MTB newbie

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Jennifer37
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 11:55

Hoi allemaal
Ik ben een absolute beginner (als in ik heb pas mijn eerste clinic geboekt) maar nu heb ik een vraagje...ik heb een MTB in de schuur staan die ik een weleens gebruikt heb voor woon/werk. Hier zitten een standaard op, bel, lampen, spatborden, bagagedrager etc. Kan iemand mij vertellen wat ik er precies af moet slopen als ik in het bos wil beginnen met mountainbiken zonder iemand te irriteren of de trails te vernielen? Alvast bedankt!! :-q
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Welkom!

De trails vernielen zal niet snel gebeuren, tenzij je slippend remt of op sommige trails bij extreme droogte of regen gaat rijden. Voor nu: niet slippen dan zit dat wel goed.

Je kunt als je wilt alles wat niet nodig is verwijderen, maakt de fiets lichter, minder gevoelig voor vasthouden van modder en spatborden of standaard kunnen nog weleens raar doen als er takken tussen komen.

Belangrijkste om naar te kijken bij de fiets die je nu hebt zijn de banden en remmen waarschijnlijk. Je gaat van beide iets heel anders vragen dan voorheen. Kijk of er genoeg profiel zit op de banden en pomp ze minder hard op, heb je een drukmeter op een pomp begin dan bij 1.8 bar. Voelt wat raar zacht aan op de weg maar geeft je grip en comfort in het terrein. Remmen moeten het goed doen en de blokjes mogen niet versleten zijn. Heb je schijfremmen: nooit de schijven met vette producten schoonmaken of insmeren want dan remmen ze niet meer.

En laat de instructeur bij de clinic even naar je fiets kijken, of geef hem een biertje bij de lokale fietsenmaker want dan weet je zeker dat ie goed is.
Jennifer37
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 11:55