Stuur kan niet hoger

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
BullsMtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 4 augustus 2020, 15:42

Beste mensen,
Ik heb een Bulls 8005 hardtail die ik als gewone fiets gebruikte. Nu ben ik begonnen met echt mountainbiken door de bossen maar mijn handen beginnen steeds te slapen oid. Dus het leek me slim om het stuur wat hoger te zetten. 2 imbussen losdraaien maar 1 daarvan is dol gedraaid en is bijna helemaal rond.. Er valt geen grip op te krijgen. Hoe kan ik dit fixen?

En ik snap dat dit een super eenvoudige fiets is maar is het verstandig om hierop te blijven fietsen?

De voorvork veert ook slecht kan ik die weer iets gangbaarder maken of is het gewoon einde verhaal? Zit geen draaiknop op.

Met vriendelijke groet :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wat was je in 1e instantie eigenlijk van plan? Het is geen stadsfiets waar je de stuurpen een eind omhoog kan trekken namelijk. Als je een spacertorentje bovenop je stem hebt kun je daar nog wat mee spelen of een stuur met meer rise monteren. Een stem die niet meer goed vastzit moet je iig niet mee gaan rijden. Maar waarschijnlijk zit die nog wel vast omdat je de imbus hebt dolgedraaid. Als je ruimte hebt kun je er een gleufje in zagen en met een schroevendraaier dan verwijderen. Of een torx-bitje erin slaan en daarmee de imbus verwijderen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Welk type Bulls heb je het over?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Linksdraaiende boor of tap erdoor heen halen.
Zo'n setje is niet duur en werkt goed.
Heb op deze manier een dol imbusboutje uit mn crank kunnen halen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Is het zoiets:

Afbeelding

(Deze staat voor € 130 te koop op eBay)
johnvdb
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 28 juni 2014, 21:04

Ik neem aan dat het binnen zeskant bijna rond geraaid i , je kunt er dan het beste een torx bitje inslaan en proberen het boutje los te draaien . Als dit niet lukt kun je altijd nog gaan boren en met linkse tappen aan de slag gaan.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Altijd fijn als een topic starter zo actief reageert in zijn eigen topic. :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

awinkel schreef: wo 12 augustus 2020, 22:02 Altijd fijn als een topic starter zo actief reageert in zijn eigen topic. :D
Je bedoelt dit:
mountainbike.nl schreef:Lid geworden op:
di 4 augustus 2020, 15:42
Laatst actief:
di 11 augustus 2020, 16:24
Aantal berichten:
1
Daar zakt mn broek ook wel van af.
(TSTM gaat ff zn bretels halen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Precies dat. :-)
Ik had voor mijn reply ook eerst gekeken wanneer de TS voor het laatst online was geweest.
Het kon nog zijn dat het de zoveelste coronabiker was die in het ziekenhuis was beland na het van een stoep afrijden. :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

awinkel schreef: wo 12 augustus 2020, 22:18 Precies dat. :-)
Ik had voor mijn reply ook eerst gekeken wanneer de TS voor het laatst online was geweest.
Het kon nog zijn dat het de zoveelste coronabiker was die in het ziekenhuis was beland na het van een stoep afrijden. :winkie:
Ik denk dat hij druk aan het fietsen is, geen tijd voor het forum. ...KUCH...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Rasoptimist! :D
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dice Oldskool schreef: di 4 augustus 2020, 16:21 Wat was je in 1e instantie eigenlijk van plan? Het is geen stadsfiets waar je de stuurpen een eind omhoog kan trekken namelijk. Als je een spacertorentje bovenop je stem hebt kun je daar nog wat mee spelen of een stuur met meer rise monteren. Een stem die niet meer goed vastzit moet je iig niet mee gaan rijden. Maar waarschijnlijk zit die nog wel vast omdat je de imbus hebt dolgedraaid. Als je ruimte hebt kun je er een gleufje in zagen en met een schroevendraaier dan verwijderen. Of een torx-bitje erin slaan en daarmee de imbus verwijderen.
Hoe hard moet je eigenlijk dat torx-bitje erin slaan? Is er een formule voor welke aangeeft hoe de krachtsverhoudingen moeten liggen om tot een succesvolle verwijdering van het dolgedraaide imbusboutje te komen?

Ik denk dat de TS met dat soort vragen zit. Echt zeker weten ben ik niet, want ik ben TS niet. Zo ook wel gek zijn als ik het wel was, om een nieuw account aan te maken voor zo'n vraag.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Meegs schreef: do 13 augustus 2020, 08:46
Dice Oldskool schreef: di 4 augustus 2020, 16:21 Wat was je in 1e instantie eigenlijk van plan? Het is geen stadsfiets waar je de stuurpen een eind omhoog kan trekken namelijk. Als je een spacertorentje bovenop je stem hebt kun je daar nog wat mee spelen of een stuur met meer rise monteren. Een stem die niet meer goed vastzit moet je iig niet mee gaan rijden. Maar waarschijnlijk zit die nog wel vast omdat je de imbus hebt dolgedraaid. Als je ruimte hebt kun je er een gleufje in zagen en met een schroevendraaier dan verwijderen. Of een torx-bitje erin slaan en daarmee de imbus verwijderen.
Hoe hard moet je eigenlijk dat torx-bitje erin slaan? Is er een formule voor welke aangeeft hoe de krachtsverhoudingen moeten liggen om tot een succesvolle verwijdering van het dolgedraaide imbusboutje te komen?

Ik denk dat de TS met dat soort vragen zit. Echt zeker weten ben ik niet, want ik ben TS niet. Zo ook wel gek zijn als ik het wel was, om een nieuw account aan te maken voor zo'n vraag.
Of je schaamt je voor het feit dat je al een geruime tijd op de bike zit dus al behoorlijk ervaren bent maar je sleutelcapaciteiten zijn niet meegegroeid met de jaren.

Maar om op je vraag terug te komen. Net zolang rammen tot de hele zooi echt naar de kl*ten is en je reden hebt om weer wat nieuws te kopen. :bier:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dice Oldskool schreef: do 13 augustus 2020, 11:50

Of je schaamt je voor het feit dat je al een geruime tijd op de bike zit dus al behoorlijk ervaren bent maar je sleutelcapaciteiten zijn niet meegegroeid met de jaren.

Maar om op je vraag terug te komen. Net zolang rammen tot de hele zooi echt naar de kl*ten is en je reden hebt om weer wat nieuws te kopen. :bier:
:-q :bier:
Mijn sleutelcapaciteiten zijn niet echt meegegroeid met de jaren, maar ik ben zelf ook nooit gegroeid met de jaren.

Maar ik had gedacht dat er wel een soort van wiskundige formule voor zou zijn, zoiets als:

vy = v sin α
y(t) = 1/2 gt2 + vyt + y0
vx = v cos α
x(t) = vxt
Hierbij staat v voor snelheid, y0 staat voor de beginhoogte, vy en vx voor de respectievelijk verticale en horizontale snelheidscomponenten en α voor de hoek met de grond. Zwaartekrachtscoefficiënt g is in dit geval gelijk aan 9,81 m/s2.

Maar ik hoef niet echt iets naar de kl*ten te rammen om iets nieuws te kopen. Door mijn wederhelft te bestoken met allerlei internetpagina's waarin de voorgestelde producten worden aangeprezen en vooral wordt benadrukt dat het van grootste belang is om juist die spullen of onderdelen te hebben, kan ik af en toe iets nieuws kopen, dat eigenlijk totaal overbodig is.

:winkie:

Maar goed, back on topic. Is TS alweer online geweest?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Laatst actief:
di 11 augustus 2020, 16:24
Nee.
(althans niet ingelogd)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie