Maximaal toegestaan gewicht berijder/fiets/accessoires

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
soninlaw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 augustus 2020, 18:48

Een onderwerp waar weinig over te vinden is op internet, maar wat ik in mijn zoektocht naar een nieuwe fiets wel heb aangewakkerd, is het maximaal toegestaan gecombineerd gewicht van de 3 merken waar ik naar aan het kijken ben. In dit geval Specialized, Cube en Trek. Met gecombineerd gewicht bedoeld de fabrikant dus: Jouw gewicht, het gewicht van de fiets en dan nog alle accessoires zoals fietshelm, rugtas en waterflesjes.

Het meest opvallende van deze 3 is Specialized. We zien een duidelijk verschil in de Amerikaanse adviezen rondom dit onderwerp ten opzichte van de EU adviezen.

Specialized EU zegt letterlijk (zowel in de user manual op de website als in mail correspondentie) het volgende:
"Al onze fietsen zijn getest en gekeurd voor een maximale gecombineerde belasting van 100 kilo" (Met uitzondering van een aantal E-bikes)

De US Specialized website heeft bij elke fiets (onder het download kopje) een PDF document waarin het maximale gewicht voor elke fiets weergeven wordt, wat voor bijna alle modellen hoger ligt dan de EU 100 KG norm.

Kunnen we hieruit concluderen dat er voor de Amerikaanse markt andere fietsen worden gemaakt dan voor de EU?

Dan CUBE. Die zegt dat het maximaal toegestaan gecombineerd gewicht 115 KG is. Simpel.... Dit is het.

TREK is hiermee overduidelijk winnaar. De Nederlandse website laat onder de specs van elke fiets heel duidelijk zien wat het maximaal toegestaan gewicht is per fiets, namelijk 136 KG.

Her meest opvallende van alles is dat alle winkels waar ik ben geweest, geen kennis hebben van bovenstaand. Men kan mij (iemand van 113 kilo) gewoon een Specialized fiets verkopen zonder te vertellen dat de fabrikant een max limiet heeft van 100 kilo gecombineerd!! Als ik men vervolgens vraag wat zo een fiets moet aankunnen zegt de 1 dat dit zeker wel tot 200 kilo moet zijn. De ander zegt dit niet te weten en de fabrikant te moeten benaderen.

Zijn er zo weinig mensen die boven dit limiet uitkomen (voor Specialized mag jij als berijder dus niet boven de 85 kilo uitkomen) of kijkt simpelweg niemand naar de adviezen van de fabrikant?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Met wat meer gewicht gewoon zoeken naar de parts die wat meer kunnen hebben. Die zijn meestal wat zwaarder maar met bv een Enduro vork en velgen kun je een hoop doen voordat het defect gaat, rijstijl is wellicht nog belangrijker.
Mijn "systeem gewicht" is 105 + 14 + 5 (voor kleding, schoenen en rugzak?) dus zeg maar 125kg, vroeger was ik 10kg lichter en reed ik echt alles kapot, materiaal is inmiddels zoveel beter dat ik zelden nog panne heb. Rij nu ook wel meer binnen mijn comfort zone door de leeftijd maar nog steeds vraag ik veel meer van mijn materiaal dan 90% van de mtb'ers in NL.

Die adviezen van fabrikanten zijn arbitrair en vnml. juridisch, een Specialized Epic van 9 kilo kan minder hebben dan een dikke Enduro. "Een TREK" is echt niet 30% sterker dan "een Specialized" .... omdat "een ......" vrij weinig zegt.
Goede voorlichting in fietsenwinkels is helaas zeldzaam en de wensen van sommige klanten vaak een sprookje (levenslange garantie op een frame verlangen). Als je groot en zwaar bent gaat er bij dezelfde rijstijl op dezelfde meer kapot dan bij en vlieggewicht. Koop dus iets dat bij je past, vooral wielen en voorvork zijn belangrijk bij zwaardere rijders..... en een frame van 900gram kun je ook beter vergeten :wink:
Laatst gewijzigd door yo-eddy op di 18 augustus 2020, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Is gecombineerde belasting niet fietser + bepakking? Anders is het wel lastig voor een grote groep mensen. De gemiddelde NL man weegt namelijk 84 kg.
https://nos.nl/data/image/2019/11/27/59 ... 6x864a.jpg
In Amerika zal dat nog wel wat hoger liggen, dus als ze het daar niet aanpassen mag niemand meer op de fiets.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het kan zijn dat er in andere werelddelen een andere afmontage wordt geleverd.
Of er gelden andere normen of test protocollen, waardoor er andere getallen worden gecommuniceerd.
Een fiets doorstaat bijv. Bij 100kg de EN.... test, terwijl een rijder van 120kg er in de praktijk ook niet doorheen zakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Hier is een uitleg van Alutech hoe zij de ASTM classificatie toepassen. Als voorbeeld, want meer fabrikanten hanteren op een of andere wijze die classificatie, hoewel er verder geen rechten aan te ontlenen zijn oid. Maar het komt erop neer dat het om meer gaat dan alleen het totale gewicht van de berijder. Het gebruik speelt natuurlijk ook een rol. Google even op “huck to flat 1000fps” voor een illustratie (pas op, het kan zijn dat je daarna niet meer durft te fietsen).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Precies dat laatste wat Oli4k zegt: er zit een marge ingebouwd. Als je flink door een dip rijdt, dan zorgt de compressie dat de fiets misschien wel met 40 kg extra belast wordt. En bij een sprong van een meter naar beneden verdubbeld het gewicht van de rijder gewoon. Dus een fiets kan wel wat meer hebben.

Nog wat langer geleden gaven bijvoorbeeld Mavic en DT aan dat het maximum rijder gewicht voor hun wielen respectievelijk 80 en 85 kg was. Voor vrijwel al hun wielen!!

Aan de andere kant hanteert de industrie een soort ongeschreven norm van 120 kg voor de rijder. Maar daar zijn ze tegenwoordig wat voorzichtiger mee.


De RAD15 velgen adviseert ook een maximaal rijdersgewicht van 100 kg. Dat heeft niet zozeer te maken met de sterkte, maar wel met de uiteindelijke stijfheid van het wiel. Een zwaardere rijder gaat in dat bereik echt verschillen voelen en moet zich afvragen of die wel aan zulk 'licht' materiaal moet beginnen vanwege de functionaliteit.

Dus wat Yo-Eddy al zegt: koop met je verstand. Kijk wat je er mee gaat doen. Sukkel je wat over bredere paden in Drenthe, dan zul je ook als 113 kg rijder niet door een 8 kg fiets heen zakken. Maar laat je de fiets lekker lopen op een rotspad ergens aan de Italiaanse kust, dan is 15 kg waarschijnlijk de ondergrens van het gewicht om een week zonder al te veel problemen te kunnen doorstaan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat ik me wel afvraag, als Specialized (Europe) specifiek die 100kg als grens aangeeft, hoe gaan ze dan om met een rijder van 115kg die aan komt zetten met een scheurtje in het frame?
Naar de letter van hun eigen voorwaarden zouden ze kunnen zeggen dat de fiets/het frame niet gegarandeerd is bij een dergelijk rijdersgewicht.

Dat je met verstand moet kiezen als je wat zwaarder bent (trouwens ook als je lichter bent ;-)) lijkt me logisch, maar dat is soms best lastig met een complete fiets. Hier op het forum zitten bovengemiddeld veel zelfbouwers (-monteerders) maar de meeste mensen gaan naar een digitale of fysieke shop en bestellen of kopen een complete fiets. Dan wordt het een duur grapje als je meteen een steviger vork en wielset erin moet hebben.

Het zou niet onlogisch zou zijn als fabrikanten de grootste maten met een setje wielen leveren met wat meer reserves dan in de S-maatjes. Of nog beter, dat ze de klant de keus geven tussen twee wielsets in dezelfde prijsklasse maar met verschillende gewichtslimieten.

Maar ja, dan komen de centjes weer om de hoek kijken waarschijnlijk :roll:
En "de markt" (het deel dat niet met verstand koopt? ;-)) vraagt nu eenmaal om lichtgewicht spullen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Doet me denken aan de tijd dat een lokale bikeshop hier in NH heel wat 1e generatie Cannondale Flash fietsen verkocht aan mensen met een even dikke pens als portemonnee ..... werkelijk 80% binnen het jaar in tweeën ...."hoe kan dat nou voor een fiets van 6K :~ " was dan de reactie.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
SteakhouseNL
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 7 oktober 2020, 11:00

soninlaw schreef: di 18 augustus 2020, 11:29 Een onderwerp waar weinig over te vinden is op internet, maar wat ik in mijn zoektocht naar een nieuwe fiets wel heb aangewakkerd, ....
Neem aan dat je zelf meer dan 100 weegt en je hier zorgen over maakt? Ik weeg ver meer dan 100 (ook een reden dat ik met MTB-en begonnen ben...) en heb me nog niet onveilig op m'n nieuwe fiets gevoeld. Tot nu toe nog nooit ook pannen door m'n gewicht gehad. Maar, ook nog geen enorme jumps gemaakt of grote impulskrachten op m'n fietsen losgelaten.

En inderdaad wat gezegd wordt, er zitten overal marges in. Ik zit voor mijn skateboard op 140% van het aangeraden max. gewicht (is een elektrische) en die gaat nu ook al 2 jaar prima mee ondanks toch wel heftig gebruik.

Maar ik hou er wel rekening mee.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Maar ondertussen gaf specialized gewoon een Epic evo aan een freerider om die er full send mee te laten gaan. Kan me een video herinneren van een gesponsorde rijder die er flink los op ging om te laten zien dat die dingen licht én sterk zijn. Reed geloof ik ook nog een wiel kapot maar het frame gaf geen krimp. Kan ‘m zo snel niet terugvinden maar als ik de video tegenkom zet ik hem hier neer.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: wo 7 oktober 2020, 14:20 Maar ondertussen gaf specialized gewoon een Epic evo aan een freerider om die er full send mee te laten gaan. Kan me een video herinneren van een gesponsorde rijder die er flink los op ging om te laten zien dat die dingen licht én sterk zijn. Reed geloof ik ook nog een wiel kapot maar het frame gaf geen krimp. Kan ‘m zo snel niet terugvinden maar als ik de video tegenkom zet ik hem hier neer.
Promo video is wat anders dan 2 jaar gebruik

Hier wat "reviews"over hun Enduro frame https://www.pinkbike.com/forum/listcomm ... did=221284

Lang verhaal kort, alles kan en gaat een keer kapot. Wat merken je ook beloven en garanderen, dat is vooral marketing ... en de garanties betaal je als consument gewoon zelf, niets mis mee maar ga alsjeblieft niet geloven in allerlei promo praatjes en video's
Laatst gewijzigd door yo-eddy op wo 7 oktober 2020, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

yo-eddy schreef: wo 7 oktober 2020, 15:09
Oli4k schreef: wo 7 oktober 2020, 14:20 Maar ondertussen gaf specialized gewoon een Epic evo aan een freerider om die er full send mee te laten gaan. Kan me een video herinneren van een gesponsorde rijder die er flink los op ging om te laten zien dat die dingen licht én sterk zijn. Reed geloof ik ook nog een wiel kapot maar het frame gaf geen krimp. Kan ‘m zo snel niet terugvinden maar als ik de video tegenkom zet ik hem hier neer.
Promo video is wat anders dan 2 jaar gebruik
Maar als de fabrikant iemand er zo hard op laat hucken willen ze daar toch iets mee zeggen lijkt me.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: wo 7 oktober 2020, 15:13
yo-eddy schreef: wo 7 oktober 2020, 15:09

Promo video is wat anders dan 2 jaar gebruik
Maar als de fabrikant iemand er zo hard op laat hucken willen ze daar toch iets mee zeggen lijkt me.
zie mijn toevoeging .... in de vorige post
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Knakworstkweker

Als je geen vertrouwen in iets hebt moet je het niet kopen.

Ik heb net omwille van de discussie opgezocht wat mijn fiets aan gewicht mag hebben (wel eerst moeten bellen, want onvindbaar).

'The rider’s maximum weight incl. baggage
and bike should not exceed 135 kg.'


Specialized zal denk ik voor EU en US voor de frames en wielen hetzelfde gewicht hanteren, alleen voor de aandrijflijn/ vering/ demper waarschijnlijk niet.
Als die dingen allemaal exact hetzelfde zijn weet ik he ook niet, dan zal specialized in de EU geen mensen met een dikke pens op hun fietsen willen.
Aansprakelijkheidsverhaal waarschijnlijk vanwege de claimcultuur in de US.

Lekker een Trek kopen, zit je safe, als je dan genoeg gefietst hebt is je gewicht lager en kan je een specialized gaan rijden.
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

Wat ook nog een optie (en zeer plausibel) is, is dat de tests in VS en EU anders zijn. Bij helmen is dat ook zo.

Dus een fabrikant wiens fiets in de VS 120KG 'aankan', mag dat benoemen, omdat die door de VS-120KG-test is gekomen. Als de 120-KG-test in EU anders of strenger is, dan is het voor de fabrikant mogelijk makkelijker om in de EU alleen de 100KG-test door te komen.

In de realiteit zijn het dan dezelfde fietsen in de VS en in de EU met dezelfde max. aantal kilo's in de praktijk alleen met een ander vermeld max. aantal kilo's omdat de tests verschillen.
Plaats reactie