Welke bandenspanning?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

Ik heb een en ander gelezen online, maar blijf toch zitten met de volgende vraag; welke bandenspanning is het beste voor mijn situatie?

Ik ben een beginner en rijd op een Cube Analog met de Schwalbe Smart Sam, Active, 2.25"-banden die er standaard bijkwamen. Ik rijd trails op de Utrechts heuvelrug. Ik weeg net geen 70 kilo en ben 1.85m, vrij tenger dus.

Wat zou een goede bandenspanning zijn? Ik wil het liefste veel grip hebben.

dank, T.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik neem aan dat je met binnenbanden rijdt? Begin eens met 1.8 achter en 1.6 voor, rij daar een rondje mee, verlaag dan de druk en repeat...uiteindelijk voel je wat wel en niet werkt.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Te veel variabelen om er een getal op te plakken... Gewoon een pompje aan je frame binden (voor het geval je te veel naar beneden bent gegaan), een representatief rondje selecteren voor wat je rijdt (wortels, kombochten, etc...) dat je gemakkelijk vaak kunt doen en proberen wat voor jou werkt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Deze tool geeft vaak goede basis —> https://www.schwalbe.com/nl/pressureprof

Vul de juiste gegevens in en je krijgt een waarde terug. Hiermee kun dan verder gaan experimenteren met iets meer of minder druk.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

TenZNL schreef: do 10 september 2020, 12:51 Ik neem aan dat je met binnenbanden rijdt? Begin eens met 1.8 achter en 1.6 voor, rij daar een rondje mee, verlaag dan de druk en repeat...uiteindelijk voel je wat wel en niet werkt.

Geen idee. Ik ga er vanuit van wel. Heb de fiets tweedehands gekocht. Hij is uit 2017. Voor zover ik online kon vinden, zijn de Schwalbe Smart Sam, Active, 2.25"-banden niet tubeless.
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

Koban schreef: do 10 september 2020, 14:22 Deze tool geeft vaak goede basis —> https://www.schwalbe.com/nl/pressureprof

Vul de juiste gegevens in en je krijgt een waarde terug. Hiermee kun dan verder gaan experimenteren met iets meer of minder druk.
Dank, ga ik meteen ff proberen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Koban schreef: do 10 september 2020, 14:22 Deze tool geeft vaak goede basis —> https://www.schwalbe.com/nl/pressureprof

Vul de juiste gegevens in en je krijgt een waarde terug. Hiermee kun dan verder gaan experimenteren met iets meer of minder druk.
2 bar voor een 2.8 band met 4 lagen canvas op rotsachtige ondergrond???
Dan blijven je velgen wel heel ja.
1,2 bar gaat ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ben niet zo voor die tooltjes, meestal klopt er geen ruk van de uitkomsten.
Maar deze geeft voor mij exact de druk die ik aanhoud (veel minder dan 2 bar), voor een indicatie lijkt deze wat mij betreft dus prima geschikt.

Paar aandachtspunten die je als principe in je achterhoofd kan houden als je met bandendruk gaat spelen, per type band kan het allemaal sterk verschillen;
- hoe harder tov wat optimaal is, hoe groter de rolweerstand en minder je grip (bij onverhard, terreinsituatie)
- te zacht kan ook grotere rolweerstand geven, oa doordat schoudernoppen op je band mee gaan tellen op
- te zacht kan een deuk in je velg opleveren wanneer je over een steen of wortel hobbelt
- bij te zacht kan je band teveel vervormen in bochtenwerk en zelf omfloepen
Met de uitkomsten van dat tooltje als uitgangspunt gaan testen en opletten wat harder oppompen of druk verlagen doet met rolweerstand, grip en je vertrouwen in het snellere bochtenwerk.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ga er voor het gemak vanuit dat 90% vd recreanten met (veel) te veel druk rijdt. Mijn advies (maar dat is op Schoorl) is meestal "zo zacht als je durft"
Mar met 1.8/1.6 bar beginnen is zo'n slecht advies nog niet :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

TenZNL schreef: do 10 september 2020, 12:51 Begin eens met 1.8 achter en 1.6 voor, rij daar een rondje mee, verlaag dan de druk en repeat...uiteindelijk voel je wat wel en niet werkt.
Veel adviezen al in dit topic, maar wat TenZNL zegt gaat je echt helpen.

Lagere drukken geeft meer comfort en grip en in het terrein minder rolweerstand. En belangrijk, de laatste 0.1 bar die je verlaagt geeft altijd de grootste winst. Dus ook als je happy bent met hoe je nu rijdt, probeer 0.1 lager en kijk of het nog werkt. Bedenk daarbij dat rijden met echt lage drukken ook gewenning vergt. Het voelt anders de eerste keer als je wat nieuws probeert, maar doorzetten brengt je de voordelen.

Voor het idee, op vlakke ritten in Drenthe rijd ik met mijn 95 kilo in mijn 29x2.4 banden met 1,3 bar achter en 1,2 bar voor, zonder issues. Op een paar plekken met scherpe wortels ontlast ik het achterwiel bewust maar dat is al 2e natuur voor mij, de rest van de tijd rijd ik super comfortabel. YMMV

Oh ja, drukmeters zijn moeilijk te vergelijken van pomp naar pomp. Dus voor de rit met je eigen pomp de druk zetten en dan voelen of die setting werkt. En dan een volgende keer op dezelfde pomp de 0.1bar lager zetten. (wat ook vooronderstelt dat je op je pomp 0,1 bar kunt aflezen)

Veel plezier!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

ThomasJ schreef: do 10 september 2020, 12:47 Ik heb een en ander gelezen online, maar blijf toch zitten met de volgende vraag; welke bandenspanning is het beste voor mijn situatie?

Ik ben een beginner en rijd op een Cube Analog met de Schwalbe Smart Sam, Active, 2.25"-banden die er standaard bijkwamen. Ik rijd trails op de Utrechts heuvelrug. Ik weeg net geen 70 kilo en ben 1.85m, vrij tenger dus.

Wat zou een goede bandenspanning zijn? Ik wil het liefste veel grip hebben.

dank, T.
Voor jouw idee, ik rijd ook 2,25 banden en heb een gelijkwaardig gewicht (68kg). Ik rij meestal op 1.4 voor en 1.6 achter.
Knakworstkweker

Michel__ schreef: do 10 september 2020, 19:19
ThomasJ schreef: do 10 september 2020, 12:47 Ik heb een en ander gelezen online, maar blijf toch zitten met de volgende vraag; welke bandenspanning is het beste voor mijn situatie?

Ik ben een beginner en rijd op een Cube Analog met de Schwalbe Smart Sam, Active, 2.25"-banden die er standaard bijkwamen. Ik rijd trails op de Utrechts heuvelrug. Ik weeg net geen 70 kilo en ben 1.85m, vrij tenger dus.

Wat zou een goede bandenspanning zijn? Ik wil het liefste veel grip hebben.

dank, T.
Voor jouw idee, ik rijd ook 2,25 banden en heb een gelijkwaardig gewicht (68kg). Ik rij meestal op 1.4 voor en 1.6 achter.
Ik rij 2.2 en 1.5 voor 1.7 achter
Op biba's

Wel 12 kilo zwaarder.....

Nooit lek trouwens tot nu toe
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

Zo, dat zijn een hele hoop nuttige reacties. Dank daarvoor! Ik heb ondertussen Lage Vuursche gereden met 1.8 en 1.8. Dat ging op zich prima, maar de banden voelden een stuk harder opgeblazen dan hoe ze waren toen ik de fiets tweedehands kocht en er mijn eerste trails mee reed. Volgende keer ga ik 1.4 voor en 1.6 achter proberen (zoals de tip van michel) en kijken hoe dat bevalt.
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

ThomasJ schreef: wo 16 september 2020, 14:02 Volgende keer ga ik 1.4 voor en 1.6 achter proberen (zoals de tip van michel) en kijken hoe dat bevalt.
Met jouw gewicht moet dat goed komen, ik rijd zelf regelmatig in duingebied/Schoorl. Dat zal een vergelijkbare ondergrond zijn (zand/bosgrond?) als Lage Vuursche vermoed ik.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

velg breedte is ook een belangrijke factor..
mijn vorige wielset met 21mm moest beduidend meer druk hebben om de boel stabiel te houden
toen reed ik inderdaad iets rond de 1.6-1.7, daaronder was het niet meer stabiel.
op een smalle velg heb je eerder het plaatje links:
Afbeelding
als je daarmee schuin door de bocht gaan voelt het alsof je band van je velg rolt.

Nu met 26.5 mm velgen rij ik rond de 1.3. (2.25 banden, 75 kg, nl xc rondjes)

(hou er ook rekening mee dat 1,6 bar bij de ene pomp misschien 1,8 of 1,4 bij een andere pomp is, dus concreet bars vergelijken met andere mensen en andere pompen kan ook niet, los van alle andere factoren zoals gewicht, velg, band, terrein, rijstijl, ...)
Plaats reactie