Hoe belangrijk zijn je naven

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook mogelijk, maar omdat we weten dat de 350 (en 370) uit Azie komen is het niet uitgesloten dat meneer ZTTO van twee walletjes eet. Mogelijk met medeweten van meneer DT.
Gebeurt vaker, al dan niet in goede harmonie.
Zo is Specialized ooit bij Giant weggegaan, omdat Giant ook Stumpjumper frames produceerde en verkocht onder z'n eigen naam.
Dat nog in de ijzertijd. Maar zeker niet in goede harmonie....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

De lagers in mijn E1900’s zijn al wat rauw na iets meer dan 1000 km. Oké, inclusief een paar zware modderritten. Daar konden ze blijkbaar minder goed tegen dan ik verwacht had. Stukje verwachting dat zon merknaam schept misschien. De E1700 heeft wel RVS lagers die het misschien beter hadden kunnen verdragen. Nu ben ik dus al best snel toe aan vervanging van de lagers in m’n achteras. Ik heb eerder DT naven gehad (Hügi’s zelfs nog en later een versie met Bontrager logo’s) en die gingen vele duizenden kilometers mee. Lagers heb ik nooit naar om hoeven kijken.

Maar elk nadeel heb ze voordeel, ik kan ze nu upgraden naar betere lagers. Achteraf baal ik een beetje, ik had destijds voor een paar tientjes meer de E1700 kunnen hebben maar omdat ik mezelf niet pro genoeg vond voor de betere optie koos ik voor voordeliger maar dat heeft dus ook een prijs.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RVS lagers zijn zachter, die krijgen eerderlast van putjes.
De afdichting is bij rvs lagers ook niet beter.
Als je lagers altijd wegroesten is rvs wellicht een oplossing.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij is de keuze staal of keramisch. RVS is te zacht.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Roestvast staal was de laatste keer dat ik keek een heel gangbaar materiaal voor hoogwaardige lagers.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 14 september 2020, 12:22"We" hebben zelf de hele productie naar Azie verplaatst.
Voor zo'n beetje alles.

[…]

Ik denk niet dat ik daar ook maar iets aan kan veranderen.
Jij niet, maar als de factor arbeid wegvalt, en dat is vanwege voortschrijdende robotisering steeds meer het geval, komt het net zo snel weer terug, hoor. Is goedkoper.
Vorsprung durch Pedantik.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Naar wat ik begrepen heb heeft de RVS soort voor lagers een hardheid van ca 58-60 HRC waar roestend staal een hardheid heeft van 62-66 HRC. Het scheelt iets.

De DTswiss 240 naven hebben toch RVS lagers? Die staan volgens mij niet bekend als onbetrouwbaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je de specs opzoekt van die specifieke lagers van een DT240, dan zie je toch flinke verschillen tussen de stalen en de rvs uitvoering. (dynamische en statische belasting)
Ik heb de lagers van mijn DT240 vervangen door stalen exemplaren. Met een lik vet tussen de doppen en de lagers heb ik ervoor gezorgd dat water zoveel mogelijk weg blijft.
Mijn ervaring met deze ene navenset is dat de stalen lagers langer meegaan.

Bij een mtb lijkt de keuze voor rvs voor de hand liggend.
Maar de lagere max.belasting is dan weer een minpuntje.
Verder spoelt het vet net zo snel uit de stalen, als uit de rvs lagers. (Als je fanatiek poetser bent)

Dan maar DT180 met keramisch lagers :~

Maar als het over lagers gaat, de lagers van een Hope Pro4 zijn wel een maatje groter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Ik ga het binnenkort ervaren wat het verschil is tussen een standaard wielsetje vanaf fabrikant op een fiets van 850 euro. Voorwiel redelijk spontaan overleden en geen vertrouwen in dezelfde velg (tevens ook geen garantiewerk). Mijn Merida Big Nine 300 krijgt een Hope setje (Hope Pro 4 met Fortus w26 velg). Eerst voorwiel en volgende maand dan het achterwiel.

Eerst zelf nog herstellen overigens (fors gekneusde ribben en schouder)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 14 september 2020, 12:22 "We" hebben zelf de hele productie naar Azie verplaatst.
Voor zo'n beetje alles.
Dat leek toen goed/handig/noodzakelijk vanwege de lagere kosten.
Ondertussen beginnen we de nadelen te zien.

Ik denk niet dat ik daar ook maar iets aan kan veranderen.
Dus ik koop aziatisch spul. Niet uitsluitend, maar ik laat het ook niet liggen.

Over DT naven, ZTTO maakt ratchet naven, net als Koozer.
Maar die van ZTTO hebben wel heel veel weg van DT. Zou me niets verbazen als daar een connectie is.
Ik wil voor mijn budget singlespeed projectje een nieuw wielsetje bouwen. Wat zouden goede Aliexpress naven zijn?

Ze moeten voldoen aan het volgende:
- Boost
- 32 gaats J-bend
- 9/10/11-speed Shimano body
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Novatec
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

CC-Rider schreef: wo 16 september 2020, 11:16Novatec
Over Novatec lees ik gemengde verhalen.

ZTTO heeft helaas geen boost naven voor J-bend

Andere opties zijn voor zover ik het kan zien ARC en KOOZER waarbij de ARC mijn voorkeur heeft. 56 euro voor een set is natuurlijk ook niet veel geld.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Van ARC heb ik gelezen dat er iets mis is met de bussen, die als spacers tussen de lagers zitten. Net te kort, waardoor je de.lagers 'plet' als je de steekas aan draait. Kan inmiddels zijn opgelost, maar.?.

Koozer 440?
Stennis heeft Koozer (gehad) in een aantal fietsen, hij was tevreden.

Een XT 8000 boost is ook een optie, want stalen body.
Met een set spacers en een sluitmoer (12-speed racefiets sluitmoer past beter) uit oude cassettes kan je een Shimano BMX kransje gebruiken.
Die BMX kransjes kosten weinig, dus goedkoop experimenteren.
Als voorblad doet een Zee 34t (104 bcd) het goed. En dan een 8 speed ketting.
Een XT met stalen bodu is 60g zwaarder dan een Hope Pro4 met alu body.
Maar eigenlijk wil je een stalen body vanwege de dunne kransjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Oli4k schreef: ma 14 september 2020, 14:47 De lagers in mijn E1900’s zijn al wat rauw na iets meer dan 1000 km.
De 1900 serie heeft 370 naven, die zijn een stuk minder dan de 350's die in de 1700 serie zitten.
Mad Wally schreef: wo 16 september 2020, 13:01
CC-Rider schreef: wo 16 september 2020, 11:16Novatec
Over Novatec lees ik gemengde verhalen.
Andere opties zijn voor zover ik het kan zien ARC en KOOZER waarbij de ARC mijn voorkeur heeft. 56 euro voor een set is natuurlijk ook niet veel geld.
Die slechte verhalen gaan met name over de Ali naven. Die kunnen slechte lagers hebben. De Novatecs welke via de normale weg naar Europa komen hebben betere lagers en afdichtingen (is mijn eigen ervaring). Zijn dan ook niet spotgoedkoop meer.

Qua body: Als je SS kransjes gebruikt met een brede basis, gaan die ook probleemloos op een alu body is mijn ervaring. Een kransje zonder brede basis vreet inderdaad erg snel in.

Ik bouw wel eens een wieltje en als men dan 'basic maar goed' wil adviseer ik toch meestal Hope of DT350. Betrouwbaar, goed te servicen (Bij DT iets lastiger met lager aan binnenkant drive side achter), makkelijk 'om te doppen' naar andere standaard, redelijk betaalbaar en redelijk gewicht.

Verkrijgbaarheid is nu idd wel een dingetje.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar hoe slecht kunnen die Chinese lagers dan zijn?
De lagers van mijn DT240s setje vervangen door de goedkoopste lagers die ik kon vinden bij lagerboer.nl (of lagerkoning.nl).
Om een idee te geven hoe goedkoop, de verzendkosten waren bijna hoger dan de kosten vd lagers.
En die draaien nog steeds als nieuw.

Mijn Novatec singlespeed naaf daarentegen heb ik voorzien van SKF lagers en die waren na 2 weken weer toast.
De as vann de 135 uitvoering is gewoon te dun.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie