Starten met 27.5 wielen, doorsparen voor lichte 29?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Ik zoek in de 800-1000 regio naar een mtb voor trails, etc. Ik woon in Den Haag; geeft misschien een idee wat voor soort mtb'en ik kan doen.

In reviews in die prijsklasse lees ik vaak dat een 29 dan wel heel fijn is, maar dat je eigenlijk nieuwe lichtere 29 banden, velgen, etc. (ong. 400 euro) moet kopen omdat de standaard 29 wielen te log en te zwaar zijn om fijn te rijden.

Is het dan niet handiger om in die prijsklasse een 27.5 te kopen, omdat bij de iets kleinere maat het gewicht van middelmatige velgen/banden wat minder de rij-ervaring verstoort? Je kunt dan later de mooie lichte 29 wielen kopen (bij een fiets die beide maten accepteert).

Ik ben een nieuw lid en dit ter introductie. Ik ben 60 en ooit met mountain biken begonnen in 1985. Niemand had er toen van gehoord en het is me overkomen dat omstanders in Duitsland mijn fiets afpakten en mij vasthielden voor een afdaling omdat ze dachten dat ik mijn leven wilde beëindigen op mijn fiets bergafwaarts. Na een goede 5 jaar gestopt door reizen en werk in het buitenland. Ik ben uit conditie en wat ouder maar heb de smaak weer een beetje te pakken.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

De keuzemogelijkheden in 27,5 zijn bij veel merken beperkt tot de kleine framematen, dus.afhankelijk van je lichaamslengte heb je een keuze.
En of er dan ook 29" wielen in passen is nog maar de vraag.

Even economisch bekeken, een set 29" wielen raak je makkelijker weer kwijt mochten ze niet bevallen dan een set 27,5" (na overstap op 29" )omdat deze minder voorkomt cq gevraagd wordt.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Bedankt, goed punt waar ik niet aan gedacht had; de middelmatige 29 wielen verkoop je waarschijnlijk makkelijker.

Ik ben een Cannondale liefhebber - mijn eerste mtb - en ik zag dat je een trail 3 hebt. Zat zelf ook te denken aan een trail 4 of 3. Heb ook naar Cube, Rockrider, etc. gekeken maar Cannondale lijkt een wat meer blijvende investering, of misschien is dat tegenwoordig niet meer zo.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Qua waardevastheid en kwaliteit zijn Cannondale en Cube vergelijkbaar, qua afmontage in dezelfde prijsklasse wint Cube. Rockrider heeft naast goedkope rommel echter heel fraaie bikes in het iets duurdere segment met een hoge value for money. Je moet bij decathlon wel het geluk hebben dat er een deskundige je fiets afmonteert.
( hoewel er bij de reguliere werkplaatsen ook genoeg prutsers rondlopen )
Laatst gewijzigd door gijsje op vr 18 september 2020, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

alwinvrm schreef: vr 18 september 2020, 20:31 Bedankt, goed punt waar ik niet aan gedacht had; de middelmatige 29 wielen verkoop je waarschijnlijk makkelijker.

Ik ben een Cannondale liefhebber - mijn eerste mtb - en ik zag dat je een trail 3 hebt. Zat zelf ook te denken aan een trail 4 of 3. Heb ook naar Cube, Rockrider, etc. gekeken maar Cannondale lijkt een wat meer blijvende investering, of misschien is dat tegenwoordig niet meer zo.
Om te gaan investeren in nieuwe dure wielen is het verstandig een fiets te nemen de de moeite waard is om te upgraden. Dat zijn de budget fietsen over het algemeen niet, je blijft dan onderdelen vervangen. Wat je wel kunt doen is je oude wielen bewaren en als je een keer een nieuwe fiets koopt de wielen mee te verhuizen en de oude fiets met de originele wielen te verkopen.
Daarom is het verstandig een fiets te kopen met de nieuwste standaard qua wielen dwz steekassen 15 mm voor en 12 mm achter en boost breedte van 110 mm voor en 148 mm achter. Als je daar laten een betere wielset voor koopt met een breedte van 25, of beter nog 30 mm interne velgbreedte dan ben je behoorlijk toekomstproof.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Er is maar een klein gewichtsverschil en slechte wielen zullen in 27,5” ook gewoon stuk gaan. Lekker 29 nemen als je nu begint. 27,5 is inmiddels echt voor de liefhebbers ervan, zoals ik :D
Waar woke is, is vuur
Knakworstkweker

Ik zou al onder de indruk zijn als je vandaag de dag een fiets kan krijgen voor die prijs zonder er een half jaar op te wachten.

Mijn LBS is overal doorheen, goedkoopste fiets is momenteel €2300!
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Rond oktober/november komt er van de meeste merken weer veel beschikbaar, mits je lbs tijdig en voldoende ingekocht heeft...🤔
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Knakworstkweker schreef: vr 18 september 2020, 21:26 Ik zou al onder de indruk zijn als je vandaag de dag een fiets kan krijgen voor die prijs zonder er een half jaar op te wachten.

Mijn LBS is overal doorheen, goedkoopste fiets is momenteel €2300!
De trail 3 is hier uit voorraad leverbaar:
https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-sl-3-2021
Nu onder de indruk?
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Bedankt gijsje, Mad Wally, Makkelijk, en Knakworstkweker.

Waardevolle info over de boost en as maten; ga ik gebruiken in mijn zoektocht. Slechte 27.5 wielen heb je dus ook last van, dus geen goed idee. En inderdaad er is bijna geen fiets te krijgen, maar ik heb wat dingen gezien, misschien heb ik ergens anders nog geluk en voorpret is ook leuk.

Ik kom uit de tijd dat alles 26 was en je lette alleen op de componenten. Ik wilde dus eerst een leuke 2e hands 26 kopen voor een paar honderd maar dat is inmiddels veranderd. Het gat tussen een 2e hands voor 300-400 euro en een nieuwe van 800-900 euro lijkt mij nu best groot, zeker omdat je 29 niet veel ziet 2e hands. Maar dat is maar een idee, ik ben bepaald geen expert.

Het moet nu een nieuwe 29 worden en jullie advies helpt. Alles jullie nog andere ideeën of merken hebben, alvast bedankt.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Knakworstkweker

gijsje schreef: vr 18 september 2020, 21:37 Rond oktober/november komt er van de meeste merken weer veel beschikbaar, mits je lbs tijdig en voldoende ingekocht heeft...🤔
Mede doordat dit de 2021 modellen zijn, ik doelde meer op het feit dat je nu en eigenlijk al vanaf half juni nauwelijks een fiets kan krijgen in de instapklasse.

En ik verwacht dat wat nu beschikbaar komt ook zo op is.
massen schreef: vr 18 september 2020, 21:42
Knakworstkweker schreef: vr 18 september 2020, 21:26 Ik zou al onder de indruk zijn als je vandaag de dag een fiets kan krijgen voor die prijs zonder er een half jaar op te wachten.

Mijn LBS is overal doorheen, goedkoopste fiets is momenteel €2300!
De trail 3 is hier uit voorraad leverbaar:
https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-sl-3-2021
Nu onder de indruk?
Van een cannondale raak ik niet zo snel onder de indruk, maar het verbaast me wel in enige mate.

Er staat ook heel mooi bij dat het product spoedig uitverkocht is, waarmee ik refereer aan mijn antwoord aan gijsje hierboven.

Het zo zomaar kunnen dat alle 2021 modellen half november uitverkocht zijn en levering pas voorjaar 2021 zal worden.

Ik hoop nog steeds stiekem op een grote dumppiek van praktisch nieuwe mtb's, kan ik wat moois voor weinig winkelen.
Het onbreekt me nog aan een fully of trailbike.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Nou, je hebt in korte tijd al goede beslissingen genomen..van 26" naar 27,5 " en uiteindelijk op 29" uitgekomen. Zal de rest ook wel lukken toch ?
Slechte merken zijn er in de prijsklasse waarin jij zoekt eigenlijk niet.
29" is slechts de wielmaat, maar er is bij de hardtails nog wel onderscheid tussen de race georienteerde en tour georienteerde bikes.
Dit onderscheid wordt o.a. bepaald door de geometrie vh frame, maar ook door zithouding etc etc.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wees niet te bang om een instapper te kopen. Natuurlijk maakt een strakke wielset elke fiets beter maar het is nu ook weer niet zo dat er met de OEM setjes niet te fietsen valt. Als je na aankoop de wielen laat nakijken of de spanning goed is ben je al een heel eind en kun je heerlijk gaan mountainbiken. Op al mijn vorige fietsen heb ik het zo gedaan en daar is niets mis mee.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

alwinvrm schreef: vr 18 september 2020, 19:44In reviews in die prijsklasse lees ik vaak dat een 29 dan wel heel fijn is, maar dat je eigenlijk nieuwe lichtere 29 banden, velgen, etc. (ong. 400 euro) moet kopen omdat de standaard 29 wielen te log en te zwaar zijn om fijn te rijden.
Het nut van een lichte wielset is discutabel en een wielset van 400 euro in een fiets van 800-1000 euro zou niet mijn advies zijn. Het grootste deel van het beoogde voordeel behaal je door de banden te upgraden. Dan bespaar je gewicht op de meest effectieve plek en verminder je de rolweerstand.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Knakworstkweker schreef: vr 18 september 2020, 22:28
massen schreef: vr 18 september 2020, 21:42
De trail 3 is hier uit voorraad leverbaar:
https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-sl-3-2021
Nu onder de indruk?
Van een cannondale raak ik niet zo snel onder de indruk, maar het verbaast me wel in enige mate.

Er staat ook heel mooi bij dat het product spoedig uitverkocht is, waarmee ik refereer aan mijn antwoord aan gijsje hierboven.

Het zo zomaar kunnen dat alle 2021 modellen half november uitverkocht zijn en levering pas voorjaar 2021 zal worden.

Ik hoop nog steeds stiekem op een grote dumppiek van praktisch nieuwe mtb's, kan ik wat moois voor weinig winkelen.
Het onbreekt me nog aan een fully of trailbike.
Je raakt dus niet zo snel onder de indruk van cannondale, ik ben er zelf ook geen fan van.
De TS is er echter wel fan van en noemt deze fiets dan ook specifiek. Daarom heb ik deze opgezocht.
Plaats reactie