zonder Stravasitus of Garminerie vond ik het te racy en die dunne 32 vorkpootjes alle kanten op slingeren.
Ook toen ik ze nog 1.5jaar naast elkaar had werd ik zelfs in het vlakke twiske nog steeds veel blijer van mijn Remedy met 160 voor /150 achter met 27.5 wielen die ook al niet voor nederland zijn gemaakt :winkie:
Sommigen zullen het vast overbiking noemen, en wedstrijden zul je er inderdaad niet mee gaan winnen, maar who cares als je er blij van wordt.
Dergelijke fietsen rijden met snellere banden eronder ook Schoorl, GMA, Spaarnwoude etc prima.

btw omdat de Remedy wel net te klein voor mijn 188 was heb ik net nr 4 opgebouwd...weer een fully met 160 voor en 145 achter :winkie:

Ook bergen, alleen niet Bergen aan zee :wink: , en zondag laat ik hem weer uit op de UHR (met snellere banden eronder, want dat maakt WEL een enorm verschil) .
Afbeelding
Da's het begin van de Hacklbergtrail, toch?
Die ga ik de komende week (weer) doen, maar dan met mijn 110-100mm fully... Ipv de lift naar boven ook eens eerst naar boven fietsen...
Zo zie je maar dat je in hetzelfde gebied op grotendeels dezelfde trails met heel verschillende fully's uit de voeten kunt, afhankelijk van wat je ermee wil doen.
De 130mm fiets is het meest allround.... je kan er eerst goed mee naar boven fietsen en dan ook lekker hard die trail af. Of je pakt toch de lift.
Ik kom met mijn 110-100mm fully heel makkelijk (nou ja, best lang en steil en heeeel veel hm's) fietsend boven, en moet dan wat meer afzien naar beneden... maar ook dat is kicken, als je een beetje getraind en technisch bent. En wel met dropper en 34Fox, schelt ook veel.
@Jurf pakt daar lekker de lift naar boven, schat ik zo in, en knalt die Hacklberg dan af met 2 vingers in de neus en de ogen dicht. En nog een keer, en nog een keer...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Helemaal goed beschreven en bonuspunten voor de locatie. :-q
Aurelius zal fietsend zeker eerder boven zijn, en ik naar alle waarschijnlijkheid veel eerder beneden omdat mijn fiets dingen opvreet/ik overheen kan denderen waar die van Aurelius dat niet kan dus hij zelf veel harder moet werken.

Dat wil overigens niet zeggen dat je met mijn fiets niet kunt klimmen. Ik heb in Solden ook 1500hm gepakt op een dag om een mooie tocht te rijden en heb eerder bij een transalp van 6 dagen gemiddeld 1200hm per dag gepakt op mijn Remedy.
Daar viel juist op dat niet zozeer de fiets als wel de benen met afstand het meeste verschil maken.
btw mijn fiets is met stevige trailbanden en alu wielen 13.5kg. ...het baasje wat erop zit valt meer gewicht te besparen (95kg dus mijn fiets mag ook wel stevig zijn) :-{

Wat ik wel zie is de trend dat fully,s met minder veerweg steeds meer kunnen hebben, en de fully,s met veel veerweg steeds allrounder worden.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

TenZNL schreef: za 1 augustus 2020, 11:22
Jurf schreef: vr 31 juli 2020, 22:22
btw omdat de Remedy wel net te klein voor mijn 188 was heb ik net nr 4 opgebouwd...weer een fully met 160 voor en 145 achter :winkie:
Dus nu is ie eindelijk goed? :winkie:
Vooralsnog ben ik echt superblij met de fiets en hoe het rijd. :winkie:
Als ik de staatsloterij win dan komt er vast nog een dikkere boven en een snellere onder, maar voor mij met wat ik leuk vind (toeren, niet racen, spelen ipv strava) is het een topfiets waarbij de beperking voornamelijk op het zadel zit.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5570
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik sta ook in het rijtje van Jurf. Zelfde verwachtingspatroon van de fiets, inzet en zoals ik het een beetje kan inschatten ook dezelfde beperkende factor op het zadel. En het is fiets #4 :bier:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dice Oldskool schreef: za 1 augustus 2020, 19:30 Ik sta ook in het rijtje van Jurf. Zelfde verwachtingspatroon van de fiets, inzet en zoals ik het een beetje kan inschatten ook dezelfde beperkende factor op het zadel. En het is fiets #4 :bier:
Hmm, dan loop ik een beetje achter de feiten aan ... mijn 4de mtb was een Klein Attitude (hardtail met 80 mm veerweg). Op zich heb ik daar wel het langst op rond gereden, vanaf 2002 tot mei 2016. Van lokale Nederlandse rondjes tot Ardennen en Alpentrails.
Mijn foellie is mijn 5de bike (okay, als je de Yeti DJ erbij telt, dan is de foellie zelfs mijn 6de) maar ik rij er vrolijk op rond met 140 mm. Klimmen in Oostenrijk kost even wat moeite, maar vooral omdat ik geen klimgeit ben.
Plaats reactie