Beginners MTB / HT / 29INCH

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
PakBrinta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 september 2020, 13:28

Goedemiddag Allemaal,

De titel verklapt het eigenlijks al, ik als beginner wil graag de stap maken naar een eigen MTB /HT / 29 INCH en daarvoor ben ik jullie hulp nodig.
Door de bomen zie ik het bos namelijk niet meer, er is namelijk zoveel aanbod dat ik niet weet waar ik het meeste waar voor mijn geld krijg.
Zelf MTB ik vooral voor de fun en zoek daarom ook niet het beste van het beste maar wel een leuk instapmodel.

Het instap model moet echter wel één van de volgende merken betreffen; Haibike/Ghost/Raleigh, dit ivm een aantrekkelijk voordeel vanuit een kennis.

Zelf heb ik zitten zoeken en kom ik uit op;

https://www.ghost-bikes.com/en/bikes/ha ... to-59-al-u

https://www.haibike.com/nl/en/bikes/mou ... 4100144945

Prijsklasse waar ik aan zit te denken bevindt zich tussen de 600/900 Euro.

Wellicht dat jullie mij in de goede richting kunnen sturen, hoor graag van jullie!

Groet,
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Hoe ' aantrekkelijk' is zo een voordeel vanuit een kennis als je met een wat mindere fiets wordt opgescheept?

Is het niet verstandig breder te kijken en dan pas kijken of dit echt voordelig is?

Voor fun is deze bijvoorbeeld ook aantrekkelijk: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXJFSX/ ... ntain-bike

Waar de fietsen waarnaar je linkte een balhoofdhoek hebben van 70° is die van deze 65°.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Taarmen
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 2 mei 2020, 16:15
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3

Kijk zelf naar de volledige afmontage, ketting, versnellingen, remmen en zeker de vork. Ik zou niet voor een met een veer gaan.
PakBrinta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 september 2020, 13:28

De aantrekkelijkheid is ongeveer 1/3 van de prijs die wegvalt. Dat is naar mijn mening nogal wat, en dan zou ik persoonlijk toch echt denken dat er wel iets geschikt in die prijsklasse moet zitten. Echter door mijn onkunde in de mtb wereld is dat natuurlijk een aanname van mijn kant.

De fiets die jij linkt zit dus nog wel in het budget, echter vervalt mijn aantrekkelijke voordeel.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Door het grote voordeel wat je krijgt ga je geen andere fiets vinden met een betere prijs/kwaliteit verhouding.
De planet-x kost je een €900 om die thuis te krijgen.
Zowel de ghost als de haibike zijn best wel ok voor een beginner.
De vork is niet de beste, maar is wel een luchtvork.
Persoonlijk vind ik de haibike niet mooi en de ghost ziet er best wel goed uit, maar dat is persoonlijk.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Niet veel mis met een Ghost, ook de modellen die rond de € 1000,-- zitten en waar dan in jouw geval 30% afgaat...heb je voor € 700,-- een leuke deal.
Laatst gewijzigd door gijsje op di 15 september 2020, 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.
PakBrinta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 september 2020, 13:28

Top, bedankt allemaal.

Resumé, ga voor de 1k modellen waaronder;

https://www.haibike.com/nl/en/bikes/mou ... 4100150945

https://www.ghost-bikes.com/en/bikes/ha ... to-79-al-u

Dan neem ik beide in overweging, de PlanetX levert mij dan helaas geen voordeel op waardoor ik deze eigenlijk al wil doorstrepen, in samenhang met het feit dat hier nog wat extra kosten overheen zullen komen.
Knakworstkweker

heb dit topic in enige mate gevolgd, kan er het volgende over kwijt mocht je er iets aan hebben.

Ik heb stomtoevallig 2 weken terug op een vergelijkbare ghost gereden, wendbaar en toch stabiel, voelde een beetje als een giant xtc in mijn beleving, maar die vind ik op de een of andere manier 'traag' reageren, niet zo snel door de bochten, klimmen gaat er wel uitstekend mee.

op een haibike seet hardnine 5.0 (2018 geloof ik) daar heb ik ooit eens een rondje zandbos op gemaakt, toen ik aan orienteren was voor mijn huidige fiets.
eigenlijk was ik er na 10 minuten al klaar mee, toch maar rondje afgemaakt, maar hier overheerste het 'cube' gevoel.
dat betekend in mijn woordenboek een nerveus stuk aluminium met weinig gevoel op de ondergrond en een vreselijk wispelturig achterwiel.

wil je stabiel en controle (langere ritten) dan zou ik de ghost pakken, korte stoemprondjes met sprongetjes en dergerlijke (spelen) dan zou ik de haibike pakken.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Kijk dan ook naar deze:
https://www.ghost-bikes.com/en/bikes/ha ... to-x-49-al
De 6.9 zal denk ik net boven je budget zitten.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij die Haibike staat bij de vork "steel spring": dat zou ik niet doen.
Knakworstkweker

en ik zou je 'kennis' eens vragen of die niet een overjarig/ showroommodel lector kan ritselen.

dat is het model waar ik op heb gereden en geen kato, maar die zijn, zag ik wat prijziger.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Willem Altes schreef: ma 14 september 2020, 22:39 Bij die Haibike staat bij de vork "steel spring": dat zou ik niet doen.
Ja, de ene 30mm en de ander een stalen veer.
Maar wel met korting :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Er zit nogal wat verschil tussen de Kato en de Lector. De Lector is een lage carbon XC racebak met diepe zit, de Kato een alu tourframe met een redelijk slacke balhoofdshoek.
Knakworstkweker

Zo'n kato lijkt qua geometrie heel erg op een van mijn fietsen; reach, standover, seattube, chainstay e.d. zijn net wat langer als mijn eigen fiets.

Als je klein van stuk bent net als ik dan zou ik toch zeker eerst eens gaan proefrijden, ik moest toen heel erg aan wennen, inmiddels weet ik niet beter.

Maar het wel zo dat als die lengtes net te groot zijn dat de fiets lomp en zwaar gaat aanvoelen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

#PakBrinta: Hoe lang ben je? Waarom maar een paar merken? Welke routes wil je rijden? Hoe is je conditie? Waar vindt je leuk om te rijden?
Ik rij alleen maar tweedehands en heb dus tenminste 33% korting. Maar heb nu al best wel wat fietsen kunnen proberen (veel huren ;))en begin nu langzamerhand een ideetje te krijgen wat mij past. Het komt met de jaren...
Met jouw vraagstelling zou ik de me beperken tot alles onder de €700 om al te erge kosten/teleurstelling te voorkomen.
Lekker fietsen!
Plaats reactie