Hoe belangrijk zijn je naven

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: zo 13 september 2020, 09:10 Eigenlijk is het raar dat je een auto wel kan bestellen met andere wielen maar een fiets niet. Koop een upgrade naar wielen met naven die wel tegen de tuinslang kunnen zodat je er ook mee kunt mountainbiken. En gelijk een paar banden mét grip erbij. Fietsen die met belabberde naven worden verkocht komen vaak ook met banden waar je echt niets aan hebt. Soms ook nog vermomd als een betere band maar uitgevoerd met een el cheapo karkas en keihard rubber. Die wil je eigenlijk meteen vervangen voor iets handgemaakt in Europa fatsoenlijks, wat betekent dat je extra geld moet uitgeven en die originele banden onnodig gefabriceerd, gemonteerd en verkocht zijn. Terwijl de meeste beginners denken dat ze met een fiets voor dat geld klaar zijn om echt te gaan mountainbiken maar niemand heeft verteld dat het eigenlijk een frame is met daaraan vastgeschroefd een boel placeholder-onderdelen.
Het kan natuurlijk prima (bij de meeste LBS) alleen is een upgrade van minimaal €400,- voor een knappe set wielen wellicht wat uit proportie op een fiets van €899,-
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

baron062 schreef: zo 13 september 2020, 08:45 En dat wordt dus lastig bij een online shop als Canyon....

Om even terug te komen op de initiele vraag van de TS: de naven die Canyon gebruikt zijn niet van de beste kwaliteit, maar zijn voorzien van grote kogels, dus behoorlijk betrouwbaar. Ze zullen je niet na een ritje in de steek laten.

Een nadeel echter zijn de matige afdichtingen van de naven, een probleem wat je met regelmatig onderhoud wel op kan lossen. Na aanschaf de naven vol proppen met waterafstotend vet wil ook helpen. Gebruik echter geen tuinslang of hogedrukreiniger bij het schoonmaken....
Bedankt voor alle reacties! Ik heb weer een hoop van jullie geleerd. Een goede alternatieve wielset hoeft niet duur te zijn heb ik ontdekt: https://www.mantel.com/shimano-achterwi ... achterwiel

Vraag over de reactie hierboven: wat voor vet zou je hiervoor aanraden? Zoiets als dit?
https://www.mantel.com/dynamic-all-round-grease
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Lagervet.
Vorsprung durch Pedantik.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Vorig jaar bij mijn LBS een nieuwe fiets gekocht en de wielen en remmen meteen laten upgraden. Ik vond het een hele mooie service dat ik alleen de meerprijs ten opzichte van de standaardspullen hoefde te betalen. Da's toch makkelijker dan zelf die spullen te verkopen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

paulus1981 schreef: za 12 september 2020, 18:51 Goede naven 400,- ? Setje hope is 250,- duurder is niet nodig... Verder eens
Sinds de lockdown is alleen de Pro4 achternaaf al 259.
Tenminste, toen ik m vorige maand wilde bestellen...
Blijkbaar schaars geworden, dus duur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: za 12 september 2020, 20:52
ThaSingleTrackMastah schreef: za 12 september 2020, 18:48Een paar goede naven kost jou 400 a 500 euro
Wut?

Ik heb een setje handgespaakte Dt-swiss

350 naaf, 36 spaaks, xm421naaf

Hufterproof uitvoering zeg maar....

530 euro


Ga me niet vertellen dat dit geen topnotch naaf is

Verder ontopic:

Koop een fiets met een xt groep zonder wielen, meteen een setje goede erin.

Of een slx groep, ook zonder wielen, goede wielset kopen, als je aandrijflijn op is xt erop.

Heb je mooi wat bespaard en na 2 jaar heb je een topfiets
Wat ik schreef, de Pro4 was ineens rete duur (of uitverkocht) en ik zag dat de 350 meteen volgde.
Voorheen was het ruim 100 euro goedkoper per set (en wellicht is het nu weer aan het normaliseren).
Ik heb (tijdelijk) mn toevlucht gezocht bij XT.
Tot nu toe prima en ik denk dat onze TS er heel tevreden mee zou zijn geweest.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Freediamond87 schreef: zo 13 september 2020, 12:28 Vorig jaar bij mijn LBS een nieuwe fiets gekocht en de wielen en remmen meteen laten upgraden. Ik vond het een hele mooie service dat ik alleen de meerprijs ten opzichte van de standaardspullen hoefde te betalen. Da's toch makkelijker dan zelf die spullen te verkopen
Dat is netjes opgelost door die fietsenmaker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

depadenopdelanenin schreef: za 12 september 2020, 15:34 ...heb ik Canyon hoog zitten als het gaat om kwaliteit en afmontage keuzes.
...
Canyon is nu bij uitstek het merk dat zijn eigen winst maximaliseert en de consument zo min mogelijk geeft. Wat dat betreft steken ze Specialized naar de kroon. Je wordt genaaid waar je bij staat. Ieder ander internet merk is gunstiger. Alleen wat Canyon extra verdient steekt het in marketing en daar trapt iedereen in.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Knakworstkweker schreef: za 12 september 2020, 20:52
ThaSingleTrackMastah schreef: za 12 september 2020, 18:48Een paar goede naven kost jou 400 a 500 euro
Wut?

Ik heb een setje handgespaakte Dt-swiss

350 naaf, 36 spaaks, xm421naaf

Hufterproof uitvoering zeg maar....

530 euro


Ga me niet vertellen dat dit geen topnotch naaf is
350 is gewoon Chinese kwaliteit. Niet meer, niet minder. Maar de Chinezen maken gewoon goed spul. Je betaalt bij DT alleen nog even wat extra voor de naam... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Oli4k schreef: zo 13 september 2020, 09:10 Eigenlijk is het raar dat je een auto wel kan bestellen met andere wielen maar een fiets niet.
Kan wel hoor. Als je een Santa Cruz met CC frame koopt kun je kiezen om je wielen te upgraden naar “Reserve” carbon wheels. Heb je toch een aardig setje wielen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Knakworstkweker

Lars TB schreef: zo 13 september 2020, 17:37
Knakworstkweker schreef: za 12 september 2020, 20:52

Wut?

Ik heb een setje handgespaakte Dt-swiss

350 naaf, 36 spaaks, xm421naaf

Hufterproof uitvoering zeg maar....

530 euro


Ga me niet vertellen dat dit geen topnotch naaf is
350 is gewoon Chinese kwaliteit. Niet meer, niet minder. Maar de Chinezen maken gewoon goed spul. Je betaalt bij DT alleen nog even wat extra voor de naam... .
Wat is dan nog wel een echte 'pure' naaf?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Degene die Lars verkoopt. :winkie:
De 350 is ontworpen in Zwitserland en wordt gefabriceerd in China. Gebeurt wel vaker... :-D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Knakworstkweker schreef: zo 13 september 2020, 19:43
Lars TB schreef: zo 13 september 2020, 17:37

350 is gewoon Chinese kwaliteit. Niet meer, niet minder. Maar de Chinezen maken gewoon goed spul. Je betaalt bij DT alleen nog even wat extra voor de naam... .
Wat is dan nog wel een echte 'pure' naaf?
Tja, dit is natuurlijk een tricky punt, omdat vrijwel alles uit Azië komt en niet altijd duidelijk is hoeveel input er daadwerkelijk vanuit het 'merk' zelf komt en hoeveel vanuit de fabrikant. Nu ontwikkelt DT-Swiss lang niet alles zelf, maar dat heeft dan vooral betrekking op de productiemethode. Maar daaruit kan dan wel een aanpassing aan een product uit voortvloeien.

Technisch gezien is de DT naaf met ratchet een ontwerp van Hügi, een merk dat DT in de jaren 90 over genomen heeft. Maar natuurlijk is het ontwerp in de loop van de jaren aangepast. En omdat je niet zo heel veel keuzes kunt maken, zijn sommige aanpassingen 'over genomen' van andere fabrikanten. En andersom.

Maar wat ik meer bedoel is dat de 350 nu niet een unieke naaf is. Gewoon zeer goed standaard materiaal: betrouwbaar, niet al te zwaar, redelijk te servicen. Maar dat gaat ook op voor een Bitex naaf, voor een Novatec naaf en noem al die producenten maar op. Hier staan alleen DT op en daar betaal je wat extra voor. Maar zelfs dat trucje is niet uniek.


En dan heb je producenten die daadwerkelijk zelf produceren. Chris King, Royce, Hope, Tune, maar ook een Superstar voor enkele van hun naven. Zijn die daarom beter? Niet perse. En een Superstar naaf is gewoon een Hope kopie, dus ook daar kun je niet iets 'unieks' aan toewijzen.

En dan heb je natuurlijk ook nog de 240 van DT zelf. Hoewel ze daar ook wat vaag over zijn of dat ding nu zelf gemaakt wordt... .

awinkel schreef: zo 13 september 2020, 19:55 Degene die Lars verkoopt. :winkie:
Nu verkoop ik op zich geen naven, dat doet Elan. Die ze weer bij OHR betrekt, die ze uit Taiwan haalt. Niks mis mee. Gewoon zeer goede kwaliteit en een prijs die net onder die van DT ligt.

Maar ergens zit het mij wel dwars dat het uit Azië moet komen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

"We" hebben zelf de hele productie naar Azie verplaatst.
Voor zo'n beetje alles.
Dat leek toen goed/handig/noodzakelijk vanwege de lagere kosten.
Ondertussen beginnen we de nadelen te zien.

Ik denk niet dat ik daar ook maar iets aan kan veranderen.
Dus ik koop aziatisch spul. Niet uitsluitend, maar ik laat het ook niet liggen.

Over DT naven, ZTTO maakt ratchet naven, net als Koozer.
Maar die van ZTTO hebben wel heel veel weg van DT. Zou me niets verbazen als daar een connectie is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 14 september 2020, 12:22
Maar die van ZTTO hebben wel heel veel weg van DT. Zou me niets verbazen als daar een connectie is.
Of gewoon ordinaire diefstal?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie