Welke bandenspanning?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

Ik heb een en ander gelezen online, maar blijf toch zitten met de volgende vraag; welke bandenspanning is het beste voor mijn situatie?

Ik ben een beginner en rijd op een Cube Analog met de Schwalbe Smart Sam, Active, 2.25"-banden die er standaard bijkwamen. Ik rijd trails op de Utrechts heuvelrug. Ik weeg net geen 70 kilo en ben 1.85m, vrij tenger dus.

Wat zou een goede bandenspanning zijn? Ik wil het liefste veel grip hebben.

dank, T.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik neem aan dat je met binnenbanden rijdt? Begin eens met 1.8 achter en 1.6 voor, rij daar een rondje mee, verlaag dan de druk en repeat...uiteindelijk voel je wat wel en niet werkt.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Te veel variabelen om er een getal op te plakken... Gewoon een pompje aan je frame binden (voor het geval je te veel naar beneden bent gegaan), een representatief rondje selecteren voor wat je rijdt (wortels, kombochten, etc...) dat je gemakkelijk vaak kunt doen en proberen wat voor jou werkt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Deze tool geeft vaak goede basis —> https://www.schwalbe.com/nl/pressureprof

Vul de juiste gegevens in en je krijgt een waarde terug. Hiermee kun dan verder gaan experimenteren met iets meer of minder druk.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
ThomasJ
Mtb fanaat