Hoe belangrijk zijn je naven

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
depadenopdelanenin
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45

In het oriënteren op MTB's viel me op dat de afmontage van de naven nog wel eens afsteekt tegen de rest van de afmontage.
Voorbeeld: Canyon Grand Canyon 5 en 6 hebben Shimano TX505 naven, die behoren tot de Shimano Tourney groep.
Veel goedkoper kun je niet kopen bij Shimano, dat is echt een instap groep.
Een naaf lijkt me bij uitstek iets bij een MTB, waar veel kracht op komt te staan. Dan lijkt me de Tourney groep een vreemde keuze. Tegelijkertijd heb ik Canyon hoog zitten als het gaat om kwaliteit en afmontage keuzes.
Valt dit recht te breien en hoe kijken jullie naar het belang van mtb naven?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er wordt altijd bespaard op de onderdelen "die je niet ziet" en er wordt graag goede sier gemaakt met een XT derailleur.

Naven zijn belangrijk, zonder kan je niet fietsen.
Maar gelukkig gaan ze meestal niet meteen en niet in 1x kapot.
Een paar goede naven kost jou 400 a 500 euro.
Een fietsfabrikant koopt natuurlijk goedkoper in, maar die duurdere naven maken je fiets enkele honderden euros duurder.
Zit er dan nog wat tussenhandel en een LBS tussen jou en de fabriek, dan betaal je zo maar weer 400 euro extra voor die betere naven. Dat verzwakt de concurrentiepositie van dat merk, dus die dure naven komen er niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Goede naven 400,- ? Setje hope is 250,- duurder is niet nodig... Verder eens
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het klopt dat goedkope fietsen worden afgemonteerd met goedkope naven, soms zijn die goed of redelijk, soms matig tot slecht. Goede naven hoeven niet duur te zijn, deze zijn bijvoorbeeld erg goed (draaien soepel en zijn duurzaam) en goedkoop: https://www.rosebikes.nl/shimano-deore- ... gIu7vD_BwE

Om een fiets af te monteren op een bepaald prijspeil moeten fabrikanten bezuinigingen en dat doen ze bij voorkeur op de minder zichtbare onderdelen, wielen en zeker naven horen daar ook bij.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat zijn de allergoedkoopste instapmodellen. Zie je overal, bij iedereen.
Besparing op onzichtbare onderdelen. En dan nog.
Vanaf ongeveer 850,- a 1000,- wordt alles pas fatsoenlijk tot redelijk goed afgemonteerd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

aurelius schreef: za 12 september 2020, 19:30 Dat zijn de allergoedkoopste instapmodellen. Zie je overal, bij iedereen.
Besparing op onzichtbare onderdelen. En dan nog.
Vanaf ongeveer 850,- a 1000,- wordt alles pas fatsoenlijk tot redelijk goed afgemonteerd.
De 5 is 800 en de 6 is 1000 en dan hebben ze ook een suntour XCR vork.
Met name bij de instap HT´s is die prijs/kwaliteit er niet meer (imho) bij Canyon.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Veel merken ( o.a. Giant, Cannondale ) gebruiken naven die ze onder de eigen merknaam presenteren maar gewoon uit "een navenfabriek" komen. Vergelijken met merken als Shimano Deore, XT etc is dan lastig. Vervelender is dat je bij die merkloze naven moeilijk aan evt te vervangen onderdelen kunt komen.
Wat ik zelf merk is dat de naafbody's hiervan vrij snel of rauw gaan lopen of gewoon stuk gaan.
( die laatste zijn overigens wel los te koop )
Knakworstkweker

ThaSingleTrackMastah schreef: za 12 september 2020, 18:48Een paar goede naven kost jou 400 a 500 euro
Wut?

Ik heb een setje handgespaakte Dt-swiss

350 naaf, 36 spaaks, xm421naaf

Hufterproof uitvoering zeg maar....

530 euro


Ga me niet vertellen dat dit geen topnotch naaf is

Verder ontopic:

Koop een fiets met een xt groep zonder wielen, meteen een setje goede erin.

Of een slx groep, ook zonder wielen, goede wielset kopen, als je aandrijflijn op is xt erop.

Heb je mooi wat bespaard en na 2 jaar heb je een topfiets
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Knakworstkweker schreef: za 12 september 2020, 20:52
ThaSingleTrackMastah schreef: za 12 september 2020, 18:48Een paar goede naven kost jou 400 a 500 euro
Wut?

Ik heb een setje handgespaakte Dt-swiss

350 naaf, 36 spaaks, xm421naaf

Hufterproof uitvoering zeg maar....

530 euro


Ga me niet vertellen dat dit geen topnotch naaf is

Ik denk dat de enkelspoors meester een complete wielset bedoeld.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Knakworstkweker schreef: za 12 september 2020, 20:52

Koop een fiets met een xt groep zonder wielen, meteen een setje goede erin.

Of een slx groep, ook zonder wielen, goede wielset kopen, als je aandrijflijn op is xt erop.
Hoe zie jij dat voor je? Meneer ik wil graag die fiets. Hoeveel is die zonder wielset?
Knakworstkweker

Dice Oldskool schreef: za 12 september 2020, 23:29
Knakworstkweker schreef: za 12 september 2020, 20:52

Koop een fiets met een xt groep zonder wielen, meteen een setje goede erin.

Of een slx groep, ook zonder wielen, goede wielset kopen, als je aandrijflijn op is xt erop.
Hoe zie jij dat voor je? Meneer ik wil graag die fiets. Hoeveel is die zonder wielset?
Laat me dit nuanceren:

Koop een fiets met een xt groep zonder de orginele wielen, en koop in plaats daarvan meteen een setje goede wielen om erin te zetten.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

En dat wordt dus lastig bij een online shop als Canyon....

Om even terug te komen op de initiele vraag van de TS: de naven die Canyon gebruikt zijn niet van de beste kwaliteit, maar zijn voorzien van grote kogels, dus behoorlijk betrouwbaar. Ze zullen je niet na een ritje in de steek laten.

Een nadeel echter zijn de matige afdichtingen van de naven, een probleem wat je met regelmatig onderhoud wel op kan lossen. Na aanschaf de naven vol proppen met waterafstotend vet wil ook helpen. Gebruik echter geen tuinslang of hogedrukreiniger bij het schoonmaken....
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat baron zegt.

Hey aloude adagium van Keith Bontrager gaat ook voor naven op. Cheap, strong, light, pick any two.
Shimano is de kampioen in cheap en strong rijden talloze Bikes met de “lagere” groepen in de rondte.

Goedkoop is niet meteen gelijk aan slecht, Wel wat extra onderhoud.
Het vet is al genoemd en de cups en cones van shimano naven moet je ook af en toe afstellen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Eigenlijk is het raar dat je een auto wel kan bestellen met andere wielen maar een fiets niet. Koop een upgrade naar wielen met naven die wel tegen de tuinslang kunnen zodat je er ook mee kunt mountainbiken. En gelijk een paar banden mét grip erbij. Fietsen die met belabberde naven worden verkocht komen vaak ook met banden waar je echt niets aan hebt. Soms ook nog vermomd als een betere band maar uitgevoerd met een el cheapo karkas en keihard rubber. Die wil je eigenlijk meteen vervangen voor iets handgemaakt in Europa fatsoenlijks, wat betekent dat je extra geld moet uitgeven en die originele banden onnodig gefabriceerd, gemonteerd en verkocht zijn. Terwijl de meeste beginners denken dat ze met een fiets voor dat geld klaar zijn om echt te gaan mountainbiken maar niemand heeft verteld dat het eigenlijk een frame is met daaraan vastgeschroefd een boel placeholder-onderdelen.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Als je hufterproof wil dan zoek je naar naven met industrielagers. En niet zoals Shimano in de XT naven doet met losse kogels. Industrielagers kan je gelijk vol stoppen met vet en gaan zelden of nooit stuk. Stellen ook een stuk makkelijker af. Gewicht doet er bij naven niet echt toe, voor een budget is Novatec prima instapmateriaal. Ik kan ook niet begrijpen dat bijvoorbeeld een Canyon zoiets niet monteert.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie