Mtb

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Marlijn113
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 21 september 2020, 10:15

Canard schreef: ma 21 september 2020, 13:33
Marlijn113 schreef: ma 21 september 2020, 11:46 ...
Het dicht op het stuur zitten zou dan een kwestie van wennen zijn neem ik aan? Op mijn vorige mountainbike zat ik namelijk een stuk minder recht op en dat voelde persoonlijk wat stabieler tijdens het mountainbiken, met bochtenwerk bijv.
Welk bouwjaar kwam je oude mtb? Als het echt een oudje is, kun je de andere geometrie en houding niet vergelijken met een moderne fiets.
Door minder gestrekt te zitten, zou je in principe juist meer controle moeten hebben.
Het duurde bij mij enkele maanden voordat ik echt goed gewend was aan mijn nieuwe mtb, maar ging ik wel van een mtb uit 2001 naar 2019.
Ja dat was ook wel een oudje. Gewoon vaak fietsen en wennen ga ik dan maar doen!
Knakworstkweker

Als je omhoog gaat, zet je zadel dan iets naar voren en als een 'tilt' op zit, de neus iets omhoog zetten (0,5 cm of zo) je dwingt jezelf zo iets meer achter op je zadel te blijven, dan wordt je klimtechniek ook beter omdat je jezelf je zadel op moet 'dwingen' en niet wegschuift naar voren (wat sowieso niet moet).

Kom je er niet uit?

Bikefit laten doen of misschien dat iemand hier je wil helpen (ik weet niet welke omgeving je woont/ fietst)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hilhoven schreef: ma 21 september 2020, 12:39 Heb je een rechte zadelpen? Als dat zo is, dan is er nog wel wat aan te doen met een pen met setback
Niet te veel gaan overdrijven, dan krijg je een soort 'Superman' houding, is zeker niet goed voor de controle!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Lars TB schreef: ma 21 september 2020, 17:38
Hilhoven schreef: ma 21 september 2020, 12:39 Heb je een rechte zadelpen? Als dat zo is, dan is er nog wel wat aan te doen met een pen met setback
Niet te veel gaan overdrijven, dan krijg je een soort 'Superman' houding, is zeker niet goed voor de controle!
Als je zadelterugstand te klein is en je kan dat oplossen met een pen voorzien van setback, dan heb je een pen met setback nodig. Daar heeft Superman geen boodschap aan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hilhoven schreef: ma 21 september 2020, 19:19
Lars TB schreef: ma 21 september 2020, 17:38

Niet te veel gaan overdrijven, dan krijg je een soort 'Superman' houding, is zeker niet goed voor de controle!
Als je zadelterugstand te klein is en je kan dat oplossen met een pen voorzien van setback, dan heb je een pen met setback nodig. Daar heeft Superman geen boodschap aan.
Nee, ik bedoel dat je zadel dan te ver naar achteren komt te staan om goed te kunnen fietsen. Je moet zoiets niet misbruiken om de juiste bovenbuislengte te creëren.

Je komt te veel boven je achteras te zitten, de hoek tussen je bovenbenen en bovenlichaam kan te klein worden, je zit te ver achter je pedalen. Kortom, alles gaat dan mis.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Zoek even de “109% formule” op. Die kan helpen om je zadelhoogte goed af te stellen. De lengte tot je stuur lijkt goed, al vind ik de fiets erg kort voor een 16”. Je stuur zit nu dicht boven de vooras en die stuurpen is voor zo’n korte fiets echt wel wat aan de lange kant. Dat maakt afdalen wat spannender. Los daarvan, de lengte zoals je nu zit ziet er ok uit en zou niet de reden mogen zijn dat je je kracht niet kwijt kan. Aannemelijk dat het zadel dus hoger moet. Je kunt ook het zadel steeds kleine beetjes omhoog zetten totdat je merkt dat het teveel is (enkels overstrekken, bekken gaat zijwaarts bewegen als je trapt) en vanaf daar een klein beetje terug omlaag gaan. Te laag voel je meestal boven je knieën en aan de neiging steeds te willen gaan staan om kracht te zetten. Een paar mm kan al veel verschil maken.

De draaiing van het stuur zou ik vooral zo laten. Dat ziet er goed uit gezien de hoek van je polsen en onderarmen.

Hoe breed is het stuur wat er nu op zit? Een breder stuur zou nog kunnen helpen om wat extra lengte te creëren omdat je bovenlichaam naar voren gaat als je handen verder uit elkaar staan (probeer maar eens als je op de rand van een tafel leunt bijvoorbeeld). Meestal adviseer ik mensen die hun zit te kort vinden eerst een breder stuur te monteren en daarna pas de lengte van de stuurpen te bekijken (een kortere pen heeft voordelen). Is natuurlijk wel afhankelijk van je bouw maar 760 mm breed zou niet gek zijn.
Marlijn113
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 21 september 2020, 10:15

Oli4k schreef: ma 21 september 2020, 21:46 Zoek even de “109% formule” op. Die kan helpen om je zadelhoogte goed af te stellen. De lengte tot je stuur lijkt goed, al vind ik de fiets erg kort voor een 16”. Je stuur zit nu dicht boven de vooras en die stuurpen is voor zo’n korte fiets echt wel wat aan de lange kant. Dat maakt afdalen wat spannender. Los daarvan, de lengte zoals je nu zit ziet er ok uit en zou niet de reden mogen zijn dat je je kracht niet kwijt kan. Aannemelijk dat het zadel dus hoger moet. Je kunt ook het zadel steeds kleine beetjes omhoog zetten totdat je merkt dat het teveel is (enkels overstrekken, bekken gaat zijwaarts bewegen als je trapt) en vanaf daar een klein beetje terug omlaag gaan. Te laag voel je meestal boven je knieën en aan de neiging steeds te willen gaan staan om kracht te zetten. Een paar mm kan al veel verschil maken.

De draaiing van het stuur zou ik vooral zo laten. Dat ziet er goed uit gezien de hoek van je polsen en onderarmen.

Hoe breed is het stuur wat er nu op zit? Een breder stuur zou nog kunnen helpen om wat extra lengte te creëren omdat je bovenlichaam naar voren gaat als je handen verder uit elkaar staan (probeer maar eens als je op de rand van een tafel leunt bijvoorbeeld). Meestal adviseer ik mensen die hun zit te kort vinden eerst een breder stuur te monteren en daarna pas de lengte van de stuurpen te bekijken (een kortere pen heeft voordelen). Is natuurlijk wel afhankelijk van je bouw maar 760 mm breed zou niet gek zijn.
Bedankt voor de heldere uitleg! Nooit over nagedacht dat een langere stuurpen inderdaad nadelen kan hebben. Ik ga het stuur van mijn vriend z'n mountainbike is proberen, om te kijken hoe dat is. :)
Plaats reactie