Scott Spark 960 120mm full suspension

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Paul B
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 11 augustus 2020, 17:51

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe fiets van mijn vriendin gekregen de "Scott Spark 960" :tong

Deze had ik al een tijdje op mijn wenslijstje staan. :-q

Nu vroeg ik mij af of ik met deze fiets 120mm voor en achter ook op een bikepark in bijvoorbeeld Duitsland goed uit de voeten kom?

Of is de 120mm hier niet echt voor gemaakt?

Graag hoor ik van jullie


Groet Paul
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat versta je onder een bikepark in Duitsland? De flowtrails in Willingen of die in Winterberg vs. Bad Wildbad is nogal een verschil...

Voornoemde flowtrails zijn er an sich mee te doen zonder Nino S. of Lukas M. skills, al is het niet het ideale 'weapon of choice'.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Flowtrails gaan er prima mee. Zwaardere trails ook, mits het geen grote gaps en sprongen met zich meebrengt. Chickenruns zijn ook leuk in uitdagend terrein :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Misschien geeft dat een antwoord op je vraag:


https://www.youtube.com/watch?v=3YXXdWtUw2Q
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Fijne fiets hoor, ga je veel plezier van hebben!
En dan nog cadeau ook gekregen ook :-q

Mocht je de trails op gaan zoeken, dan zou je nog andere banden kunnen overwegen. De Rekon geeft veel grip op droge ondergrond, maar als het nat is een stuk minder en lopen ze ook snel vol met modder waardoor ze veel glijden.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

aurelius schreef: di 11 augustus 2020, 20:17 Flowtrails gaan er prima mee. Zwaardere trails ook, mits het geen grote gaps en sprongen met zich meebrengt. Chickenruns zijn ook leuk in uitdagend terrein :wink: .
Oneens, grovere tracks met echt flinke wortels en stenen is niet aan te raden op een 120mm fiets tenzij je stapvoets wilt of 50kg weegt of skills van een zekere Zwitser hebt...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

paulus1981 schreef: di 11 augustus 2020, 22:02
aurelius schreef: di 11 augustus 2020, 20:17 Flowtrails gaan er prima mee. Zwaardere trails ook, mits het geen grote gaps en sprongen met zich meebrengt. Chickenruns zijn ook leuk in uitdagend terrein :wink: .
Oneens, grovere tracks met echt flinke wortels en stenen is niet aan te raden op een 120mm fiets tenzij je stapvoets wilt of 50kg weegt of skills van een zekere Zwitser hebt...
Welnee. Als je rolt wat je kunt rollen, grote sprongen mijdt, vind je in ieder Dts Bikepark geschikte trails. Je kunt toch gewoon de eenvoudigste nemen en de zwaarsten evt laten voor wat ze zijn?
Flowtrails kunnen op alle fietsen, en een Spark 120mm kan heel wat trails prima aan.
Gewoon doen dus :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik zeg nergens dat er in bikeparks (in bv Duitsland) geen tracks te vinden zijn die je ermee kunt rijden / rollen. Stel dat de topicstarter op YouTube wat EWS heeft gezien, besloten dat ie dat ook wil, en geconstateerd dat je dat 't makkelijkst doet in een bikepark.....

Kortom terug naar de vraag van Cheeta in post 1...
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Ik rijd op een Scott Spark 730 (27.5). Rode trails (s2) zijn voor de fiets geen enkel probleem. Dit jaar zelfs voor het eerst s3 trails mee gereden en de 120mm veerweg was niet de beperkende factor :winkie: Jumps doe ik niet maar die zou ik ook niet doen als ik 160mm veerweg zou hebben. (En stapvoets rijd ik ook niet 8))
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met een oude 100mm Lux (zoon, 15) en een nieuwe 110mm Lux (pa) rijden we in Hinterglemm alle trails, de aangelegde en de natuurlijke. De blauwe en rode sowieso, maar ook wat zwarte... alles rollend, en af en toe 'kleine hupsjes'.
Gewoon je tempo aanpassen, rustig beginnen en behoudend rijden, met die 120mm Spark kan dat zeker.
Banden met goede grip, helm, (eventueel) nog wat knie- en elleboogbescherming, en klaar ben je. Als je geen dropper hebt: snelspanner, zadel droppen als je begint met je afdaling.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

rokl schreef: di 11 augustus 2020, 21:20 Misschien geeft dat een antwoord op je vraag:


https://www.youtube.com/watch?v=3YXXdWtUw2Q
Of dit: https://www.youtube.com/watch?v=-ihU_iRMnOY
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Grappig dat de jumps afgeraden worden, terwijl die juist in de meeste gevallen het minst van je demping vragen in dat soort parken.
Pas als je naar flat of op ongelijk terrein gaat landen dan is de klap veel groter, maar land je in een mooie downslope landing die gelijk loopt met jouw baan door de lucht, dan is de landing zo licht als een veertje... Daarom zie je bij dirtjumpers en slopestyle (fully) ook maar 100mm veerweg, terwijl ze enorme sprongen maken.

Juist met rockgardens en dergelijke zul je het grote verschil merken.
Waar een 200mm gewoon doorheen rolt, zul je met 120mm veel meer zelf moeten werken. En dat is met de klappen opvangen nog best te doen (je armen hebben een behoorlijke lengte als veerweg) maar zal vooral het verschil maken bij de negatieve uitslag van je demper, dus om traction te behouden op het terrein.
Als je 30% sag hebt van 160mm heeft je bike veel meer ruimte om zich aan het terrein aan te passen, dan 30% van 100mm... (1,6x :P )
Alles wat dus mooie egale tracks heeft (flowtrails, jumplines, e.d.) is prima met minder veerweg te doen....

En heb je wat meer skills, dan kun je het zelfs met een stadsfiets proberen:

https://www.youtube.com/watch?v=_2_nDekAyZY&t=94

:bier:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Bokmaaa schreef: do 13 augustus 2020, 13:30
rokl schreef: di 11 augustus 2020, 21:20 Misschien geeft dat een antwoord op je vraag:


https://www.youtube.com/watch?v=3YXXdWtUw2Q
Of dit: https://www.youtube.com/watch?v=-ihU_iRMnOY
Sorry, maar dat is een Spark RC. Die kun je niet vergelijken met een Spark.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie