MTB newbie

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Jennifer37
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 11:55

Hoi allemaal
Ik ben een absolute beginner (als in ik heb pas mijn eerste clinic geboekt) maar nu heb ik een vraagje...ik heb een MTB in de schuur staan die ik een weleens gebruikt heb voor woon/werk. Hier zitten een standaard op, bel, lampen, spatborden, bagagedrager etc. Kan iemand mij vertellen wat ik er precies af moet slopen als ik in het bos wil beginnen met mountainbiken zonder iemand te irriteren of de trails te vernielen? Alvast bedankt!! :-q
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Welkom!

De trails vernielen zal niet snel gebeuren, tenzij je slippend remt of op sommige trails bij extreme droogte of regen gaat rijden. Voor nu: niet slippen dan zit dat wel goed.

Je kunt als je wilt alles wat niet nodig is verwijderen, maakt de fiets lichter, minder gevoelig voor vasthouden van modder en spatborden of standaard kunnen nog weleens raar doen als er takken tussen komen.

Belangrijkste om naar te kijken bij de fiets die je nu hebt zijn de banden en remmen waarschijnlijk. Je gaat van beide iets heel anders vragen dan voorheen. Kijk of er genoeg profiel zit op de banden en pomp ze minder hard op, heb je een drukmeter op een pomp begin dan bij 1.8 bar. Voelt wat raar zacht aan op de weg maar geeft je grip en comfort in het terrein. Remmen moeten het goed doen en de blokjes mogen niet versleten zijn. Heb je schijfremmen: nooit de schijven met vette producten schoonmaken of insmeren want dan remmen ze niet meer.

En laat de instructeur bij de clinic even naar je fiets kijken, of geef hem een biertje bij de lokale fietsenmaker want dan weet je zeker dat ie goed is.
Jennifer37
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 11:55

Bedankt voor je reactie! Ik ga de remmen en banden even zorgvuldig checken. :D
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

bartsince1975 schreef: vr 18 september 2020, 12:36 ....of geef hem een biertje bij de lokale fietsenmaker ....
Gevalletje "Waar het hart van vol is..." ? :D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Jennifer37 schreef: vr 18 september 2020, 12:02 beginnen met mountainbiken zonder iemand te irriteren
Tijdens het fietsen even opletten als er mensen achter je zitten. Dit willen er vaak graag voorbij en roep meestal de kant waar ze aan inhalen, dus "ik kom links" betekent dat ze je links gaan inhalen en niet dat jij naar links moet gaan.

En kun je een foto posten van je MTB of het merk en type doorgeven.
Niet dat je met zoiets het bos in gaat. Dat doe je maar een paar keer dan dan is alles naat de spreekwoordelijk kl*te

Afbeelding
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

KTManiac schreef: vr 18 september 2020, 12:56
bartsince1975 schreef: vr 18 september 2020, 12:36 ....of geef hem een biertje bij de lokale fietsenmaker ....
Gevalletje "Waar het hart van vol is..." ? :D
#Beurtje, denk dat autocorrect zich aan mijn vocabulaire aangepast heeft :roll:
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Als eerst top dat je direct over een clinic nadenkt en leuk dat je deze uitdagende hobby hebt gekozen! :-q :-q

Wat betreft de fiets, als de spatborden/bagage drager/standaard/lamp er standaard op zitten zal het denk ik een hybride mtb zijn. Dan zullen de type bandjes minder geschikt zijn voor het bos. Bospaadje kan dan wel, maar echte mtb routes zijn ze minder voor geschikt.

Maar goed, heb helaas geen glazen bol en foto en/of merk en type zal al vast wonderen doen zoals anderen ook al hebben aangegeven.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Hoi Jennifer, hierboven heb je al genoeg bruikbare tips gekregen om je fiets na te kijken voor de clinic. En inderdaad, mocht je twijfelen vraag dan de instructeur om advies.
Veel plezier en succes met je clinic en verdere bosavonturen.

Brul78 schreef: vr 18 september 2020, 13:04

Tijdens het fietsen even opletten als er mensen achter je zitten. Dit willen er vaak graag voorbij en roep meestal de kant waar ze aan inhalen, dus "ik kom links" betekent dat ze je links gaan inhalen en niet dat jij naar links moet gaan.

En kun je een foto posten van je MTB of het merk en type doorgeven.
Niet dat je met zoiets het bos in gaat. Dat doe je maar een paar keer dan dan is alles naat de spreekwoordelijk kl*te

Afbeelding
Ehmm, waarom zou je met zo'n fiets niet het bos in kunnen? Ik ben ooit op zo'n soort Giant begonnen met 3x8-speed en een starre vork en velgremmetjes. Met goed onderhoud heeft die fiets het 5 jaar volgehouden. (trouwens inclusief spatborden want mijn moeder wilde toen niet steeds de hele zondag modderkleren schoon maken). Dat laatste begreep ik pas toen ik als student op mezelf ging wonen en mijn eigen kleren moest wassen...
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Meegs schreef: vr 18 september 2020, 14:48 Ehmm, waarom zou je met zo'n fiets niet het bos in kunnen? Ik ben ooit op zo'n soort Giant begonnen met 3x8-speed en een starre vork en velgremmetjes. Met goed onderhoud heeft die fiets het 5 jaar volgehouden. (trouwens inclusief spatborden want mijn moeder wilde toen niet steeds de hele zondag modderkleren schoon maken). Dat laatste begreep ik pas toen ik als student op mezelf ging wonen en mijn eigen kleren moest wassen...
Omdat ik zo’n soort fiets had gekregen van mijn ouders om naar de middelbare school te fietsen. Na drie maanden moest ongeveer alles vervangen worden; verlichting kapot, spatborden afgebroken, schakelde niet meer fatsoenlijk, speling op de voorvork, slag in het voorwiel.

En mijn ouders maar denken dat dat kwam van het op-en-af van stoepranden. :roll:
RetroRagger
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 5 september 2020, 19:12

Net als nu had je ook vroeger verschillen in kwaliteit. En misschien is de gemiddelde kwaliteit wel omhoog gegaan, maar dat betekent niet per definitie dat een oudere fiets gevaarlijk is. Mijn ervaring bewijst het tegendeel, al is dat er ook maar één.

Supergoed dat je naar zo'n clinic gaat! Daar kunnen ze je ook vast wel wat zeggen over je fiets. Ik heb op mijn oude mtb ook spatborden (ben niet zo'n fan van kleren wassen) en een bagagedragertje gedaan. Dat laatste vanwege dagtochten/vakantie en iets meer mee willen nemen en niets op de rug willen. En ja, dat is wat extra gewicht, maar hoe erg is dat als beginner? Ik zou nu niet direct alles eraf gaan halen. Belangrijkste voor de clinic is dat je banden en remmen in orde zijn
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Inderdaad goed om een clinic te volgen. Dat voorkomt juist dat je het parcours sloopt omdat je dan waarschijnlijk goed leert remmen zonder de wielen te blokkeren (dat zouden meer mensen moeten doen).

De instructeur zal vooral naar de veiligheid van de fiets kijken (zit alles goed vast, geen speling op cruciale onderdelen, goed werkende remmen). Een standaard moet er bij ons altijd af. Als die bij een val of schuiver openklapt, wil jij (en andere cursisten) daar niet bovenop vallen. Kijk ook even of je stuur de stuurdopjes op de uiteinden nog heeft. Dat is voor een goede instructeur ook een 'show stopper' (dan wordt het een soort appelboor bij een val).

En als je op pad gaat: als er een snellere achter je zit op een smalle singletrack: Laat je niet gek maken en laat hem/haar alleen inhalen als dat veilig kan. En dat moment kun alleen jij bepalen. Heb al vaker volwassenen en kinderen van de schrik de bosjes in zien vallen omdat er iemand zo nodig z'n strava tijd moest verbeteren.

Veel plezier!

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie