MTB voor mijn zoontje

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Kbouter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 september 2020, 13:02

Mijn zoontje wil gaan Mountainbiken en wil voor zijn verjaardag en tweedehands mountainbike. Nu is er veel te koop maar zijn budget reikt niet verder dan 225 euro. Nu staat er op marktplaats een gary fisher montainbike aluminium frame 49cm gold series 26 inch te koop voor 175 euro. Ziet er mooi uit maar het merk zegt me niet zoveel. Kan iemand hier iets over vertellen?
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Gary Fisher... Had die de MTB niet min of meer uitgevonden?


Het is in ieder geval geen bouwmarkt merk, als dat een beetje achter je vraag zit.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Het is vooral een hele oude fiets. Dat ergens Gary fisher op staat, maakt het nog geen goede fiets.

Is een 49cm frame met 26 inch wielen de maat van je zoon?

Schakelwerk is 3x7 alivio, de 'laagste kwaliteit' van shimano en sterk verouderd, waarschijnlijk nog origineel, misschien nooit eraf gehaald (ook gezien de pikzwarte ketting en cassette). Ik vraag me dan ook af wat de staat van de lagers is.
Als cassette en kettingbladen van dezelfde kwaliteit zijn als het schakelwerk, verslijt je ze snel bij gebrekkig schoonmaken en smeren, als ze al niet versleten zijn.

Barends zijn voor een enthousiaste jongeling misschien een beetje link, geven niet mee bij een valpartij. Stuurdoppen zitten niet in de handvatten, wat een mooi appelbooreffect geeft als je erop valt. Zegt ook iets over het 'goed onderhouden'.

Nogmaals, ik weet niet hoe groot de fiets moet zijn, maar deze zou ik laten staan. Voor een beetje meer heb je iets nieuws bij de decathlon of met geduld iets veel beters (en nieuwers) op marktplaats. Met schijfremmen.

Wel eerst kijken welke wiel- en framemaat je nodig hebt.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Ik ga er trouwens vanuit dat het gaat om deze: Zeer mooie gary fisher aluminium mtb atb mountainbike
€ 195,00
https://link.marktplaats.nl/m1594822025 ... ialbuttons

Er moeten nog mtb banden op, nu heeft hij wegbanden. Dat is al een flinke investering voor een oudje.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Tip, kijk eens bij mountainbike te koop op facebook. Soms komt er nog wel iets voorbij. Tis alleen de vraag of het in zijn maat is. 225 euro is erg krap, maar als er geen Corona was had je nog wel een redelijke starter fiets kunnen vinden en voor het overige geld een helm.

Nu is het gewoonweg zoeken naar een speld in een hooiberg en de hooiberg is erg groot geworden.
RetroRagger
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 5 september 2020, 19:12

Ik volg even, want ben ook op zoek naar een mtb voor mijn zoon (zie hier. Mag ik vragen hoe oud/groot je zoon is? 49cm is toch wel een groot frame, maar misschien gaat hij al flink de hoogte in...
Kbouter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 september 2020, 13:02

Bedankt voor de reacties. Mijn zoontje is rond de 1,82 lang. Dus ik denk frame maat L. Maar al die maten zijn ook wel wat verwarrend.
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Misschien dat dit wat is. Niet heel van Veendam gezien de andere fiets uit Veendam kwam en deze fiets is iets moderner

https://link.marktplaats.nl/m1585028180 ... ialbuttons
Kbouter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 september 2020, 13:02

MeneerPeer schreef: wo 9 september 2020, 19:05 Misschien dat dit wat is. Niet heel van Veendam gezien de andere fiets uit Veendam kwam en deze fiets is iets moderner

https://link.marktplaats.nl/m1585028180 ... ialbuttons
Lijkt mooi... Maar ziet er zo klein uit
RetroRagger
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 5 september 2020, 19:12

Hij heeft 29 inch wielen, dus zal toch wel een aardig formaat hebben?

Ik vond trouwens nog deze tabel, waarbij je op basis van lichaamslengte én binnenbeenlengte kunt vinden wat de meest geschikte framemaat is:
https://www.ebicycles.com/wp-content/up ... -bikes.pdf

Maar tussen merken onderling zal er altijd wat verschil zitten. Het is in ieder geval een handig hulpmiddel vind ik met marktplaats. Ik stuur van te voren even berichtje met de vraag wat de framehoogte is en de lengte van de laatste chauffeur van de mtb. Dat geeft een aardige indicatie.
Kbouter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 september 2020, 13:02

RetroRagger schreef: wo 9 september 2020, 20:34 Hij heeft 29 inch wielen, dus zal toch wel een aardig formaat hebben?

Ik vond trouwens nog deze tabel, waarbij je op basis van lichaamslengte én binnenbeenlengte kunt vinden wat de meest geschikte framemaat is:
https://www.ebicycles.com/wp-content/up ... -bikes.pdf

Maar tussen merken onderling zal er altijd wat verschil zitten. Het is in ieder geval een handig hulpmiddel vind ik met marktplaats. Ik stuur van te voren even berichtje met de vraag wat de framehoogte is en de lengte van de laatste chauffeur van de mtb. Dat geeft een aardige indicatie.
Frame maat is 58.. Best groot. Wel een mooie bike. Nog maar een jaar oud.
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Kbouter schreef: wo 9 september 2020, 19:20
MeneerPeer schreef: wo 9 september 2020, 19:05 Misschien dat dit wat is. Niet heel van Veendam gezien de andere fiets uit Veendam kwam en deze fiets is iets moderner

https://link.marktplaats.nl/m1585028180 ... ialbuttons
Je moet de framemaat en prijs uiteraard vragen, maar ik schat dat dit een L is gezien de 29 inch wielen en stand er van. Je zoon zal gezien zijn lengte wel een L nodig zijn.
Lijkt mooi... Maar ziet er zo klein uit
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

58 cm , da's dus een XXL en eerder te groot dan te klein voor je zoon. Of het ligt aan de manier van fotograferen, maar deze fiets lijkt op de foto's echt geen 58 cm / 23 inch / XXL ...
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Merida TFS 300 mountainbike / MTB (47 cm frame) zeer netjes
€ 275,00
https://link.marktplaats.nl/m1598019955 ... ialbuttons

Dit is wellicht ook een optie. Goed afgemonteerd alleen een keer andere bandjes (als deze technisch uiteraard in orde is)
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

gijsje schreef: wo 9 september 2020, 21:23 58 cm , da's dus een XXL en eerder te groot dan te klein voor je zoon. Of het ligt aan de manier van fotograferen, maar deze fiets lijkt op de foto's echt geen 58 cm / 23 inch / XXL ...
Twijfel ook over de informatie van deze verkoper. Anders moet de TS stiekem een bod doen en dan haar zoon meenemen qua proefrijden. Verkoper schijnt 1 meter 91 te zijn. Had hem ook bericht wat het framemaat is.
Plaats reactie