Door bomen het bos......

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Verander in ieder geval niet te veel in één keer. Doe het stapje voor stapje. Dan weet je wat welk invloed heeft op je zitpositie. Laat er anders door iemand naar kijken die er kijk op heeft. 55 cm is wel smal, maar jaren geleden was dat nog heel normaal, dus in principe hoeft dat niet echt het probleem te zijn.

Aan de andere kant, een ander stuur kun je idd gelijk een riser stuur pakken en dus hoger komen waardoor je rechter op komt te zitten. Hou echter bij de keuze van je stuur wel rekening met de upsweep en backsweep. Ook dit soort dingen kunnen wel degelijk van invloed zijn. Een ander stuur hoeft niet heel duur te zijn, ook budgetvriendelijk is er voldoende te halen. Echter je stuurpen zal je wel in lengte moeten aanpassen ten aanzien van het verbreden van je stuur. Ergon heeft dan nog de GA3 grips die je handen/polsen iets meer sturen in de goede richting.

Tav je zadel, dit kun je proberen door naar voren of naar achteren te zetten, echter zadels is iets heel persoonlijks. Het kan dus ook gewoon zijn dat je zadel gewoon niet goed zit voor jou.
Gebruikersavatar
Boof72
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 13:41

Toch gelukt
Afbeelding
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Makkelijk schreef: wo 2 september 2020, 14:58 Maak eens een foto van hoe je op je fiets zit!
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dat zijn wel veel klachten tegelijk en dat klinkt als een totaal verkeerde houding op je fiets.
Gebruikersavatar
Boof72
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 13:41

Mad Wally schreef: do 3 september 2020, 12:58
Makkelijk schreef: wo 2 september 2020, 14:58 Maak eens een foto van hoe je op je fiets zit!
Ga ik doen zodra we weer een rondje doen. 👍
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Je hebt je zadel helemaal naar achteren staan, en een vrij lange stuurpen. Ik zou eerst dat zadel een stuk naar voren zetten en kijken of dat verbetering geeft.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het omhoog kijken kan je ook proberen te verminderen door je hoofd meer in het verlengde van je bovenlichaam te houden. Dan kijk je door je oogharen heen zeg maar. Als je constant je hoofd in je nek legt, ga je dat wel na een tijdje voelen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Nog een kleine tweak die een beetje kan helpen: draai de remhendels iets vlakker. Ik kan het nu niet precies zien hoe ze staan maar als je ze wat minder naar beneden hebt staan zorgt dat dat je je polsen minder draait en dat kan helpen voor een betere stand van de ellebogen, schouders en uiteindelijk nek. In combinatie met wat er hierboven al geschreven is.
Gebruikersavatar
Boof72
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 13:41

Bedankt voor de tips, ik ga er stap voor stap mee aan de gang. 👌

Morgen een afspraak om op mijn arm te laten tekenen, dus dan is er geen tijd.
Zondag maar even mee aan de gang.
Gebruikersavatar
Boof72
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 13:41

Afgelopen zondag mijn zadel anders gezet, en Shimano SPD pedalen gemonteerd.
Stuur niets aan gedaan en gisteren eindelijk tijd om te gaan testen.
Het zadel kwam op een of andere manier 2x los onderweg en ik had gelukkig mijn inbusset meegenomen.
Bij beide keren gelijk het zadel iets naar achteren gezet, mm of 5 per keer.
Voelde iedere keer iets beter, alleen bij de laatste keer is de punt weer iets omhoog gekomen.
Want toen kreeg ik weer een slaapzak, dus we zijn een klein stukje verder gekomen richting een betere afstelling.

De pedalen zijn toch ook wel erg lekker om mee te rijden.
Ieder geval geen last van mijn knie mee gehad tijdens het rijden.
(helaas weer vergeten om een foto te (laten) maken met hoe ik op de fiets zit, sorry)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb de foto zichtbaar gemaakt, bij flickr moet je naar 'all sizes', dan het gewenste formaat selecteren en met de rechter muisknop de url naar de afbeelding kopiëren.

Een foto van jezelf op de fiets zou meer informatie geven ;)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Pijn in de onderrug kan komen doordat de zadelpunt niet vlak staat, maar toch iets omhoog wijst.
Ook kunnen je hamstrings te kort zijn, waardoor de spieren aan je onderrug gaan trekken. Het rekken van de hamstrings is dan een goed idee.
Gebruikersavatar
Boof72
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 13:41

Vrijdag weer een rondje duinen gedaan.
Zadel nogmaals geprobeerd op de juiste afstelling te krijgen, en ik begin in de buurt te komen (denk ik)

Nu een beetje last van de liezen, spierpijn met name.
Qua hoogte van het zadel de afstelling methode gebruikt met de hak op het pedaal en dan net geen gestrekt been.
Crank in de lijn van de zadelbuis gezet.
Zou het zadel hierna nog iets omhoog kunnen om de liezen iets te ontzien?
Ik heb het gevoel dat als het pedaal boven is het bovenbeen te hoog gaat, of is mijn buik gewoon te groot? :D

Met een foto bezig geweest onderweg om de stand op de fiets te laten zien, maar ik krijg geen goeie die scherp is.
Blijft lastig als je altijd alleen op pad ben. :-?
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Bij mijn weten moet je met de ‘hak op pedaal’ methode juist een volledig gestrekt been hebben. De knie moet dan, als je met de bal van de voet op het pedaal kracht uitoefent, helemaal onderin net nog gebogen zijn. Als ik naar de foto kijk zie ik dat de achterkant van het zadel omlaag staat en het zadel vrij ver naar achteren staat. Daarmee komt je lijf verder naar achteren dus verder van de pedalen. Dat kost meer kracht denk ik. Pijn in je liezen wijst daarop. Spierpijn in de bovenbenen wanneer je goed je best doet is logischer bij fietsen naar mijn idee. Maar als je het niet gewend bent kan alles au doen :winkie:

Ik lees verder dat de zadelpenbout loskomt. Naast goed stevig vastdraaien kan het helpen om de boel goed schoon te maken of blauwe Loctite te gebruiken.

Hier een filmpje over positie op de fiets van GMBN.

https://m.youtube.com/watch?v=GlwuOpRlLrQ
Gebruikersavatar
Boof72
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 13:41

Interessant filmpje Majoorkees,

Ik heb het inderdaad verkeerd gedaan, het been moet gestrekt zijn zonder scheef te gaan zitten op het zadel.
Het zadel moet dus nog iets omhoog.

Op de foto staat het zadel inderdaad heel ver naar achter. Inmiddels is dit gewijzigd naar een halve cm van achter.
Via het liniaaltje op de zadelbevestiging enkele variaties geprobeerd, en deze zat het beste.
Alleen vermoed ik dat dit weer wijzigt nadat het zadel iets hoger is gezet.

Wat betreft de bevestiging en los komen.
Dit is ook opgelost. Er zit een rechthoekig plaatje / ring onder de inbus bout.
Hier is 1 kant recht en 1 kant afgerond. Deze klemde niet goed doordat de rechte kant tegen een afgerond kant aan zat.
Na het omdraaien van de ring was het opgelost.

bedankt voor je tips, en ik zoek gestaag door.
Plaats reactie