Het kan natuurlijk prima (bij de meeste LBS) alleen is een upgrade van minimaal €400,- voor een knappe set wielen wellicht wat uit proportie op een fiets van €899,-Oli4k schreef: ↑zo 13 september 2020, 09:10 Eigenlijk is het raar dat je een auto wel kan bestellen met andere wielen maar een fiets niet. Koop een upgrade naar wielen met naven die wel tegen de tuinslang kunnen zodat je er ook mee kunt mountainbiken. En gelijk een paar banden mét grip erbij. Fietsen die met belabberde naven worden verkocht komen vaak ook met banden waar je echt niets aan hebt. Soms ook nog vermomd als een betere band maar uitgevoerd met een el cheapo karkas en keihard rubber. Die wil je eigenlijk meteen vervangen voor ietshandgemaakt in Europafatsoenlijks, wat betekent dat je extra geld moet uitgeven en die originele banden onnodig gefabriceerd, gemonteerd en verkocht zijn. Terwijl de meeste beginners denken dat ze met een fiets voor dat geld klaar zijn om echt te gaan mountainbiken maar niemand heeft verteld dat het eigenlijk een frame is met daaraan vastgeschroefd een boel placeholder-onderdelen.
Hoe belangrijk zijn je naven
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- All rounder
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45
Bedankt voor alle reacties! Ik heb weer een hoop van jullie geleerd. Een goede alternatieve wielset hoeft niet duur te zijn heb ik ontdekt: https://www.mantel.com/shimano-achterwi ... achterwielbaron062 schreef: ↑zo 13 september 2020, 08:45 En dat wordt dus lastig bij een online shop als Canyon....
Om even terug te komen op de initiele vraag van de TS: de naven die Canyon gebruikt zijn niet van de beste kwaliteit, maar zijn voorzien van grote kogels, dus behoorlijk betrouwbaar. Ze zullen je niet na een ritje in de steek laten.
Een nadeel echter zijn de matige afdichtingen van de naven, een probleem wat je met regelmatig onderhoud wel op kan lossen. Na aanschaf de naven vol proppen met waterafstotend vet wil ook helpen. Gebruik echter geen tuinslang of hogedrukreiniger bij het schoonmaken....
Vraag over de reactie hierboven: wat voor vet zou je hiervoor aanraden? Zoiets als dit?
https://www.mantel.com/dynamic-all-round-grease
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C
Vorig jaar bij mijn LBS een nieuwe fiets gekocht en de wielen en remmen meteen laten upgraden. Ik vond het een hele mooie service dat ik alleen de meerprijs ten opzichte van de standaardspullen hoefde te betalen. Da's toch makkelijker dan zelf die spullen te verkopen
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Sinds de lockdown is alleen de Pro4 achternaaf al 259.paulus1981 schreef: ↑za 12 september 2020, 18:51 Goede naven 400,- ? Setje hope is 250,- duurder is niet nodig... Verder eens
Tenminste, toen ik m vorige maand wilde bestellen...
Blijkbaar schaars geworden, dus duur.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wat ik schreef, de Pro4 was ineens rete duur (of uitverkocht) en ik zag dat de 350 meteen volgde.Knakworstkweker schreef: ↑za 12 september 2020, 20:52Wut?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 12 september 2020, 18:48Een paar goede naven kost jou 400 a 500 euro
Ik heb een setje handgespaakte Dt-swiss
350 naaf, 36 spaaks, xm421naaf
Hufterproof uitvoering zeg maar....
530 euro
Ga me niet vertellen dat dit geen topnotch naaf is
Verder ontopic:
Koop een fiets met een xt groep zonder wielen, meteen een setje goede erin.
Of een slx groep, ook zonder wielen, goede wielset kopen, als je aandrijflijn op is xt erop.
Heb je mooi wat bespaard en na 2 jaar heb je een topfiets
Voorheen was het ruim 100 euro goedkoper per set (en wellicht is het nu weer aan het normaliseren).
Ik heb (tijdelijk) mn toevlucht gezocht bij XT.
Tot nu toe prima en ik denk dat onze TS er heel tevreden mee zou zijn geweest.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat is netjes opgelost door die fietsenmaker.Freediamond87 schreef: ↑zo 13 september 2020, 12:28 Vorig jaar bij mijn LBS een nieuwe fiets gekocht en de wielen en remmen meteen laten upgraden. Ik vond het een hele mooie service dat ik alleen de meerprijs ten opzichte van de standaardspullen hoefde te betalen. Da's toch makkelijker dan zelf die spullen te verkopen
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Canyon is nu bij uitstek het merk dat zijn eigen winst maximaliseert en de consument zo min mogelijk geeft. Wat dat betreft steken ze Specialized naar de kroon. Je wordt genaaid waar je bij staat. Ieder ander internet merk is gunstiger. Alleen wat Canyon extra verdient steekt het in marketing en daar trapt iedereen in.depadenopdelanenin schreef: ↑za 12 september 2020, 15:34 ...heb ik Canyon hoog zitten als het gaat om kwaliteit en afmontage keuzes.
...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
350 is gewoon Chinese kwaliteit. Niet meer, niet minder. Maar de Chinezen maken gewoon goed spul. Je betaalt bij DT alleen nog even wat extra voor de naam... .Knakworstkweker schreef: ↑za 12 september 2020, 20:52Wut?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 12 september 2020, 18:48Een paar goede naven kost jou 400 a 500 euro
Ik heb een setje handgespaakte Dt-swiss
350 naaf, 36 spaaks, xm421naaf
Hufterproof uitvoering zeg maar....
530 euro
Ga me niet vertellen dat dit geen topnotch naaf is
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2651
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Kan wel hoor. Als je een Santa Cruz met CC frame koopt kun je kiezen om je wielen te upgraden naar “Reserve” carbon wheels. Heb je toch een aardig setje wielen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Wat is dan nog wel een echte 'pure' naaf?Lars TB schreef: ↑zo 13 september 2020, 17:37350 is gewoon Chinese kwaliteit. Niet meer, niet minder. Maar de Chinezen maken gewoon goed spul. Je betaalt bij DT alleen nog even wat extra voor de naam... .Knakworstkweker schreef: ↑za 12 september 2020, 20:52
Wut?
Ik heb een setje handgespaakte Dt-swiss
350 naaf, 36 spaaks, xm421naaf
Hufterproof uitvoering zeg maar....
530 euro
Ga me niet vertellen dat dit geen topnotch naaf is
Tja, dit is natuurlijk een tricky punt, omdat vrijwel alles uit Azië komt en niet altijd duidelijk is hoeveel input er daadwerkelijk vanuit het 'merk' zelf komt en hoeveel vanuit de fabrikant. Nu ontwikkelt DT-Swiss lang niet alles zelf, maar dat heeft dan vooral betrekking op de productiemethode. Maar daaruit kan dan wel een aanpassing aan een product uit voortvloeien.
Technisch gezien is de DT naaf met ratchet een ontwerp van Hügi, een merk dat DT in de jaren 90 over genomen heeft. Maar natuurlijk is het ontwerp in de loop van de jaren aangepast. En omdat je niet zo heel veel keuzes kunt maken, zijn sommige aanpassingen 'over genomen' van andere fabrikanten. En andersom.
Maar wat ik meer bedoel is dat de 350 nu niet een unieke naaf is. Gewoon zeer goed standaard materiaal: betrouwbaar, niet al te zwaar, redelijk te servicen. Maar dat gaat ook op voor een Bitex naaf, voor een Novatec naaf en noem al die producenten maar op. Hier staan alleen DT op en daar betaal je wat extra voor. Maar zelfs dat trucje is niet uniek.
En dan heb je producenten die daadwerkelijk zelf produceren. Chris King, Royce, Hope, Tune, maar ook een Superstar voor enkele van hun naven. Zijn die daarom beter? Niet perse. En een Superstar naaf is gewoon een Hope kopie, dus ook daar kun je niet iets 'unieks' aan toewijzen.
En dan heb je natuurlijk ook nog de 240 van DT zelf. Hoewel ze daar ook wat vaag over zijn of dat ding nu zelf gemaakt wordt... .
Nu verkoop ik op zich geen naven, dat doet Elan. Die ze weer bij OHR betrekt, die ze uit Taiwan haalt. Niks mis mee. Gewoon zeer goede kwaliteit en een prijs die net onder die van DT ligt.
Maar ergens zit het mij wel dwars dat het uit Azië moet komen... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
"We" hebben zelf de hele productie naar Azie verplaatst.
Voor zo'n beetje alles.
Dat leek toen goed/handig/noodzakelijk vanwege de lagere kosten.
Ondertussen beginnen we de nadelen te zien.
Ik denk niet dat ik daar ook maar iets aan kan veranderen.
Dus ik koop aziatisch spul. Niet uitsluitend, maar ik laat het ook niet liggen.
Over DT naven, ZTTO maakt ratchet naven, net als Koozer.
Maar die van ZTTO hebben wel heel veel weg van DT. Zou me niets verbazen als daar een connectie is.
Voor zo'n beetje alles.
Dat leek toen goed/handig/noodzakelijk vanwege de lagere kosten.
Ondertussen beginnen we de nadelen te zien.
Ik denk niet dat ik daar ook maar iets aan kan veranderen.
Dus ik koop aziatisch spul. Niet uitsluitend, maar ik laat het ook niet liggen.
Over DT naven, ZTTO maakt ratchet naven, net als Koozer.
Maar die van ZTTO hebben wel heel veel weg van DT. Zou me niets verbazen als daar een connectie is.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2651
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Of gewoon ordinaire diefstal?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 14 september 2020, 12:22
Maar die van ZTTO hebben wel heel veel weg van DT. Zou me niets verbazen als daar een connectie is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-