Hoe belangrijk zijn je naven

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over singlespeed kransjes met een brede basis, die zijn zwaarder en duurder dan de Shimano BMX kransjes.
De winst vd alu body geef je dus (gedeltelijk?) weg en het kost meer.
Of dat nou de bedoeling van een singlespeed projectje is?
Bovendien wordt het vinden vh juiste verzet een duur experiment.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Jan the Man schreef: do 17 september 2020, 12:41 De 1900 serie heeft 370 naven, die zijn een stuk minder dan de 350's die in de 1700 serie zitten.
Een stuk minder? Ze hebben een ander freewheel met pallen ipv vertanding en geen rvs lagers. Verder zijn ze toch identiek?

Het freewheel kan je upgraden naar een ratchet type maar wat daar werkelijk een overtuigende upgrade aan is weet ik niet. Het snellere aangrijpen misschien maar dat zou bij mijn zelfs fiets een nadeel kunnen zijn vanwege vrij veel pedal kickback. En het geluid trekt me ook niet. Vroeger vond ik dat harde ratelen stoer maar tegenwoordig irriteert het me vooral. Zal wel door de voor de rest veel stillere aandrijving komen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ff terug naar de startvraag: een naaf moet vooral betrouwbaar zijn en soepel draaien ;-)
Dat kan al met Deore, maar velen onder ons willen meer bling... #me too.

Ergens trek ik echter een grens, en die ligt ongeveer bij prijspeil Hope/DT350.
Meestal is een complete wielset kopen behoorlijk wat economischer dan losse naven, als de rest van de opbouw je ook aanstaat. Voor mijn Hope Fortus W35 set was ik minder dan 450 kwijt, google even wat losse (vergelijkbare) componenten zouden kosten...

Heb je een klein budget, dan goed naar aanbiedingen speuren.
Bij het onvolprezen RCZ ( :D ) laatst een DT Swiss M1900 wielset voor net over de honderd euro. Dan kun je nog even zemelen over hoe de kwaliteit van de DT370 naven is maar voor dat geld is het een no-brainer imo. Acceptabel gewicht, up-to-date 30mm brede velgen, om te bouwen naar andere standaards (ik heb de non boost versie), zien er leuk uit en ik zie geen enkele reden waarom ze niet voor vele kilometers prima dienst kunnen doen.

Wat belangrijk is:
- goede afdichting (= belangrijker dan de prijs van de gebruikte lagers).
- geen constructiefouten die onvermijdelijk tot overmatige slijtage of failure leiden zoals een te dunne as oid.
- een vrijloop die betrouwbaar is.

Gewicht, een blits kleurtje of het geluid van de vrijloop zijn secundair, als je weinig geld wilt/kunt uitgeven kun je die criteria gewoon schrappen...

Het aantal aangrijpingspunten staat los van ratchets of pallen, met allebei kun je voor veel of weinig POE kiezen. Geluid idem, mijn DT350 (ratchet) naven waren vrij stil, het Rolf Prima (= White) pallenfreewheel op mijn gravelracer jankt er lustig op los :D Mijn vorige racewielen met DT370 based naven ratelde ook veel harder dan de ratchets uit de 350's. Waar m'n oude Syntace-ratchet naaf dan weer keihard ratelde...

Ik vind een naaf met wat geluid in NL wel handig, werkt ook als bel en je freewheelt hier zelden lang achtereen. In de Alpen echter gaat die herrie me op een gegeven moment tegenstaan, dan heb ik liever een bescheiden klinkende vrijloop.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie